Н а вече приключилия Met Gala и на филмовия фестивал в Кан, който в момента е в разгара си, червеният килим сияеше със скъпи диаманти и ярки скъпоценни камъни. Въпреки това именно редките, непродаваеми бижута, извадени от частните трезори на бижутерски къщи, доминират в разговорите в социалните мрежи, пише CNN.
Вземете за пример уникалното колие на Иша Амбани – ослепителна каскада от безупречно шлифовани и инкрустирани диаманти. Това впечатляващо бижу, носено от индийската милиардерка и наследница на Met Gala, е вдъхновено от исторически дизайн на Cartier от 30-те години на XX век, създаден за махараджата Дигвиджайсинджи от Наванагар и по-късно възпроизведен за филма „Осемте на Оушън“.

Междувременно певецът и актьор Дилджит Досандж се появи с пищно колие, обхващащо целия му торс, напомнящо церемониалното бижу с 1000-каратови диаманти, проектирано от Cartier за махараджата Бхупиндер Сингх от Патиала през 20-те години на миналия век – днес експонирано в лондонския музей „Виктория и Албърт“.
Макар че интересът към винтидж бижута не е новост, той значително се засили през последните години. През 2019 г. Лейди Гага привлече вниманието на наградите "Оскар", носейки впечатляващия 128,54-каратов жълт диамант на Tiffany – същият камък, който някога украси Одри Хепбърн по време на промоцията на „Закуска в Тифани“ през 1961 г. Това се възприе като началото на нова ера – Гага стана едва третият човек в историята, носил легендарния диамант, оценяван на над 30 милиона долара.
Тази тенденция получи допълнително потвърждение по време на Met Gala през 2022 г., когато дрескодът „Позлатен блясък и бяла вратовръзка“ вдъхнови Cartier да избере за актрисата Ема Корин обеци с диаманти от 30-те години, да украси косата на Мод Апатоу с винтидж брошка във формата на цвете и да постави на главата на YouTube звездата Ема Чембърлейн диамантена тиара от 1911 г. и чокър, за който се смята, че някога е принадлежал на махараджата на Патиала.
С нарастващата популярност на винтидж и архивни стилове, луксозните къщи все по-често изкупуват обратно свои исторически произведения от аукциони, частни колекции и търговци на винтидж бижута, след което ги реставрират с внимание и ги предоставят за носене от най-сниманите личности на планетата.

На церемонията по връчване на БАФТА през февруари, Синтия Ериво се появи с винтидж бижута с изумруди от Tiffany – препратка към зеления нюанс на героинята ѝ Елфаба в „Злата“. Месец по-късно, на "Оскар"-ите, Майки Мадисън получи първата си статуетка с диамантено колие от началото на XX век от Tiffany, а Фелисити Джоунс – номинирана за ролята си в „Бруталистът“ – премина по червения килим в сребриста рокля, комбинирана с диамантени бижута на Boucheron, сред които бе и Арт Деко гривна от 1927 г.
„Използването на бижута с историческо значение от архива е изключително привлекателно – не само защото се считат за безценни от модната къща, но и защото достъпът до тях е изключително рядък“, обяснява стилистката Ники Йейтс, която стои зад визията на Джоунс. „Тази ексклузивност ни помага да създадем истински моден момент“, добавя тя пред CNN чрез текстово съобщение.
- Архивите – живи, дишащи и сияещи
Макар някои марки да се стремят да опазят архивите си в изолация, главният изпълнителен директор на Boucheron, Елен Пули-Дюкейн, вярва, че те не трябва да бъдат само за гледане, а и за носене. „Считаме нашето наследство – архивните бижута, които не се продават – за живо и дишащо, не за музейни експонати“, споделя тя в имейл. Откакто оглави Boucheron през 2015 г., тя е увеличила архивната колекция на бранда до над 800 произведения, част от които редовно се представят на стилисти за звездни участия по света.
Това, че звездите носят исторически бижута, дава конкурентно предимство на модната къща, подчертава Пули-Дюкейн. „Когато известни личности със силен стил – независимо дали мъже или жени – ги носят, това показва непреходността им“, обяснява тя. Според нея, историческите дизайни създават вълнуващи истории, които далеч надхвърлят ефекта от традиционната реклама.
„Когато произведения от миналото продължават да получават признание, това е ясен знак за тяхната трайна творческа и културна стойност“, добавя Ахим Берг, независим консултант по луксозни стоки и бивш старши партньор в McKinsey & Company. Той подчертава, че червеният килим е важна платформа, за да се покаже, че „бижутата са добра инвестиция“.
Президентът и главен изпълнителен директор на Tiffany & Co., Антъни Ледрю, е на същото мнение. „Моментите на червения килим ни дават възможност да създадем вълнение около нашите исторически творения, които често вдъхновяват днешните ни дизайни“, казва той, давайки за пример емблематичните брошки „Птица на скалата“, проектирани от покойния Жан Шлумберже – архивен модел, чиито продажби са скочили рязко.
- Историята като вдъхновение и идентичност
Не само утвърдените имена като Cartier, Boucheron и Tiffany залагат на архивите си. Италианската марка Pomellato, основана през 1967 г., също активно популяризира своето наследство. През миналата година тя организира изложба в Шанхайската Fosun Foundation, а тази пролет – по време на Salone del Mobile – представи архивни бижута в магазина си, заедно със снимки на Джан Паоло Барбиери. По-рано, през февруари, актрисата и ново лице на марката Пилар Фолиати се появи с винтидж бижута на фестивала в Сан Ремо.
„Това беше неин избор“, казва Борис Барбони, главен маркетинг и продуктов директор на Pomellato. „С удоволствие ѝ ги предоставихме – това ни даде възможност да покажем творения от миналото, в които разпознаваме същата творческа енергия и идентичност, присъща и на съвременните ни бижута.“
Pomellato преоткрива историята си и я превръща в основа за нови, изобретателни дизайни – както се вижда в капсулната колекция от пръстени „Mosaico“, вдъхновена от стилистиката на 90-те.
- Културен лов на съкровища
- „Архивът има значение за крайния клиент“, подчертава Барбони. „Поглеждайки назад, почитателите на бижутата могат по-добре да разберат креативната визия на марката и да оценят дълбочината на нейната художествена стойност.“
Представянето на исторически предмети на червения килим вече е утвърден начин за генериране на положителен PR, смята Лоран Франсоа, партньор в парижката комуникационна агенция 180 Global. „За публиката, която цени лукса, виждането на архивно бижу в модерен контекст е вълнуващо. То създава емоционална връзка и ангажираност.“
„Днешният лукс е насочен към богатите на емоции преживявания, които възнаграждават любопитството и подчертават идентичността“, добавя той. „Историческите бижута, носени на червения килим, превръщат всяка поява в лов на културни съкровища.“