Откриха останки от древен живот на Марс
Областта Nili Fossae на Марс, от където изследваните скали
Източник: ЕПА/БГНЕС

Учените откриха скали, които може да съдържат вкаменени останки от древен живот на Марс, съобщи Би Би Си.

По състав те били идентични на скалите от район от Австралия, в които са намeрени накои от най-ранните свидетелства за живот на Земята.

Екипът, ръководен от учения от Института за търсене на извънземен живот (Seti) в Калифорния Ейдриън Браун, вярва, че същите хидротермични процеси, които са запазили следите от живот на нашата планета, може да са се протекли и на Марс.

Изследваните камъни са на около 4 млрд. години, което е близо 3/4 от цялата история на Червената планета.

Когато през 2008 г. учените за пръв път потвърдиха наличието на карбонат в тези скали, в научните среди настъпи истинско въодушевление, тъй като изследователите отдавна търсят това съединение като доказателство, че може би на Марс е съществувал живот.

Именно в карбонатни минерали в повечето случаи се превръщат живите същества след смъртта си.

В това изследване обаче учените са пренесли идентифицирането на кабоната на Марс на ново ниво.

Ейдриън Браун използвал приспособление на борда на космическия апарат на НАСА "Марс Риконъсънс Орбитър", за да изучи скалите с инфрачервена светлина.

Впоследствие той и екипът му използвали съвсем същата техника, за да изучат скалите от австралийския район Пилбра.

В тях са открити форми, които може да бъдат резултат само на живи същества. "Никой геоложки процес не може да остави такива формирования", казва Браун.

Изследването показало, че скалите от Марс са много подобни на тези от Пилбра, що се отнася до минералите, които съдържат.

Д-р Браун и колегите му вярват, че това е доказателство за наличието на живот на Марс преди милиарди години.

Ще убие ли коронавирусът офиса