Ако обичате шоколад, кафе или вино, учените имат добри новини за вас
Източник: iStock

И ма добри новини за любителите на шоколада и виното, тъй като учените са установили, че някои от любимите ни лакомства могат да помогнат за намаляване на риска от сърдечни заболявания.

Проучване, проведено сред повече от 6000 души, открива връзка между хранителния режим, богат на храни, включително плодове, зеленчуци, шоколад, кафе и вино, и намаления риск от метаболитен синдром.

Метаболитният синдром е съвкупност от състояния, които се проявяват заедно - включително повишено кръвно налягане, висока кръвна захар, излишни телесни мазнини около талията и необичайни нива на холестерола или триглицеридите - и водят до повишен риск от сърдечни заболявания, инсулт и диабет тип 2, според клиниката „Майо“.

При анализа на данните, събрани в рамките на Бразилското надлъжно проучване на здравето на възрастните, което включва 6 387 участници, е оценен приемът на храна, за да се открие връзка между приема на т.нар. полифеноли и кардиометаболитните рискови фактори.

Според клиниката в Кливланд богатите на полифеноли храни са широко разпространени и включват червено вино, зеленчуци, пълнозърнести храни, шоколад, кафе, зелен чай и плодове (особено с ярки цветове).

Съавторът на изследването Изабела Бенсеньор от университета в Сао Пауло заяви в изявление, че резултатите са „добра новина за хората, които обичат плодове, шоколад, кафе и вино, които са богати на полифеноли“.

Защо е добре да хапваме шоколад

Бенсеньор обясни, че макар и в предишни проучвания да са били открити подобни резултати, в нито едно от тях не е имало толкова голям брой участници и не са били проследявани толкова дълго време.

„Резултатите от това проучване не оставят място за съмнение: насърчаването на диети, богати на полифеноли, може да бъде ценна стратегия за намаляване на риска от кардиометаболитни заболявания и предотвратяване на метаболитния синдром“, каза тя.

След повече от осем години проследяване се установява, че при участниците са се появили 2031 случая на метаболитен синдром, но при тези, които са приемали повече храни и напитки с високо съдържание на полифеноли, вероятността за метаболитен синдром е била с 22-23% по-ниска.

Проучването разкрива също, че по-високият прием на полифеноли е свързан с по-ниско съотношение талия-ханш и кръвно налягане, както и с по-ниски нива на холестерола.

Резултатите от проучването предполагат, че хранителните режими, богати на полифеноли, могат да намалят кардиометаболитния риск и да предотвратят метаболитния синдром в обществото.

Регистрираният диетолог и специалист по хранене Стефани Дън от Nutrition QED заяви пред Newsweek, че е важно да се помни, че неща като вино, шоколад и кафе „все още са лакомства, които могат да имат отрицателно въздействие върху организма, ако се консумират в излишък, и трябва да се консумират от време на време, ако човек иска да постигне истинско благополучие“.

„Анализът е направен върху целия хранителен режим на всеки участник, а не върху определени части от диетата му. Например, въпреки че фенолните киселини се съдържат в кафето и шоколада, те се срещат и в плодовете, зеленчуците, ядките и пълнозърнестите храни“, обясни тя.

„Същото важи и за стилбените, които се намират във виното, защото присъстват в кожата на гроздето. Стилбени има и в какаото, фъстъците, ревена и горските плодове.“

„Макар че участниците в проучването, които са имали по-ниска степен на метаболитен синдром, може да са били и тези, които са консумирали повече вино, шоколад и кафе, отколкото тези с по-висока степен на метаболитен синдром, те може да са консумирали и повече пълнозърнести храни, зеленчуци, плодове и ядки“, каза тя.

Като добавя, че вероятно „цялостният модел на хранене“ на участниците би дал най-добри резултати за по-ниска вероятност за метаболитен синдром, тя казва, че диетата им вероятно е включвала „голямо разнообразие от цели храни, което е гарантирало, че нуждите им от фитонутриенти са били удовлетворени, като същевременно е намалял приемът на преработени и подсладени храни“.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ново забавяне на доставката на F-16 от САЩ за България

Ново забавяне на доставката на F-16 от САЩ за България

България Преди 1 час

Българската страна е изпратила запитване до САЩ и за самолети F-16 втора употреба

Дара ще получи пожизнен семеен билет за музеите в Бургаска област

Дара ще получи пожизнен семеен билет за музеите в Бургаска област

Любопитно Преди 1 час

Пожизненият семеен билет ще дава достъп и до редица археологически и културно-исторически обекти в региона

„С кръв по устата и обляна в сълзи“: Майка предпази детето си след като влак се преобърна в Източен Съсекс

„С кръв по устата и обляна в сълзи“: Майка предпази детето си след като влак се преобърна в Източен Съсекс

Свят Преди 3 часа

Три вагона на влак на Southern са излезли от релсите и са се преобърнали; започна независимо разследване

Северна Корея се готви да прати още хиляди войници в Русия

Северна Корея се готви да прати още хиляди войници в Русия

Свят Преди 4 часа

Украинският президент Зеленски предупреждава, че Северна Корея иска да предостави още десетки хиляди войници на Русия

Неравноправни клаузи между родители и частни детски градини откри КЗП

Неравноправни клаузи между родители и частни детски градини откри КЗП

България Преди 4 часа

Комисията проверява частни детски ясли, градини и училища в цялата страна.

Спряха пипер от Северна Македония с наднормено съдържание на пестицид

Спряха пипер от Северна Македония с наднормено съдържание на пестицид

България Преди 4 часа

Засиленият граничен контрол на БАБХ продължава

Социалните партньори продължават преговорите за нов механизъм за минималната заплата, а от КНСБ очакват размерът ѝ да се повиши и без окончателно споразумение.

КНСБ очаква минимална заплата до 680 евро

Парите ни Преди 4 часа

Синдикатът отхвърля вариант минималната заплата да е 50% от основната средна

Русия Владимир

„Черна искра“: Руската нелегална мрежа, за която почти всичко се знае от един човек

Свят Преди 4 часа

Групата казва, че има членове в почти всички региони на Русия, но голяма част от твърденията ѝ не са независимо потвърдени

Ламин Ямал и Инес Гарсия

Снимки от рождения ден на Ламин Ямал: Влюбен в Инес Гарсия, стилен синхрон и звезден купон

Любопитно Преди 4 часа

Футболната звезда отпразнува 19-ия си рожден ден и световната титла в средновековно имение край Барселона с пищно парти и куп известни изпълнители.

Космическа мистерия: Джеймс Уеб откри гигантска „звезда - черна дупка“

Космическа мистерия: Джеймс Уеб откри гигантска „звезда - черна дупка“

Любопитно Преди 4 часа

Учени от MIT откриха нов тип космически обект с телескопа „Джеймс Уеб“ – черна дупка, обвита в толкова плътен водороден пашкул, че се държи като гигантска звезда. Откритието може да разкрие тайната за зараждането на първите чудовища във Вселената

Безработицата в България остава ниска на годишна база, но през второто тримесечие на 2026 г. без работа са с около 10 хил. души повече спрямо началото на годината.

Безработицата се покачва до 3,5%, но остава под нивото отпреди година

Парите ни Преди 4 часа

Над 107 хил. души са без работа, а младежката безработица достига 8,1%, показват последните данни на НСИ

Вандали унищожиха стенопис на Феран Торес в Барселона след триумфа на Мондиал 2026

Вандали унищожиха стенопис на Феран Торес в Барселона след триумфа на Мондиал 2026

Любопитно Преди 4 часа

Творбата на известния уличен художник TVboy, посветена на героя от финала срещу Аржентина, бе заличена с бяла боя и политически послания

Сърджан Джокович

Бащата на Новак Джокович помогна на журналист на NOVA в труден момент

България Преди 4 часа

Сърджан Джокович организирал медицинска помощ за Петя Желева, след като ѝ прилошало по време на пътуване към Белград

Пропуснат шанс: Защо Матю Макконъхи отказа главната роля в хита „Последните оцелели“

Пропуснат шанс: Защо Матю Макконъхи отказа главната роля в хита „Последните оцелели“

Любопитно Преди 5 часа

Матю Макконъхи разкри, че е отказал главната роля на Джоел в хитовия сериал „Последните оцелели“, която по-късно донесе световна слава и номинации за „Еми“ на Педро Паскал. Актьорът призна, че тогава е преосмислял приоритетите си в кариерата.

Мила Кунис

От секси бунтарка до зловеща балерина: 7 незабравими роли на Мила Кунис

Любопитно Преди 5 часа

Припомняме образите на актрисата в „Black Swan“, „Ted“, „Friends with Benefits“ и още популярни продукции