Откриха нова "квазичастица" в полупроводник
Източник: ЕПА/БГНЕС

Ф изици откриха нова "квазичастица" с квантови и течни свойства, която нарекоха квантова капчица, съобщиха Ройтерс и АФП. Тя се кондензира мимолетно от по-малки частици и се държи частично като течна капка.

Квазичастиците са малки сборове от субатомни частици , които могат да се образуват временно в твърди материали, често полупроводници, и които при тези обстоятелства взаимодействат със средата си предвидимо и подновяемо.

Микроскопичната квантова капчица не се задържа дълго. В експериментите на учените със свръхбърз лазер, излъчващ 100 милиона пулса в секунда, тя са появява само за 2,5 милиардни от секундната. Това не звучи много, но според специалистите е достатъчно, за да изследват как светлината взаимодейства с някои видове материя.

Квазичастиците не съществуват в действителност, а се появяват благодарение на взаимодействието между физически процеси в материята. Поведението им е като на истински частици.

Друга представител на квазичастиците е екситонът, в който електрон се свързва с "дупка" - място в енергийната структура на материала, където може да има електрон, но няма.

Квантовата капчица се състои от приблизително пет електрона и пет дупки. Тя притежава свойствата на течност, например има вълни.

Откритието ще се използва в нанотехнологиите и дизайна на оптикоелектронни устройства - като полупроводниковите лазери, използвани в устройствата Блу-рей.

Квантовата физика е дял от физиката, който се занимава с явления в много малък мащаб. Тя е основна за описанието на структурата на атомите.

Частиците са основните градивни части на материята. Сред тях има субатомни като електроните, протоните , неутроните и кварките. Много рядко се откриват нови.

Откритието е направено от германски учени, работили с екип, ръководен от физика Стивън Къндиф от JILA, съвместен институт по физика на университета на Колорадо в Болдър и американския Национален институт по стандартизация и технологии.

Статия за откритието е публикувана в сп. "Нейчър".

Ново огнище на COVID-19 в Самоков