Откриха най-големия хищен динозавър в Европа
Източник: Gettyimages

Д вама португалски палеонтолози откриха челюстите и част от скелета на неизвестен досега голям хищен динозавър - Торвозавър Гърни (Torvosaurus gurneyi).

Ако се съди по размера на костите и дължината на зъбите, открити на 72 километра северно от Лисабон, това е най-големият хищник, намиран някога в Европа, се твърди в статия, публикувана в научното сп. "Плъс Уан“, съобщиха световните информационни агенции.

Динозавърът е бил с дължина около 10 метра и е обитавал нашия континент през периода юра - преди 150 милиона години.

Тежал е 4-5 тона, имал е мощна челюст с 10-сантиметрови остри зъби и може би е бил покрит с ранен тип пера.

"Това не е най-големият динозавър на Земята – тиранозаврите, кархародонтозаврите и гигантозаврите от креда са били доста по-едри. Все пак, като се има предвид 115-сантиметровата дължина на черепа, той е бил един от най-големите хищници на сушата по онова време, който е предпочитал да се храни с други динозаври", заяви Кристоф Хендрикс от лисабонския Нов университет на Португалия.

"Наистина е било по-добре да не се пресича пътят на този голям месояден динозавър",  допълва още специалистът.

Хендрикс и неговият колега Октавио Матеус са извършили разкопките северно от Лисабон, където има наноси, образувани в края на юра, приблизително преди около 150 милиона години.

Мястото, което е било обитавано от торвозавъра, е било делта на буйна река с изобилие от прясна вода и растителност. Районът е бил пълен с динозаври и летящи влечуги като птерозаври, примитивни птици, крокодили, костенурки и големи бозайници, казва Матеус, цитиран от Ройтерс.

По онова време Европа е представлявала гигантски архипелаг от много големи и малки острови, разделени от морета. Това е спомогнало за появата на нови екологични ниши, населени от динозаври и други животни.

На тези острови е имало и относително големи влечуги от рода на мегалозавриди - големи двуноги влечуги, които са предпочитали да се хранят с месото на други динозаври и с мърша.

Първият торвозавър в Португалия е бил открит от аматьор - ловец на фосили през 2003 г. Малкият брой кости не е позволил на учените да определят видовата принадлежност на динозавъра и затова са били извършени повторни разкопки през 2012 година.

Новооткритите фосили са показали, че динозавърът е принадлежал към отделен вид влечуги и не е "класически" Торвозавър Танери (Torvosaurus tanneri). Португалските учени са го кръстили Torvosaurus gurneyi в чест на известния художник Джеймс Гърни, автор на серията книги за Динотопия, измислена страна на хората и на разумните динозаври.

Откритият в Португалия торвозавър е вторият от вида, намиран на нашата планета. Първият - Торвозавър Танери- е изкопан в Северна Америка. Той е обитавал района, където сега се намират щатите Колорадо, Юта и Уайоминг. Описан е за пръв път през 1979 година.

Европол е разтревожен за оръжията в Украйна

Европол вече наблюдава за пътувания на известни терористи и екстремисти между Украйна и ЕС

Стефан Янев: Предсрочни избори ще има

По думите му настоящата коалиция има принципи, но те са неясни

Русия обяви, че е завладяла напълно Лиман

Железопътният възел Лиман отваря пътя към големите градове Славянск и Краматорск

Ивет Горанова

Олимпийската шампионка Ивет Горанова спечели сребърен медал

Българката загуби на финала от олимпийската вицешампионка Анжелика Терлюга от Украйна

Арестуваха охранители на Елизабет II за наркотици

Заподозрените, включително шестима ирландски гвардейци и един кадет, са задържани при внезапни акции в Северен Уелс и Северна Ирландия

Мощна буря с градушка удари Девин

Oпасно време днес в Централна и Западна България

Протест на ВМРО срещу цените на тока и парното

Протестиращите настояха за оставките на всички представители на институциите, носещи отговорност за непрекъснато покачващите се цени и блокираха на няколко пъти движението по натоварения бул. „Дондуков“

Актрисите Хелън Мирън и Анди Макдауъл танцуваха заедно на червения килим в Кан, преди премиерата на филма "Майка и син".

Хелън Мирън и Анди Макдауъл танцуваха на червения килим в Кан