Американец и японци с Нобеловата награда за химия
Нобелова награда за химия - 2010 (от ляво): Ричард Хек,Ейичи Негиши, Акира Судзуки
Източник: ЕПА/БГНЕС
Ар риканецът Ричард Хек и японците Ейичи Негиши и Акира Судзуки - корифеи на катализата - са тазгодишните лауреати на Нобеловата награда за химия.

Отличието се присъжда за разработването на средство, което се прилага в неизброими области - от електрониката до селското стопанство, а във фармацията е направо незаменимо, отбелязват световни медии.

Учените са открили ефикасни начини за свързване на въглеродни атоми, изграждащи сложни молекули, които имат неограничено приложение във всекидневния живот. Трудно разбираемото за нехимици откритие се нарича "Palladium-катализираща свързваща реакция в органичния синтез".

Ейичи Негиши (род. 1953) е преподавател и изследовател  в университета Пардю в Индиана в САЩ. Автор е на над 400 публикации и две книги.

80-годишният Ричард Хек е преподавал в университета на Делауеър в Нюарк. От 1989 г. е пенсионер.

Акира Судзуки е също 80-годишен, преподавал е в университета Хокайдо в Сапоро и в други японски висши училища, от 1994 г. е пенсионер.

Нобеловата награда за химия се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г. Тя ще бъде връчена на 10 декември, в деня на смъртта на Нобел, от краля на Швеция Карл XVI Густав на церемония в Стокхолмската концертна зала. Наградата е на стойност 10 милиона шведски крони (1,5 милиона долара).

Досега има общо 157 лауреати. 62 пъти наградата е присъдена на един учен, 22 пъти на двама, а 17 пъти - на трима.

Първата награда e получr. холандският химик Якобус вант Хоф за откриването на законите на химичната динамика и осмотичното налягане на разтворите.

Лауреати на Нобеловата награда за химия с голяма известност са: Сванте Арениус (1903), Ърнест Ръдърфорд (1908), Мария Кюри (1911), Ирен и Фредерик Жолио-Кюри (1935).

Миналата година отличието получиха израелката Ада Йонат и американците Венкатраман Рамакришнан и Томас Щайц за изследвания върху структурата и функциите на рибозомите. Ада Йонат стана първата жена, спечелила Нобел за химия след 1964 г. и четвъртата в над 100-годишната история на наградите.

Кандидат за КОНПИ - спрягат Цацаров