София вече излетя: Колко далеч искаме да стигне?
Източник: iStock/Guliver Images

П рез седмицата попаднах на новия доклад на Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции „Туризъм и въздушен транспорт в София“. Става ясно, че от 2010 г. насам се наблюдава стабилен ръст на туристите, нощувките и приходите от тях, който е особено забележим след 2014 г. Запазва се тенденцията около 2/3 от нощувките и почти всички приходи да се реализират от чужденци.

В доклада има и интересен цитат от базата данни на Price of Travel, актуална към септември 2019 г.:

„София е една от ярките и запомнящи се дестинации сред европейските столици с много приятен градски център, който е изключително гостоприемен за чуждестранните туристи… Макар и без световноизвестни атракции, София предлага изненадващо приятна градска среда на много приемливи цени.“

Източник: sustainability.bg

По средата на всичко това обаче се мъдри и един неприятен факт:

„Цените на почти всичко са много ниски, с изключение на тези на входящите от другите големи градове полети. По тази причина София като цяло не е привлекателна за онези, които не предприемат по-обхватен тур из региона.“

Последното си остава напълно валидно въпреки огромния ръст, който „Летище София“ отчита по всички показатели от 2013 г. насам: +50% на общия брой полети; +99% на обслужените пътници; +31% на обслуженото карго. Активното навлизане на нискотарифни превозвачи превърна София в много по-достъпна европейска дестинация и допринесе за съществения ръст на уикенд и градския туризъм. За пример, за периода 2015-2019 г. на „Летище София“ са открити полети до 44 нови дестинации и този брой непрекъснато расте.

Да, но не е достатъчно. Всички знаем, че да се лети от и за „Летище София“ си остава скъпо, неудобно, неприятно. Затова концесионирането му на някой, който знае как да го развие, е крайно наложително. Правилното решение е от изключително значение за бъдещето не само на София, но и на страната. И като никога, ми се струва, че с избора на консорциума на фонда Meridiam и „Летище Мюнхен“, държавата този път се справи изненадващо добре. Като гледам медийните публикации по темата обаче ми се струва, че пак се залита по глупав популизъм!

Избраха концесионер на летище София

Моето мнение: Тяхната оферта е добра, точно защото предлага комбинация от малко над минимално изискуемите инвестиции и относително ниско концесионно възнаграждение!

Тук вероятно вече ме обявявате за луд, обаче нека помислим: От какво всъщност имаме нужда в София и България?

От високи летищни такси, които са неизбежни при голяма инвестиция веднага или от ниски такси, така че повече нискобюджетни авиолинии да летят от и до София?
От идеално и скъпо обслужване, нови хотели и всякакви странни неща, контролирани от летищния оператор или от бързо, удобно и евтино обслужване и нови възможности за българския бизнес на и около летището и из цяла Европа?

От няколко милиона повече годишни приходи в държавния бюджет, които да се наливат в бездънната яма БДЖ или от стотици милиони повече приходи в частния сектор (хотели, ресторанти, магазини, курорти), които пряко ще носят по-висок стандарт на живот на десетки хиляди българи?

Мисля, че смислените отговори са пределно ясни.

Летял съм многократно за и през Мюнхен. Винаги ми е харесвало, но нямах представа, че „Летище Мюнхен“ е единственото 5-звездно летище в Европа по критериите на Skytrax* (София изобщо не присъства там!). Носител е на наградата за най-добро летище в Европа за 2018 г. и общо 11 пъти през последните 14 г., а освен това оперира Терминал 1 на Newark Liberty и Терминал 1 на JFK, и двете в САЩ. Мюнхен е и втората най-важна база на Lufthansa, а всички знаем колко голямо значение за тях има вече изградения и бързо развиващ се център на Lufthansa Technik на „Летище София“.

Летищата и пътническата авиация осигуряват функционирането и напредъка на нашия все по-глобализиран свят. Каквито и глупости да се говорят напоследък, фактите са прости: бъдещето на човечеството минава през бурното им развитие. Да, София вече излетя. Не, не сме достатъчно високо. Изборът, който правим днес, ще определи колко далеч ще стигнем утре. Затова ми се иска този път да е правилен.

* SKYTRAX е международна организация за оценка на въздушния транспорт, която класифицира летищата според качеството на летищните продукти и стандартите за обслужване на персонала. Звездната оценка на летището в световен мащаб е призната като глобален показател за летищните стандарти.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Свят Преди 6 минути

Студенти и синдикати продължават с протестните действия

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

България Преди 30 минути

Инцидентът е станал на 384-ия километър на магистралата, в района на Провадия

Отбелязваме 149 години от избухването Априлското въстание

Отбелязваме 149 години от избухването Априлското въстание

Любопитно Преди 1 час

Това е едно от най-значимите събития в българската история

<p>Илюминатите &ndash; мистерия, конспирации, но каква е истината</p>

Илюминатите – мистерия, конспирации, но каква е истината

Любопитно Преди 2 часа

Историята на едно от най-известните тайни общества

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

България Преди 2 часа

Инцидентът е записан от охранителна камера

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Свят Преди 2 часа

Това е органът, който има главната отговорност за поддържането на международния мир и сигурност

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

Свят Преди 2 часа

Това е бразилската монахиня Ина Канабаро Лукас

Снимката е архивна!

Руска атака с дрон срещу Одеса, има загинали

Свят Преди 2 часа

Нанесени са и редица материални щети

Радев за 1 май: Трудът не бива да е сведен до средство за оцеляване

Радев за 1 май: Трудът не бива да е сведен до средство за оцеляване

България Преди 3 часа

По повод Деня на труда президентът отправи поздравление към българските граждани

Имен ден днес празнуват...

Имен ден днес празнуват...

Любопитно Преди 3 часа

На 1 май почитаме паметта на свети пророк Йеремия и на преподобномъченик Акакий Серски

Милена Златкова откровено за Христо, майчинството и каузите

Милена Златкова откровено за Христо, майчинството и каузите

Любопитно Преди 3 часа

През изминалите 25 години гласът ѝ е безспорно един от най-известните в българското радио

<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 4 часа

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Свят Преди 4 часа

След месеци на политически обрати, Вашингтон и Киев най-накрая постигнаха съгласие по стратегическото споразумение

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 4 часа

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране

<p>Защо хората са загубили козината си</p>

Защо хората са загубили козината си: Изненадващата истина за еволюцията ни като бозайници без косми

Любопитно Преди 5 часа

Хората принадлежат към група животни, известни с козината, космите и мустаците си