Газираните напитки увеличават риска от чернодробно заболяване с 60%
Източник: iStock

К онсумацията на дори само едно кенче газирана напитка без захар на ден може да увеличи риска от неалкохолна мастна чернодробна болест с 60%, докато пиенето на подсладена със захар напитка може да повиши риска с 50%, установи ново, все още непубликувано проучване, предаде CNN.

Неалкохолната мастна чернодробна болест (NAFLD) е състояние, при което се натрупват мазнини в черния дроб на хора, които пият малко или изобщо не консумират алкохол. Увреждането може да бъде подобно на това, което се наблюдава при хора, употребяващи големи количества алкохол, и да доведе до цироза – напреднало белезе на черния дроб – както и до рак на черния дроб.

Състоянието, известно също като метаболитна дисфункция-асоциирана стеатотична чернодробна болест (MASLD), е една от водещите причини за рак на черния дроб. Смята се, че разпространението на NAFLD в Съединените щати се е увеличило с 50% през последните три десетилетия – днес около 38% от населението страда от това заболяване.

„Подсладените със захар напитки (SSBs) отдавна са под наблюдение, докато техните „диетични“ алтернативи често се възприемат като по-здравословен избор“, заяви водещият автор на изследването Лихе Лиу, аспирант в катедрата по гастроентерология в Първата придружена болница на университета Сучжоу в Сучжоу, Китай.

„Нашето проучване показва, че нискозахарните или беззахарни напитки (LNSSBs) всъщност са свързани с по-висок риск от MASLD, дори при умерен прием, като едно кенче на ден“, каза Лиу в изявление.

Консумацията на газирани напитки без захар също е свързана с по-висок риск от смърт от чернодробно заболяване, според резюмето на изследването – едностраничен обобщаващ документ, преди работата да бъде рецензирана и публикувана в списание. Изследването беше представено в понеделник в Берлин на Седмицата на Обединената европейска гастроентерология, годишна конференция на Европейското дружество по гастроинтестинална ендоскопия.

„Тези открития оспорват общоприетото схващане, че тези напитки са безвредни, и подчертават необходимостта да се преразгледа тяхната роля в диетата и здравето на черния дроб, особено тъй като MASLD се превръща в глобален здравен проблем“, заяви Лиу.

Как диетичните и подсладените напитки влияят на черния дроб

Проучването проследи близо 124 000 души без чернодробни заболявания, участващи в UK Biobank – мащабно биомедицинско изследване, което следи хора във Великобритания. Видът и честотата на консумация на напитки бяха оценени чрез 24-часови въпроси на различни етапи през 10-годишния период на изследването.

Освен връзката между газираните напитки и неалкохолната мастна чернодробна болест, проучването установи, че участниците, които замениха тези напитки с вода, намалиха риска с близо 13% за подсладените напитки и с над 15% за алтернативите без захар. Преминаването от подсладени към напитки без захар (или обратно) не намали риска.

Проучването предоставя „директни доказателства за влиянието на хранителните навици върху MASLD“ и противоречи на предишни анализи, които установиха, че напитките без захар могат да бъдат заместител на водата, каза Саджид Джалил, клиничен доцент по гастроентерология и хепатология в Медицинския факултет на Станфордския университет в Калифорния, който не е участвал в изследването.

„Проучването показа, че както обикновените, така и диетичните безалкохолни напитки могат да навредят на черния дроб с течение на времето, докато изборът на вода или неподсладени напитки може да помогне за защитата му“, каза Джалил в имейл. „За мен това проучване има много по-голяма тежест от предишните изследвания заради своя проспективен дизайн, включващ голям брой участници, валидирани тестове за диагностика на MASLD и дълъг период на проследяване.“

Защо захарните и диетичните напитки имат такова въздействие върху черния дроб? При подсладените напитки високото съдържание на захар причинява бързи скокове в кръвната глюкоза и инсулина, което може да насърчи наддаването на тегло, обясни Лиу. Излишната захар също може да доведе до натрупване на мазнини в черния дроб.

Въпреки че са нискокалорични, диетичните напитки също могат да повлияят на здравето на черния дроб чрез няколко пътя, каза тя. „Те могат да променят чревния микробиом, да нарушат усещането за ситост, да увеличат предпочитанията към сладки храни и дори да стимулират секрецията на инсулин“, обясни Лиу. „Водата, от друга страна, хидратира тялото, без да влияе на метаболизма, помага за усещането за ситост и поддържа цялостната метаболитна функция. Ето защо намаляването на риска е сходно, независимо коя подсладена напитка се заменя – това показва, че водата е най-здравословната напитка по подразбиране.“

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 4 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 5 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 7 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 8 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 9 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 9 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 9 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 10 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 10 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 10 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 11 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 11 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 11 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 11 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 11 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции