В сички сме чували, че сексът продава. Истината обаче е, че страхът продава далеч повече и по-добре.

При маркетинга на информация, страхът е изключително мощен инструмент, може би най-ефективният. И това не е резултат от някаква злоумишлена конспирация. Хората са по-възприемчиви към посланията свързани със страх.

В същото време рекламата се базира на едно основно нещо – щастието. А щастието е свобода от страх.

Ето защо в търсенето на достъп до потребителите през последния половин век рекламните компании се опитват с възможно най-голяма точност да установят тревогите на хората, започвайки от често мъглявата икономическа несигурност, минавайки през по-конкретни опасности, като масовите зарази с ебола, грип, зика и стигайки до атентатите и тероризма.

След като страховете на потребителите са ясни, най-ефективният начин за продажба на даден продукт е послание, което да ги успокои. Разбира се ефектът е временен, защото хората се нуждаят от още страх.

Има дори специализиран подход в продажбите наречен „невромаркетинг“. Терминът е създаден от холандския специалист по пазарни проучвания проф. Еле Симдс през 2002 г. Той изследва как мозъкът реагира на информационните послания и пазарните стимули.

Рекламната стратегия, базирана на уплахата, перфектно съвпада с начина, по който работят медиите. Страхът е неотменна част от инстинкта за оцеляване. Какво става обаче, когато не можем да реагираме и да променим нещата, които ни плашат?

Тялото отвръща на страха с дози адреналин. В случай, че причината за уплахата се намира извън нашите възможности за реакция, следват дози ендорфини, с които да се успокоим. Ето защо много хора харесват да гледат филми на ужасите, да скачат с бънджи и дори да подлагат живота си на реален риск.

В свят, в който сме залети от информация, страхът често се явява единственият начин посланията, рекламни или не, и новините, да достигнат до хората. През живота си съвременният човек гледа средно 2 милиона телевизионни реклами. Ето защо решаването на проблема с ефективността на посланията е ключов за всеки, който се занимава с маркетинг на информация.

Тук изключително важна е етиката. Освен инстинктивно усещане, страхът често е и рационална реакция. Той ни помага да сме информирани за истинските опасности, които ни заплашват и да се предпазим от тях. Страхът е изключително важен фактор за взимането на добри и ефективни решения в живота на всеки човек.

Създаването на паника, заради самата паника е изкушаващо за медиите, но е вредно и дори опасно в дългосрочен план, защото хората рационално спират да се поддават на страха. Има примери, как в отговор на тази промяна в нагласите, медиите стигат до крайности, като показването на сцени на жестокост или агитиране към насилие.

Източник: ThinkStockPhotos

Но когато опасността е твърде близка, твърде реална и не се поддава на контрол, потребителите нямат друг избор освен да отрекат страха или да му се подадат. И в двата случая посланията, свързани с него спират да действат.

В крайна сметка всички – и медии, и потребители, губят, когато страхът се използва за създаване на паника.

Както пише Гавин де Бекер в „Дарът на страха“: „Това, от което си мислите, че се страхуваме, рядко е това, от което наистина ви е страх – плашат ви нещата, които свързвате със страха“.

Ето защо медиите предпочитат да пишат за атентати, глобални опасности и войни, а не за битови кражби или други по-близки опасности за потребителите на информация. Става въпрос за търсене и предлагане. Медиите произвеждат продукта, който аудиторията иска и е готова да купи. До този извод стига социологът Карън Стърнхаймер в книгата си „Не са медиите: Истината за влиянието на поп културата върху деца“.

Ето няколко примера, колко ефективен е страхът в рекламата и маркетинга на информация.

Преди няколко години заплахата от птичи грип доведе до рязко увеличаване на продажбите на антибактериални сапуни в глобален мащаб. Реално те са приблизително толкова ефективни срещу вирусите и бактериите, колкото и обикновения сапун. Страховете, свързани с хигиената се използват широко от рекламната индустрия, а и от медиите. Но много от тези страхове са съвсем реални и продаваните решения за тях са ефективни. В резултат разпространението на заболяванията, свързани с лоша хигиена е ограничено в развитите страни в сравнение с държавите от Третия свят, където то е една от основните причини за смъртност.

