Учени съживиха изчезнал вирус чрез ДНК по пощата
Източник: Thinkstock/Guliver

Г енерирането на изкуствена ДНК и организми от нея става все по-реалистична цел. Учени от Университета на Алберта в Канада са "сглобили" и съживили изчезнал вече вирус чрез поръчана по пощата ДНК, съобщава сп. Science.

10 факта за ДНК, които може и да ви изненадат

Учените са използвали фрагменти ДНК, за да изградят наново генома на т.нар. "конска шарка". Това е изчезнал вече вирус, който има 212 000 двойки в своята ДНК. След това са поставили вируса в клетки, които вече са били заразени с друга форма на шарка. Това се оказало достатъчно за съживяването на вируса.

Учени ще могат да създават поръчкови организми

Проектът е финансиран от фармацевтичната компания Tonix. Тя се надява, че може да използва сравнително безобидния вирус като средство за транспорт за по-ефективна ваксина срещу дребна шарка. Откритието ще може да се прилага и за други болести, изработка на генетични системи за борба с ракови клетки. Чрез този метод вирусите могат да се генерират при необходимост и да се управляват по-лесно.

Учени създадоха хибрид между прасе и човек

Учени създадоха полусинтетичен организъм

Разбира се, има и рискове. Учените са използвали ДНК фрагменти, които са поръчали и са им доставени по пощата. Така целият вирус им е струвал само 100 000 долара. На теория е възможно всеки, който има достатъчно познания и средства, да създаде вирус и да го използва като оръжие. Това е малко вероятно, защото процесът е сложен и има голям риск от собствено заразяване, но все пак е възможно.

Лекуват рак с генномодифицирани клетки

Именно затова сп. Science, както и сп. Nature са отказали да публикуват самия научен труд от притеснения, че някой може да се опита да го използва по некоректен начин. Учените казват, че в документацията умишлено са пропуснали някои от важните техники. Те смятат, че ако трудът им не се публикува, това може да спре прогреса на другите учени в сферата. Тепърва предстои дебат между учените доколко това откритие отговаря на етиката и как може да се гарантира, че ще се използва само за добро.

VW Golf 8