К оледните разходи в ЕС се увеличават рязко през 2025 г., тъй като инфлацията тласка цените нагоре, а регулаторите затягат стандартите за безопасност на играчките.
С наближаването на Коледа и пазаруването на подаръци е в разгара си, Германия се очаква да се превърне в най-големия купувач в Европейския съюз през празничния сезон, според платформата за данни Statista.
Очаква се през 2025 г. разходите за търговия на дребно по време на коледния сезон в Германия да достигнат около 85,24 милиарда евро.
Следват Франция с оценка от 71,65 милиарда евро и Италия с над 43 милиарда евро.
В по-широка Европа Обединеното кралство оглавява класацията, като проучване на PwC прогнозира увеличение от 3,5% спрямо 2024 г., въпреки бавното начало на празничната търговия.
Въпреки това, подаръците тази година може да са по-скъпи, тъй като годишната инфлация в еврозоната се оценява на 2,2% през ноември 2025 г., според Евростат, в сравнение с 2,1% предходния месец.
„Очаква се разходите за празници да отразяват предпазливо мислене, белязано от чувствителност към цените и предпочитание към достъпни угощения“, заяви Mastercard Economics Institute в своята неотдавнашна прогноза.
EU Christmas spending is surging in 2025 as inflation nudges prices up and regulators tighten toy safety standards.
— euronews (@euronews) December 18, 2025
But which country spends the most on gifts at Christmas?#EuropeInMotion unwraps the latest data. pic.twitter.com/wEZ7y5QULl
Кои са най-популярните подаръци в ЕС?
Красотата, модата и електрониката са сред най-популярните категории подаръци, закупени през този празничен сезон, според икономическия институт.
През последното тримесечие на 2024 г. хората в Чехия са харчили най-много за козметика, докато поляците са предпочитали бижута и часовници.
Междувременно испанците инвестираха най-много в находки втора употреба, докато италианците инвестираха в домакински уреди.
Чехите също харчат най-много за игри и играчки сред всички европейци.
Миналата година козметиката и играчките бяха продуктите, за които най-често се съобщаваха за проблеми с безопасността в ЕС, като химическите съставки бяха посочени като основна причина за риск в почти половината от сигналите.
Toy Industries of Europe (TIE), търговска асоциация на европейската индустрия за играчки, също така проучи 70 играчки от първите страници с резултати от търсенето в седем големи онлайн платформи, доставящи до Белгия и Франция.
Около 96% не отговаряха на изискванията за безопасност на ЕС, а 86% имаха сериозни проблеми с безопасността, като например малки части, които представляват риск от задавяне, мощни магнити и лесен достъп до батерии.
През октомври тази година Европейският съвет одобри нови правила за регулиране на безопасността на играчките, въвеждайки дигитален паспорт за по-добро проследяване на играчките, продавани онлайн, и забранявайки химически вещества, вредни за децата.