Динозаврите просто имали уникално лош късмет
Източник: Thinkstock/Guliver

И зчезването на динозаврите е било причинено преди всичко от изключително лош късмет, твърди ново изследване, цитирано от редица европейски издания.

Праисторическите същества можеше и да оцелеят след сблъсъка на Земята с астероида, който довел до изчезването им, ако се беше случил по-рано или по-късно в историята,

открили учените.

Когато обаче широкият 10 км астероид удря Земята, там където днес се намира Мексико, преди около 66 млн. година те са били подложени на катаклизъм на околната среда, който ги е направил уязвими.

Ново проучване на международен екип от палеонтолози, воден от Университета в Единбург прегледа актуализиран каталог на фосили на динозаври, най-вече от Северна Америка.

Те окрили, че

честата вулканична дейност, промените в морското равнище и температурата са отслабили хранителната верига на динозаврите, когато астероидът е ударил.

Ако астероидът се бе сблъскал със Земята няколко млн. години по-рано, когато хранителната верига на динозаврите е била много силна, може би те щяха да оцелеят.

Също така, ако сблъсъкът се бе случил по-късно, когато нови видове са имали шанса да се развият, изчезването на динозаврите можеше да бъде избегнато.

Но, когато астероидът удря земята, причинявайки цунами, земетресения, горски пожари, резки температурни колебания и други промени в околната среда, вече отслабеното царство на динозаврите започва да изчезва вид по вид до пълното му унищожение.

Единствените динозаври, които оцеляват са тези, които могат да летят. Постепенно те еволюират в днешните птици.

Д-р Стив Брусате от Университета за природни науки в Единбург заяви:

"Динозаврите са станали жертва на уникално лош късмет.

Не само, че Земята е ударена от астероид, ами и това се е случило във възможно най-лошия момент, когато техните екосистеми са били много уязвими. Нашите нови открития помагат да изясним една от най-големите мистерии в науката".

Д-р Ричард Бътлър от Университета в Бирмингам пък сподели:

"Без астероид динозаврите може би още щяха да са тук, но най-вероятно ние нямаше да сме".

Как да се подготвим за Никулден