95

Бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) са призовани в петък, 31 август, на разпит в Националната следствена служба, съобщи БГНЕС.

Очаква се в НСлС да бъдат разпитани Дончо Атанасов и Лазар Лазаров. Лазаров потвърди, че има призовка да се яви в следствието. "Като свидетел пише”, каза той.

А утре следователи от Националната следствена служба ще вземат проби от пътната настилка в Своге, където стана тежката катастрофа с автобус, погубила живота на 17 души.

От 10 до 18 часа на 31 август движението по пътя Своге – София ще бъде спряно. Обходният маршрут е през път III-164 (Своге - Бучин проход) и път II-81 (София - Костинброд).

Президентът призова за присъди след катастрофата край Своге

Трагедията край Своге осветли порочната система в обществените поръчки и строителството, навсякъде се вихри безнаказаност. Това каза пред журналисти президентът Румен Радев.

"За пореден път ни се поднасят обещания и нови органи, а всички ние очакваме присъди. Трагедията край Своге осветли порочната система в обществените поръчки, в строителството, в контрола над качеството на пътищата. Тя се вижда и с невъоръжено око, но заради нея загиват хора. И независимо какво ще бъде заключението на следствието, пътят е лош и това е факт. А парите са "изядени“, каза още президентът Радев и посочи, че това не е само в Своге.

"Ако нямаме най-сетне ефективни наказания, не можем да променим система, а навсякъде се вихри безнаказаност“, коментира държавният глава.

Утре прокуратурата ще изземе проби на асфалтовия път край Своге от следователи от Националната следствена служба, чрез съответни технически средства, в рамките на оглед, който ще започне в 10,00 ч, съобщиха от ведомството.

Провеждането на огледа и вземането на проби (образци) от настилката на пътя ще причини временно затруднение при движението. На АПИ и МВР е възложено създаването на необходимата организация за това и оповестяването й. Започването на ремонт на пътния участък ще бъде разрешено без каквото и да е забавяне, но само след вземането на проби от настилката на конкретния пътен участък

Ведомството обясни в писмо до медиите още, че Националната следствена служба са разпитани 20-те членове на Държавната приемателна комисия, извършила окончателното приемане на пътя край Своге след ремонта му.

Те са представители на различни институции - Агенция "Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление, МВР, РИОСВ-София и РИОСВ-Враца, Районните служби "Пожарна безопасност и защита на населението“ в Мездра и Своге, Столична община, общините Мездра и Своге, както и представители на фирмите, осъществявали проектирането, инженерния надзор и изпълнението на пътя - ДЗЗД "ТРЕЙС-СВОГЕ“, "Виа-План“ ЕООД, „Пътконсулт 2000“, "Мотт Макдоналд лимитид“.

Като свидетели са разпитани също министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов.

Органите на досъдебното производство са получили искане от Агенция "Пътна инфраструктура“ за започване на ремонт на пътния участък, в който настъпи произшествието. Такова разрешение няма да бъде дадено преди от пътната настилка на това място да бъдат иззети по реда на НПК проби, които да бъдат ползвани при експертизи за установяване на състоянието, състава и начина на изпълнение на асфалтовия път.

Какво каза регионалният министър Николай Нанков

Първият анализ на асфалта е показал, че е трябвало да се слагат съвсем друг вид материали. Това каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков след разпита в Националната следствена служба във връзка с тежкия пътен инцидент край Своге.

След повече от три часа разпит регионалният министър Николай Нанков, председателят на УС на АПИ инж. Светослав Глосов и директорът на Института по пътища и мостове инж. Веселин Димитров излязоха от националното следствие.

Нанков заяви, че ще има наказани за тежката катастрофата и че част от консорциумите са започнали да отстраняват дефектите по пътя край Своге.

Регионалният министър посочи, че се явява в качеството си на свидетел и добави, че може да поеме морална отговорност и политическа за инцидента с автобуса край Своге. Нанков беше категоричен и по отношение на позицията, с която излязоха от фирма "Трейс” по-рано днес (вижте изявлението им малко по-долу).

