С Ford Explorer проучвам изконен за българина въпрос (тест драйв)
Източник: CarMarket.bg

Explorer е едва вторият електромобил в гамата на Ford, следващ логиката на „Синия овал“ да вкара в обръщение имена, които са святи за автомобилните ентусиасти в Щатите и Европа. Предимството му е, че тук, на Стария континент Explorer не е толкова популярен, колкото е Mustang, легендарно име, което американците решиха да сложат и на първия си електрически SUV. В България вече е и Ford Capri, друго емблематично име за марката в Европа, което отново се прережда като електрически SUV. С историята трябва да се внимава, но тя поне няма да тежи на Explorer. Имам предвид като име.

Източник: Мото Пфое

А само историята ще покажа дали Ford е направил правилния избор да заложи all in на електрификацията в Европа. За целта преди няколко години се договори с VW да разменят ноу-хау: германците да научат Ford как се правят електромобили (макар те самите още да не могат да получат 6-ца от клиента), а от своя страна американците да научат VW как се правят пикапи (тук урокът е преподаден успешно, мисля си аз). Подобно решение е икономически и стратегически оправдано, защото спестява пари и време за разработка.

Та, след доста дълго забавяне, