И зкуственият интелект представлява парадокс за човешкото познание: макар че предлага безпрецедентни инструменти за ефективност и придобиване на знания, прекомерната му зависимост рискува да намали фундаменталните когнитивни способности на човека. Изследванията показват, че делегирането на сложни умствени задачи на AI може да доведе до когнитивно разтоварване, отслабване на критичното мислене, запазването на паметта и дори креативността – феномен, наречен „когнитивен дълг“.
Обратно, когато се използва осъзнато, AI действа като „разширен интелект“, подобрявайки човешкото вземане на решения, персонализирайки обучението и повишавайки производителността. Целта е да се гарантира, че AI служи за разширяване, а не за свиване на човешкия интелектуален потенциал, насърчавайки бъдеще, в което човешкият интелект се увеличава, а не атрофира.
Изкуственият интелект бързо навлезе в почти всеки аспект от ежедневието, от заявки за търсене и персонализирани препоръки до сложни процеси на вземане на решения в професионална среда. Това широко разпространение трансформира начина, по който хората взаимодействат с информация, решават проблеми и творчески задачи. Бързото разпространение на изкуствения интелект предизвика важна дискусия: Дали той прави хората по-умни, като предоставя мощни инструменти и по-лесен достъп до информация, или прави хората „по-глупави или неспособни“, като насърчава прекомерната зависимост и атрофията на основни когнитивни умения.
Когнитивно разтоварване и „ефектът на Google“
Когнитивното разтоварване се определя като процес на предаване на когнитивни задачи на външни помощници, като по този начин се намалява нуждата от собствени умствени усилия. Инструментите с изкуствен интелект, вариращи от интелигентни асистенти до усъвършенствани генеративни модели, улесняват това, като предлагат незабавни решения и автоматизират сложни процеси, които преди това изискваха значително човешко мислене.
Това явление не е напълно ново; „ефектът на Google“, при който хората запомнят информация по-неефективно, когато тя е лесно достъпна онлайн, се наблюдава от известно време. Генеративният изкуствен интелект обаче изостря тази тенденция. Тъй като изкуственият интелект поема по-сложни функции за разсъждение и анализ, потребителите могат да се откажат от задълбоченото мислене, традиционно необходимо за решаване на проблеми. Това постоянно външно предаване на умствени задачи може да доведе до отслабване на „когнитивните мускули“ от неизползване, което прави хората по-малко умели в самостоятелното им изпълнение.
Тестовете "не съм робот" са напълно безполезни пред AI
По-задълбоченото разбиране на това явление разкрива обезпокоителна тенденция: Когато когнитивните функции, като паметта, не се тренират редовно, свързаните невронни мрежи могат да атрофират. Това не е просто забравяне на факти, а по-скоро фундаментална промяна в начина, по който мозъкът обработва информация и формира спомени. Проучванията показват, че намалената когнитивна функция може да продължи дори след като хората спрат да използват AI , което предполага натрупване на „когнитивен дълг“. Този дълг представлява, че въздействието на AI не е просто временно удобство, а може да предизвика структурни и функционални промени в мозъка с течение на времето, което потенциално може да доведе до трайна загуба на мозъчна пластичност.
Освен това, мозъкът естествено оптимизира инструментите, с които редовно взаимодейства, като дава приоритет на ефективността. Когато изкуственият интелект се използва за задачи, които преди са изисквали ръчно когнитивно усилие, като структуриране на аргументи или сканиране на информация, тези когнитивни функции стават по-малко достъпни, когато са необходими отново. Това създава „капан", при който превключването между задачи, подпомагани от изкуствен интелект, и ръчни задачи нарушава когнитивните функции. Това нарушаване може да засили зависимостта от технологията, тъй като хората могат да изпитват фрустрация и неефективност, когато се опитват да се върнат към ръчни методи, като по този начин увековечат цикъла на зависимост.
Ерозия на критичното мислене и решаването на проблеми
Многобройни проучвания показват силна отрицателна връзка между честата употреба на AI и способностите за критично мислене. Хората, които разчитат в голяма степен на автоматизирани инструменти, може да имат затруднения със самостоятелното разсъждение. Изследване на Майкъл Герлих от 2025 г. специално установява това, което означава, че основният двигател на този спад е делегирането на умствени задачи на AI, а не самият AI.
Microsoft иска да промени как сърфираме в интернет
Прекомерното разчитане на генерирани от изкуствен интелект отговори и решения може да направи потребителите по-малко умели в анализирането на сложни ситуации, разглеждането на алтернативни перспективи и вземането на самостоятелни преценки. Въпреки че изкуственият интелект може да симулира разсъждения, той не може да поставя под въпрос собствените си заключения или да прилага преценка, основана на ценности, в несигурни или морално сложни ситуации.
Проучване на MIT Media Lab наблюдава, че участниците, които са използвали AI за писане на есета, са показали най-ниска активност на мозъчните вълни и намалена когнитивна функция в ключови области с течение на времето. Това подкрепя концепцията за феномена на „мързелив мозък“, при който аутсорсингът на мислене прави мозъка по-малко склонен да „поеме обратно волана“, дори след като използването на изкуствен интелект престане. Това предполага физиологична промяна, при която мозъкът, оптимизиран за ефективност, активно се съпротивлява на повторното ангажиране с напрегнати когнитивни задачи, след като автоматизацията е въведена.
Алтман: Идва голяма криза с AI измами и самоличности
Gemini спечели златен медал на олимпиада по математика
Проучването на Герлих от 2025 г. допълнително подчертава, че по-младите участници (на възраст 17-25 години) демонстрират по-силна зависимост от AI и постигат по-ниски резултати в тестовете за критично мислене, докато по-високите нива на образование корелират с по-добри способности за разсъждение, дори сред тези, които са използвали AI. Това предполага потенциално „дигитално когнитивно разделение“, при което хората с по-ниско образование може да са по-податливи на негативните когнитивни ефекти от използването на изкуствен интелект. Това има обществени последици, тъй като образователните неравенства биха могли да се изострят, създавайки сегмент от населението, по-уязвим към когнитивен спад от прекомерната зависимост от AI.
Проучване: Повечето AI чатботове дадат опасни отговори
Meta се възпротиви на AI правилата на ЕС, вредни са
В следващата част ще разгледаме притесненията, свързани с паметта и невронната активност на мозъка при прекомерно използване на AI услуги. Ще обърнем внимание и на "хомогенизирането на креативността", т.е. все по-малко иновативни идеи и творби от страна на хората, защото просто разчитат на AI да свърши и тази част от работата им. И съответно как всичко това създава "Закона на най-малкото усилие".
ChatGPT вече може да работи вместо потребителя
Apple задава неудобния въпрос за AI: полезен ли е
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase