68
Сн новището на Българската православна църква (БПЦ) относно методите на асистираната репродукция (ин витро и др.) и сурогатното майчинство, разпространено в навечерието на Нова година от Светия синод, предизвика остри реакции от страна на здравни организации, лекари и др.

Асоциацията за репродуктивно здраве, бременност и грижа за децата "Усмихни се" категорично се обявява против него в отворено писмо до БПЦ, която според нея "е призвана да дава опора и да подкрепя вярата у човеците в трудни за тях моменти".

Според асоциацията подобна позиция "отрича правото на продължаване на човешкия род".

"Уважаеми духовници... А къде сте вие, когато българските момичета и момчета не успяват да заченат, когато губят децата си, къде сте, когато падат на колене пред Бог?

За 23 години, откакто се сблъсках със стерилитета, не съм видяла Българската православна църква да се помоли за спокойствие в душите на младите момичета и момчета, губещи бебетата си, или за тези, които не могат да заченат", заявява в писмото Пенка Георгиева от "Усмихни се".

"За тези години много пъти видях как младите момичета и момчета се молят за своя рожба. Молят се на Богородица, молят се на Бог. Видях момичета, паднали на колене, уповаващи се във вярата. Видях момчета, скришом бършейки сълзи пред иконите...

...Не е ли Църквата тази, която дава опора и утеха в трудни моменти, не е ли Църквата тази, която трябва да даде вярата, силата?

Не е ли Църквата тази, която трябва да подкрепи продължаването на Човешкия род,

раждането на български деца? И не трябва ли в тези трудни времена да се подкрепяме? Когато нещо е успешно, то не противоречи на Божията воля, а успехът идва с вярата и Божията помощ", продължава текстът.

За асоциацията методът ин витро е една от "чудесните възможности да бъде продължен човешкият род, когато естественият начин не е възможен" и ако този метод донася любов и радост на хора, загубили надежда, то следователно това е "божествен ход".

Ако Бог беше против подпомагането на бездетните двойки, науката никога нямаше да стигне до развитието на асистираната репродукция, категорични са от "Усмихни се".

"Църквата ни се показва като изостанала, изключително едностранчива в гледната си точка и напълно безразлична към страданието на хората с репродуктивни проблеми", заключават в писмото си от асоциацията.

Ние всички сме грешници и аз едва ли ще бъда този,

който хвърля камък върху други грешници, но Българската православна църква трябва да се занимава със собствените си проблеми, заяви вчера в интервю за БГНЕС доц. д-р Атанас Щерев.

Лекарят, познат като "бащата на ин витро оплождането" в България, е с над 35 години практика в областта на акушерството и гинекологията и е основател на болница "Д-р Щерев".

Освен многото снимки на деца, родени чрез метода ин витро, и на щастливи родители, правят впечатление и многото икони в коридора и в кабинета на лекаря, отбелязва агенцията.

През 1978 г. в света се ражда първото бебе по метода ин витро, направен от д-р Робърт Едуартс и д-р Патрик Степто във Великобритания. 10 години по-късно, в началото на 1988 г., се ражда и първото българско ин витро бебе.

Д-р Щерев припомня как в началото католическата църква е анатемосала революционния метод на двамата лекари, но сега в Брюксел има католическа болница, издържана от църквата, където се развиват и прилагат нови методики по ин витро оплождане.

Въпреки църковния натиск и наложените ограничения в Италия, поради общата необходимост на хората днес италианските лекари и биолози работят много по-спокойно, изтъква той. Анатемосаният д-р Робърт Едуардс пък стана Нобелов лауреат по медицина през 2010 г.

"Никой не е лишен от право да изказва мнение, но в Библията пише, че Христос е натоварил 12-те апостоли

да ходят сред хората и да ги лекуват от каквито болести имат

Няма по-свято нещо от това да помагаш на мъжа и жената да продължат човешкия род", категоричен е лекарят.

Той припомня и думите си още отпреди 15-20 години, които казал в спор със свещеник по телевизията, че "методиката се развива, все повече хора я усвояват и все повече семейства се сдобиват със свои рожби и понеже Бог е всемогъщ, той помага за разпространение на доброто".

С новите технологии се раждат близо 3-4% от всички деца в България, а предвид демографска криза у нас, това е изключително важно и ценно, смята специалистът.

Той категорично отрича някога пред него да е стояла дилема или да се е чувствал така, сякаш се намесва в Божиите дела.

Д-р Щерев се обявява и срещу позицията на БПЦ за сурогатното майчинство, което според него е все едно "църквата да възрази и срещу присаждането на сърца, на бъбреци, на черен дроб".

Църквата изрази и силното си безпокойство от множеството рискове и предизвикателства, пред които тези медицински практики поставят съвременните хора, но за д-р Щерев "всички методи крият рискове и предизвикателства пред хората".

Той припомни, че преди години, когато се е изучавала генетика, това е ставало по един определен начин, но по-късно се е разбрало, че той "глупав и смешен", а днес лекарите се съобразяват с последните и реални постижения на науката и на хората, които са работили столетия назад в тази област.

По отношение на сурогатното майчинство между позицията на БПЦ и тази на другите поместни православни църкви няма различия - то се смята за несъвместимо с православния етос и еднозначно се оценява като неприемливо за вярващите, обяснява православният сайт Двери.бг.

Основният аргумент е, че то разрушава семейството, каквото е установено от Божествения промисъл - като съюз на един мъж и една жена.

По отношение на методите за асистирана репродукция обаче има разлики

Другите православни църква са по-сдържани в оценките си, като не отхвърлят асистираната репродукция, стига да са съблюдавани определени условия, обяснява богословът Златина Иванова.

По думите й в това отношение позицията на БПЦ е по-близка с тази на Римокатолическата църква, която категорично отхвърля тези методи и не приема прилагането на принципа на икономията.

Показателно е разногласието между Руската православна църква (РПЦ) и Римокатолическата църква по повод споменатата Нобелова награда за медицина, присъдена през 2010 г. на бащата на изкуственото оплождане Робърт Едуардс. Тогава Ватикана осъди това решение, докато РПЦ се разграничи от твърдата й позиция.

"Няма нищо лошо в ин витро оплождането, ако то се осъществява в рамките на съпружеската връзка и се провежда без създаването на "излишни ембриони", които са обречени да умрат. Използването на тази технология трябва да става при пълното зачитане на нравствените ценности", заяви тогава прот. Всеволод Чаплин, председател на руския синодален отдел за връзки с обществеността.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@