Източник: ThinkStockPhotos

Друг подобен пример е най-продаваното лекарство в САЩ - „Липитор“. То се използва за лечение на висок холестерол. Реално причините за сърдечно-съдови заболявания и инсулти са многобройни и много от тях не са свързани с нивата на холестерола в кръвта. Въпреки това много потребители купуват „Липитор“ от страх.

В същото време ползите от това потребителите да са информирани за рисковете за здравето им са безспорни.

Страхът продава, но в дългосрочен план това, което води до успех в маркетинга на информация, е доверието.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Догоните и загадката Сириус: Древно познание или извънземен контакт?

Догоните и загадката Сириус: Древно познание или извънземен контакт?

Свят Преди 5 минути

Историята за племето в Мали, което знае тайните на Вселената отпреди телескопите

<p>&quot;Войната в Украйна няма да свърши скоро&quot;</p>

Ванс: Войната в Украйна няма да свърши скоро

Свят Преди 6 минути

Всичко ще зависи от руснаците и украинците сега, когато всяка една от двете страни знае какви са условията за мир на другата, заяви вицепрезидентът на САЩ

Reuters: ООН обмисля мащабна реформа

Reuters: ООН обмисля мащабна реформа

Свят Преди 32 минути

Меморандумът съдържа редица предложения, които, ако бъдат приети, ще представляват най-големите промени от десетилетия насам

Шофьор помете колчета на бул. "Черни връх" в София

Шофьор помете колчета на бул. "Черни връх" в София

България Преди 56 минути

Отказал е да даде проба за алкохол и наркотици

"Хамас" с готовност да се откаже от властта?

"Хамас" с готовност да се откаже от властта?

Свят Преди 1 час

Кой би могъл да управлява занапред ивицата Газа?

Сателит ще “претегли” въглерода в тропическите гори

Сателит ще “претегли” въглерода в тропическите гори

Свят Преди 1 час

Радарна мисия от Космоса ще помогне на учените да разберат по-добре колко въглерод съхраняват "белите дробове на Земята"

Заместник-кметът на столичния район "Оборище" Стоян Михалев подава оставка

Заместник-кметът на столичния район "Оборище" Стоян Михалев подава оставка

България Преди 2 часа

Той беше назначен на поста заради договорена партийна квота

Частица от мощите на Свети Георги Победоносец идва у нас

Частица от мощите на Свети Георги Победоносец идва у нас

България Преди 2 часа

Тя тържествено ще бъде посрещната за втори път в България - в храм “Свети Атанасий” в Лозен

"Последният шанс на човечеството": Учените, които живеят на ледник

"Последният шанс на човечеството": Учените, които живеят на ледник

Свят Преди 2 часа

Научни екипи от Чили анализират тревожния ускорен разпад на ледовете

Икона на княз Борис

2 май: Умира един от най-забележителните български владетели

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

<p>Времето в петък: Топло, но с изненади ☀️🌧️</p>

Топло, но с изненади в петък: Слънце, а след това дъжд с гръмотевици ☀️🌧️

България Преди 2 часа

Максималните температури ще бъдат между 21° и 26°, в София - около 21°

AI не пести време, а създава повече работа на хората

AI не пести време, а създава повече работа на хората

Технологии Преди 3 часа

Просто те вършат други задачи, показва проучване

Ако САЩ признаят Крим за руски: Колко опасно е това

Ако САЩ признаят Крим за руски: Колко опасно е това

Свят Преди 10 часа

Тръмп нито отрича, нито потвърждава, че САЩ са готови да признаят Крим за руски в името на мира в Украйна

Израел обяви извънредно положение заради горските пожари

Израел обяви извънредно положение заради горските пожари

Свят Преди 10 часа

Огънят затвори главния път, свързващ двата най-големи града Йерусалим и Тел Авив за денонощие

Майк Уолц ще бъде номиниран за посланик на САЩ в ООН

Майк Уолц ще бъде номиниран за посланик на САЩ в ООН

Свят Преди 11 часа

По-рано той беше принуден да напусне незабавно поста си