И зтичането на природен газ – който предимно е метан – е средно с 50% по-високо в системата за производство и разпространение в Съединените щати, отколкото са досега оценките, давани от самата промишленост и Агенцията за защита на околната среда, според проучване, публикувано в четвъртък.
Дори малки изтичания имат въздействие върху околната среда, защото метанът е парников газ, 30 пъти по-мощен от традиционния заподозрян - въглеродния диоксид (CO2 ), като по този начин "допранася" повече за глобалното затопляне.
Изследователите , които публикуваха работата си в списание "Сайънс" (Science) са анализирали повече от 200 проучвания, които са фокусирани върху изтичанията на метан на местно и на национално ниво в Съединените щати и Канада.
"Хората, които работят на място и извършват физически измервания на метана, са установили, че емисиите на този газ са все така по-високи от очакваното", заяви Адам Бранд , професор в Станфордския университет в Калифорния, един от авторите на новия анализ.
Това изследване, в което участват учени от седем университета, национални лаборатории и няколко правителствени агенции, установява, че атмосферните проучвания, които обхващат големи площи, последователно показват, че емисиите на метан в Съединените щати са между 25% и 75 % по-високи от оценките на Агенцията за защита на околната среда.
Някои от тези разлики може да бъдат обяснени с факта, че агенцията се фикусира върху емисиите на метан от човешки дейности, включително и отделяния от стадата от едър рогат добитък.
Агенцията изключва естествените източници на този газ като този от геологически произход и този от блатата, които се регистрират автоматично от атмосферните измервания.
Въпреки по-високите от очакваното изтичания на метан от предназначената за електропроизводство мрежа, от нея се отделят значително по-малко парникови газове, отколкото при изгарянето на въглища. Не само че въглищата при изгаряне отделят огромни количества въглероден диоксид (CO2 ), но и при добива им също се отделя метан.
Авторите също са били изненадани, че фактът на използване на течно гориво за дизелови двигатели на автобуси и камиони, вместо природен газ, е плюс за околната среда, защото тези двигатели са относително чисти.
За да надделее природният газ като по-чисто гориво в транспорта, трябва газовата индустрия да намали изтичането на общото количество метан в атмосферата, което изглежда малко вероятно, според тези изследователи .
"Използване на природен газ за гориво тежкотоварни двигатели и автобуси може да подобри качеството на въздуха и намаляване на вноса на петрол, но вероятно няма да намали достатъчно общите емисии на парникови газове", според професор Бранд.
"Дори ако всички автомобили работеха на природен газ, все още ще бъдем на критичната граница на глобалното затопляне", каза той. За тези изследователи е важно газовата промишленост да намали изтичането на метан, за да спази обещанието си да бъде от полза за околната среда. /АФП /
Изтичането на метан е 30 пъти по-вредно от CO2
Изтичането на природен газ – който предимно е метан – е средно с 50% по-високо в системата за производство и разпространение в Съединените щати, отколкото са досега оценките, давани от самата промишленост и Агенцията за защита на околната среда, според проучване, публикувано в четвъртък.
13 февруари 2014, 21:54