Ц елта на правителството е да превърне железопътния транспорт в гръбнак на обществения транспорт в страната. Това каза на брифинг в Министерския съвет вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. По-рано правителството проведе седмичното си заседание.
Караджов: Конкуренцията в жп превоза на пътници ще доведе до по-високо качество на услугата
"Секторът страда от десетилетия от остро недофинансиране и непровеждане на реформи", отбеляза Караджов.
Той обясни, че в Плана за възстановяване и устойчивост е записано, че трябва бъде проведена реформа в пътническите железопътни превози и срокът е до края на годината.
Желязков: Европейското законодателство ни задължава да либерализираме жп превоза на пътници
"Включването на частни оператори има потенциал да направи нашата железница атрактивна, устойчива и ефективна. Конкуренцията няма да е просто борба за субсидии, а състезание за по-добро обслужване на пътниците. Има издадени три железопътни лиценза, но нито един от тях не е направил постъпки да стане реален оператор на пътнически железопътни услуги, макар че още от 2019 г. има такава възможност", каза още Гроздан Караджов.
Правителството одобри провеждането на процедура за избор на превозвачи за извършване на обществени услуги с железопътен (жп) транспорт, съобщиха от пресслужбата на кабинета по-рано.
"През следващата седмица предстои да обявим тази конкурсна процедура. Тя ще бъде обявена в официалния вестник на ЕС и достъп до нея имат всички лицензирани жп оператори в ЕС", обясни Караджов.
"Срокът за подаване на документи ще бъде три месеца. До края на ноември очакваме да са подадени всички оферти и сключването на договора трябва да стане до 13 декември. Реалната дейност на новите оператори ще започне от 13 декември 2026 г. Продължителността на договорите е 12 години", каза още вицепремиерът.
"Операторите ще имат достъп до подвижния състав, който държавата е закупила след 2009 г., и ще могат да го ползват безплатно. Собствеността си остава на държавата. Подвижният състав, придобит преди 2009 г., си остава на БДЖ-Пътнически превози, които ще могат да го отдават при нужда при пазарни условия, пресметнати от специално назначен одитор", заяви Гроздан Караджов.
По повод инцидента с парасейлинг в Несебър, при който загина 8-годишно дете:
"Задълбочено разгледахме казуса и виждаме, че има пропуски в нормативната уредба", заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията.
По-рано премиерът Росен Желязков обяви, че е възложил на министри и агенции да направят предложения за промени, свързани с тази дейност.
По думите на Караджов, когато парасейлинг, скачане с парашут, парапланери и други подобни дейности, се организират по търговски начин липса на ясна правна регламентация.
"Затова е възложена и задача на министрите на икономиката, спорта и туризма, както и на три агенции, да подготвят в спешен порядък текстове за нормативно законово уреждане на тези въпроси и да бъдат внесени в Народното събрание", обясни министърът.
"По отношение на извършения от Изпълнителна агенция „Морска администрация“ контрол на плавателния съд в Несебър не са открити пропуски", каза Караджов.
"В началото на сезона е извършена първоначална проверка на годността на плавателните средства. Последваща проверка е имало и на 16 юли, когато е проверено конкретното плавателното средство и водачът за изискуемите документи и за неговата правоспособност да управлява такава лодка, като нарушения не са открити", разясни министърът.
"Проверен е и същият център за водни развлечения и също не са открити нарушения по линия на спазване на закона", информира Караджов.
"На 17 юли с "Гранична полиция" сме проверили и т.нар. канали за излизане и влизане на подобни плавателни средства, изобщо за организирането на подобни атракциони, там също не са открити нарушения", посочи още той.
"От гледна точка на "Морска администрация" са важни две неща – дали водното средство е годно за мореплаване и за каква дейност. Проверен е водачът, капитанът, който я придвижва", обясни Караджов на журналистически въпрос.
Той отново спомена и проверката на периметъра във вода, в рамките на който се движи лодката.
"Само дотам се простират правомощията на "Морска администрация". Оттам нататък колко е здрава сбруята, дали катарамите, карабинерите са достатъчно здрави да понесат съответните килограми на двама души - вече влиза в три агенции, като възможности да бъдат добавени в нормативната база, за да бъде това една правно регламентира дейност, защото се извършва по търговски начин", уточни Караджов.