Междузвезден метеор паднал на Земята през 2014 г.
Източник: Thinkstock/Guliver

М еждузвездният астероид Oumuamua, открит през 2017 г., вероятно не е първият подобен "гост" в Слънчевата система. Според астронома от Харвард Абрахам Льоб и негови студенти, има голяма вероятност метеорът, който изгоря в атмосферата на Земята през 2014 г. също да е с междузвезден произход, съобщава CNET.

Червейните дупки може наистина да съществуват

Революционно: снимаха черна дупка

Льоб е и астрономът, който предположи, че Oumuamua може да е с извънземен произход заради начина си на движение в пространството. И сега Льоб има дръзка теория.

Той е изследвал публично достъпните данни за засечени метеори от НАСА за последните три десетилетия. Анализът показва, че метеорът, който изгоря над остров Манус на 8-ми януари 2014 г. вероятно също е с междузвезден произход.

Учени откриха 4 източника на междузвездния астероид

Междузвездният астероид няма извънземни обитатели

"Метеорът е навлязъл в Слънчевата система със скорост 60 км/сек, когато се взима предвид средната скорост на всички звезди в близост до Слънцето. Подобна висока скорост може да се получи само от най-вътрешните ядра на планетарни системи...", казва Льоб.

За първи път - видяха как черна дупка „изяжда“ звезда

Престоят в космоса води до хиляди генетични промени

Той допълва, че е нужна и звезда-джудже, така че метеорът най-вероятно е бил изстрелян като отломка след мощно събитие. Данните обаче не са достатъчни, за да може да се проследи повече от историята на метеора. Неговият произход и колко време е пътувал докато стигне Слънчевата система и Земята ще останат неизвестни.

Според Льоб на теория е възможно метеорът да идва от планета, която е била в обитаемата зона около своята звезда и следователно на него да е имало някаква форма на живот. Метеорът с приблизителни размери на фурна обаче изгоря напълно в атмосферата на Земята, така че дори и да е имало форми на живот на него, те надали се оцелели.

Търсенето на гравитационни вълни започва отново

Льоб и неговият студент Амир Сираж изчисляват, че според наличните данни вероятно междузвезден метеор достига земята поне веднъж на десетилетие. Те са предали данните за откритието на други учени за независима проверка и анализ. Ако откритието бъде одобрено, то ще стане първият документиран случай на междузвезден обект, който има взаимодействие със Земята.

Освен това Льов бсмята, че откритието може да помогне и за създаването и използването на нови методи за откриване на метеори. Възможно е дори да се направи система, която да ги засича достатъчно рано, за да могат учените да ги наблюдават докато изгарят в атмосферата и да измерват газовете и веществата, които се отделят, за да се опитват да определят химичния състав на обектите.

Как са се родили гравитационните вълни, за които Айнщайн е знаел 100 г. по-рано