Трусът в Чили скъси деня
В Чили след труса
Източник: БГНЕС
Не ви ли стига времето тези дни? Спокойно, има обяснение. Изглежда мощното земетресение в Чили тази събота е довело до "кривване" на земната ос и е скъсило деня.

Разбира се, мащабите на тази промяна са миниатюрни - едва с 1,26 милионна част от секундата, и малцина са го забелязали.

Един от тях е д-р Ричард Грос, геофизик от НАСА. Той открил, че подземните тектонични движения във вертикалния трус са преместили земната ос с около 7 см.

Като цяло, земната тежест се е приближила към оста и в резултат планетата се върти по-бързо - както фигурист прибира ръцете си, за да се върти по-бързо, обяснява с прости думи Грос.

Земетресенията може да предизвикат преместването на стотици километри скали с няколко метра, променяйки разпределението на масата и тежестта върху планетата, което съответно влияе на ротацията на Земята.

Промяната е нищожна предвид размерите на планетата и затова може да бъде открита само посредством компютърни модели.

Според проф. Нир Шавив от института по физика към Еврейския университет промяната на деня няма да повлияе поведението на хората и животните.

По думите му е имало многобройни подобни влияния върху оста на Земята, които са изменили дължината на деня през милионите години.

Преди около 500 млн. години например денят е бил едва 22 часа, което е доказано чрез анализи на седименти скали.

Някои въздействия върху оста и дължината на деня са сезонни, докато други са дългосрочни.

През 2004 г. земетресението в индонезийския остров Суматра от 9,1 по Рихтер доведе до "преместването" на Индия към Тибет, вследствие на което Хималаите се повдигнаха леко и също толкова леко забавиха въртенето на земята, напомня той.

Ефектът на един трус зависи от това на какво разстояние е от екватора, според проф. Шавив, но последиците за дължината на деня в случая са нищожни.

Момче уби друго с нож в Шумен