Нанков опроверга становишето на фирмата и каза, че в следващите дни най-вероятно ще се намеси международна лаборатория, която ще изследва асфалта. Той уточни, че пътят е подходящ именно за тежкотоварни автомобили и не приема обвиненията.

Министърът обясни още, че трафик камера, която се намира след мястото на инцидента, е отчела много интересни действия, но по думите му те са следствена тайна.

"Интересен факт е, че след слагането на знака за ограничение от 30 км в участъка, средната скорост там се нормализира до предишното ограничение. Бализи са поставени днес със светещи лампи за през нощта, имаме и полицейски екипи, които контролират движението на мястото на трагичния инцидент. Отделно екипи на АПИ направиха организация тази седмица за почистване на храстите“, обясни регионалният министър.

Председателят на АПИ с коментар пред журналистите

"Мантинелата на участъка на пътя край Своге не е част от проекта и не е част от пътната инфраструктура, защото е в урбанизирана територия. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не е поставяла мантинелата, защото пътната агенция отговаря за пътя "от бордюр до бордюр".

Това каза пред журналисти председателят на УС на АПИ Светослав Глосов, след дадените показания в Националната следствена служба.

"Отново сме сезирали общината за тази мантинела. Спекулираше се, че сме я отремонтирали некачествено. Не, не сме отремонтирали и не сме я поставяли", добави Глосов. 

Светослав Глосов уточни, че този участък от пътя не е посочен от "Пътна полиция" като участък с концентрация на пътно-транспортни произшествия.

По-рано днес

На разпити в Националната следствена служба бяха извикани всички чиновници, които имат отношение за ремонта на пътя край Своге, където в събота загинаха 17 души в катастрофа с автобус. 

Близо 30 души са извикани.

Служителите на АПИ, които са приели пътя убиец край Своге, влязоха на разпит в Националната следствена служба сутринта.

Те отказаха коментар навлизане в националното следствие. 

На разпит се яви и регионалният министър Николай Нанков, който посочи по-рано, че в асфалта има недопустим материал, както и бивши шефове на АПИ. 

Почти два часа продължават разпитите на Нанков, председателя на УС на АПИ инж. Светослав Глосов и директора на Института по пътища и мостове инж. Веселин Димитров в Националната следствена служба. 

Междувременно на излизане членът на Държавната приемателна комисия, Георги Колев, който работи като пожарникар в Своге, каза пред журналисти, че инцидентът е голяма трагедия и медици са разказали, че в целия си дългогодишен стаж не са виждали такова нещо. Той не коментира въпросите, които са му били задавани вътре от следователите. 

След първите влезли в Националната следствена служба от "Трейс Груп Холд“ АД пратиха писмо до медиите. Те уточняват, че изпълнител на проекта е ДЗЗД “ Трейс Своге“, в което партньори са „Трейс Груп Холд“ АД и „Мегаинвест Холдинг“ АД.

В него те уточняват, че са ремонтирали пътя след забележките, а министър Нанков посочи, че АПИ е искало 5 пъти фирмата да махне дефектите, но те не са искали. Що се отнася до изказването, че са изследвали асфалта в частна лаборатория и става дума за конфликт на интереси те отговарят, че няма частни и нечастни лаборатории, а лицензирани и нелицензирани. 

За това, че според Нанков е недопустимо използването на варовик, от фирмата отговарят, че според регламентите влагането на смеси е позволено. 

Това е пълният текст 

"Изборът на Изпълнител по Проект: „Лот 17–ТRP V/17 Път II–16 "Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър“ се провежда по правилата и процедурите на Програма “Транзитни пътища V“, на база на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по Закона за обществените поръчки на РБългария. 65% от финансирането е на Европейската инвестиционна банка.

Договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от възложителя, Хармонизирано издание на Международната банка за развитие от м. март 2006 год., публикувани от Международния съюз на инженерите-консултанти (FIDIC, - Червена книга). Участниците в проекта са възложителят – в лицето на АПИ, Фирма – “Инженер”, представляваща и гарантираща интересите на държавата в процеса – в този случай тази функция се изпълнява от Mott Macdonald, известна британска инженерингова международна компания, изпълнител, надзор и проектант. По правилата на Червената книга FIDIC инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. Инженерът е представител на Възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на възложителя.

Възложителят предоставя одобрен от него проект на инженера и изпълнителя. Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на инженера след съгласуване с възложителя, подчертават от дружеството.

Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове. Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител – уведомяваме вВи, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора.

Като отговорна компания сме отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия.

В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории.

В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%.

„Трейс Груп Холд“ АД е сред малкото в България строителни публични компании, с кристално ясна собственост и капитал на Софийската Фондова Борса, се посочва в писмото. 

Среден 3,15 за пътищата у нас, според "Галъп интернешънъл" 

Среден 3,15 е оценката на българите за пътищата у нас по шестобалната система, според данни от ежемесечния Политически и икономически индекс на "Галъп интернешънъл", като вълната на изследването е направена между 3 и 10 август сред 822 души, т.е. две седмици преди трагичния инцидент край Своге. 

38% смятат, че пътищата у нас в последните няколко години стават по-лоши, 30 % не намират промяна, 27% казват, че пътищата стават по-добри, а 5 % не могат да преценят. Всичко това очертава по-скоро негативна картина, коментират социолозите. 

Те констатират, че онези, които виждат негативна промяна по отношение на пътищата у нас в последните години, са повече. Ако към тях се добавят и тези, които не виждат промяна, се получава сериозен дял на хора, които не намират развитие в последните години. Всичко това свидетелства за тревожна структура на масовото съзнание, смятат анализаторите. 

Привържениците на управляващите са по-благосклонни, а сред симпатизантите на опозицията и сред дистанцираните от политическия процес мненията по-критични.

Има разлики и според типа населено място, възраст, материален статус. Хората с по-неблагоприятна социална перспектива (с по-ниски доходи и образование, в по-малки населени места и на по-висока възраст) са и по-критични - не само по темата с пътищата, но и въобще към политиките на институциите. Единствено в столицата еднакви дялове хора виждат позитивно и негативното развитие, а на останалите места позитивните оценки са чувствително по-малко от негативните, отбелязват от "Галъп". 

Същите тенденции те отчитат и когато анкетираните са помолени да дадат цялостна оценка за пътищата у нас по шестобалната система. Около една трета дават двойка, а под един процент са онези, които поставят шестица. Обобщената оценка е 3.15.

Социолозите отбелязват, че в тези данни в голяма част от случаите се оглеждат не толкова непосредствени и широки впечатления, колкото получен през медиите образ.

Около 17 часа в събота автобус, превозващ екскурзианти, падна от 20 метра, загинаха 17 души, трима са в тежко състояние в "Пирогов" и една жена в Окръжна. Шофьорът е карал с превишена скорост - 53 км/ч, при 40 км/ч. 

Повечето от загиналите са от софийското село Световрачане, сред тях е и момче на 13 години.

До този момент разследващите не са установили точната причина за трагичния инцидент. Основните направления, по които се работи, са действията на водача и техническото състояние на пътния участък.

В понеделник полицаи и следователи влязоха в сградата в на „Трейс груп” - фирмата, ремонтирала пътя, а във вторник полиция и жандармерия влязоха в офиса на "Мегаинвест холд” в Дупница.

Те изземат документи, свързани с договора, сключен за ремонта на кървавия участък край Своге.

От агенция „Пътна инфраструктура” са подали общо пет сигнала до фирмата изпълнител „Трейс Своге” за спешен ремонт на рисковите участъци от трасето. Крайният срок е бил 15 август или 10 дни преди катастрофата. Регионалният министър Николай Нанков поясни, че нито един от участъците не е ремонтиран.

Шофьорът е задържан за 72 часа от прокурор. Той е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост. Пуснат бе под домашен арест. 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram