В сички сме чували, че сексът продава. Истината обаче е, че страхът продава далеч повече и по-добре.

При маркетинга на информация, страхът е изключително мощен инструмент, може би най-ефективният. И това не е резултат от някаква злоумишлена конспирация. Хората са по-възприемчиви към посланията свързани със страх.

В същото време рекламата се базира на едно основно нещо – щастието. А щастието е свобода от страх.

Ето защо в търсенето на достъп до потребителите през последния половин век рекламните компании се опитват с възможно най-голяма точност да установят тревогите на хората, започвайки от често мъглявата икономическа несигурност, минавайки през по-конкретни опасности, като масовите зарази с ебола, грип, зика и стигайки до атентатите и тероризма.

След като страховете на потребителите са ясни, най-ефективният начин за продажба на даден продукт е послание, което да ги успокои. Разбира се ефектът е временен, защото хората се нуждаят от още страх.

Има дори специализиран подход в продажбите наречен „невромаркетинг“. Терминът е създаден от холандския специалист по пазарни проучвания проф. Еле Симдс през 2002 г. Той изследва как мозъкът реагира на информационните послания и пазарните стимули.

Рекламната стратегия, базирана на уплахата, перфектно съвпада с начина, по който работят медиите. Страхът е неотменна част от инстинкта за оцеляване. Какво става обаче, когато не можем да реагираме и да променим нещата, които ни плашат?

Тялото отвръща на страха с дози адреналин. В случай, че причината за уплахата се намира извън нашите възможности за реакция, следват дози ендорфини, с които да се успокоим. Ето защо много хора харесват да гледат филми на ужасите, да скачат с бънджи и дори да подлагат живота си на реален риск.

В свят, в който сме залети от информация, страхът често се явява единственият начин посланията, рекламни или не, и новините, да достигнат до хората. През живота си съвременният човек гледа средно 2 милиона телевизионни реклами. Ето защо решаването на проблема с ефективността на посланията е ключов за всеки, който се занимава с маркетинг на информация.

Тук изключително важна е етиката. Освен инстинктивно усещане, страхът често е и рационална реакция. Той ни помага да сме информирани за истинските опасности, които ни заплашват и да се предпазим от тях. Страхът е изключително важен фактор за взимането на добри и ефективни решения в живота на всеки човек.

Създаването на паника, заради самата паника е изкушаващо за медиите, но е вредно и дори опасно в дългосрочен план, защото хората рационално спират да се поддават на страха. Има примери, как в отговор на тази промяна в нагласите, медиите стигат до крайности, като показването на сцени на жестокост или агитиране към насилие.

Източник: ThinkStockPhotos

Но когато опасността е твърде близка, твърде реална и не се поддава на контрол, потребителите нямат друг избор освен да отрекат страха или да му се подадат. И в двата случая посланията, свързани с него спират да действат.

В крайна сметка всички – и медии, и потребители, губят, когато страхът се използва за създаване на паника.

Както пише Гавин де Бекер в „Дарът на страха“: „Това, от което си мислите, че се страхуваме, рядко е това, от което наистина ви е страх – плашат ви нещата, които свързвате със страха“.

Ето защо медиите предпочитат да пишат за атентати, глобални опасности и войни, а не за битови кражби или други по-близки опасности за потребителите на информация. Става въпрос за търсене и предлагане. Медиите произвеждат продукта, който аудиторията иска и е готова да купи. До този извод стига социологът Карън Стърнхаймер в книгата си „Не са медиите: Истината за влиянието на поп културата върху деца“.

Ето няколко примера, колко ефективен е страхът в рекламата и маркетинга на информация.

Преди няколко години заплахата от птичи грип доведе до рязко увеличаване на продажбите на антибактериални сапуни в глобален мащаб. Реално те са приблизително толкова ефективни срещу вирусите и бактериите, колкото и обикновения сапун. Страховете, свързани с хигиената се използват широко от рекламната индустрия, а и от медиите. Но много от тези страхове са съвсем реални и продаваните решения за тях са ефективни. В резултат разпространението на заболяванията, свързани с лоша хигиена е ограничено в развитите страни в сравнение с държавите от Третия свят, където то е една от основните причини за смъртност.

Източник: ThinkStockPhotos

Друг подобен пример е най-продаваното лекарство в САЩ - „Липитор“. То се използва за лечение на висок холестерол. Реално причините за сърдечно-съдови заболявания и инсулти са многобройни и много от тях не са свързани с нивата на холестерола в кръвта. Въпреки това много потребители купуват „Липитор“ от страх.

В същото време ползите от това потребителите да са информирани за рисковете за здравето им са безспорни.

Страхът продава, но в дългосрочен план това, което води до успех в маркетинга на информация, е доверието.

След първия месец от брака: – Скъпи, защо мълчиш? – Пестя аргументи за следващия скандал.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Управителят на БНБ: Еврото отваря възможности, но и изисква повече дисциплина

Управителят на БНБ: Еврото отваря възможности, но и изисква повече дисциплина

България Преди 7 минути

Управителят на Българската народна банка Димитър Радев очертава предизвикателствата и възможностите, които очакват страната ни

Регионалният министър: Установени са съществени пропуски в "Елените"

Регионалният министър: Установени са съществени пропуски в "Елените"

България Преди 16 минути

Ако институциите преценят, може въпросните сгради да бъдат обявени за незаконни, заяви Иван Иванов

<p>МВР отхвърли спекулации: Разследваме запалените камиони в София</p>

МВР категорично отхвърля "политическите" спекулации за запалените камиони в София

България Преди 34 минути

Категорично не отговарят на истината твърденията, че МВР или СДВР укрива или не работи по случай "със запалени камиони в София в края на юли", отговориха от министерството

Столичната община с мерки заради очакваните валежи

Столичната община с мерки заради очакваните валежи

България Преди 37 минути

Има ли рискови зони в София, които биха могли да се наводнят

<p>Терзиев по казуса с боклука в София: Тази битка не е моя</p>

Васил Терзиев по казуса със сметопочистването в София: Тази битка не е моя. Тя е на всеки човек, който не иска да живее в лъжа, в страх и в бедност

България Преди 44 минути

„Това не е криза с боклука. Това е сблъсък на два свята – на стария, в който малцина с прякори и влияние диктуват правилата, и на новия, в който хората искат прозрачност, ред и справедливост“, посочи той

Започват строги проверки: Глоби до 1 милион лева за спекула

Започват строги проверки: Глоби до 1 милион лева за спекула

Пари Преди 46 минути

От утре, 8 октомври изтича адаптационният период, предвиден в Закона за въвеждане на еврото и започва налагането на ефективни санкции

Второто най-близко преминаване на астероид край Земята, регистрирано някога, току-що прелетя над Антарктида

Второто най-близко преминаване на астероид край Земята, регистрирано някога, току-що прелетя над Антарктида

Свят Преди 56 минути

Небесният обект 2025 TF, открит едва часове след като отмина планетата, е минал по-ниско от орбитата на Международната космическа станция. Макар да е бил само няколко метра в диаметър, случаят отново поставя въпроса защо човечеството често забелязва такива обекти едва след като вече са ни подминали

Никол Кидман дебютира с нова визия на Седмицата на модата в Париж

Никол Кидман дебютира с нова визия на Седмицата на модата в Париж

Любопитно Преди 58 минути

Това е първата публична поява на Никол с дъщерите ѝ след новината за края на брака ѝ

Тръмп потвърди, че Шон "Диди" Комбс го е помолил за помилване

Тръмп потвърди, че Шон "Диди" Комбс го е помолил за помилване

Свят Преди 1 час

„Бях много приятелски настроен към него, разбирахме се чудесно и ми изглеждаше като симпатичен човек"

<p>Дженифър Лопес и Бен Афлек отново заедно на червения килим след развода (СНИМКИ)</p>

За първи път след развода: Дженифър Лопес и Бен Афлек отново заедно

Любопитно Преди 1 час

Двамата присъстваха на премиерата на мюзикъла „Целувката на жената-паяк“ в Ню Йорк

ВВС ще получи обувки за над 1 милион лева от кожа на едър рогат добитък

ВВС ще получи обувки за над 1 милион лева от кожа на едър рогат добитък

България Преди 1 час

Пилотите от Военновъздушните сили ще получат 2504 чифта нови обувки, описани в публикувана обществена поръчка от Министерството на отбраната

<p>Дончев: Повечето бедствия са комбинация между стихиите на природата и човешката глупост</p>

Томислав Дончев: Големият проблем в "Елените" е, че за едно място отговарят много институции

България Преди 1 час

Повечето бедствия са комбинация между стихиите на природата и човешката глупост, отбеляза вицепремиерът

Как да спрете да купувате ненужни лекарства

Как да спрете да купувате ненужни лекарства

Свят Преди 1 час

За да избегнете „хвърлянето на пари на вятъра“, е достатъчно да промените няколко навика

<p>Осъдиха банкерката, източила близо 2 млн. лева от сметки на Мартин Петров</p>

Осъдиха на 15 години затвор банкерка, източила близо 2 млн. лева от сметки на футболиста Мартин Петров

България Преди 1 час

Софийският градски съд е наложил и конфискация на цялото ѝ имущество

Дилемата на Макрон: Франция на ръба на политически срив

Дилемата на Макрон: Франция на ръба на политически срив

Свят Преди 1 час

След оставката на Льокорню, президентът е изолиран и без ясно мнозинство. Възможностите му - от предсрочни избори до лична оставка - заплашват да пренапишат френската политическа карта

Подслушва ли Instagram разговорите ни? Защо виждаме реклами на неща, за които току-що сме говорили

Подслушва ли Instagram разговорите ни? Защо виждаме реклами на неща, за които току-що сме говорили

Технологии Преди 2 часа

Ръководителят на Instagram обясни, че рекламите се появяват заради потребителска активност, данни от рекламодатели, интереси на приятели и обикновени съвпадения — а не защото приложението използва микрофона за подслушване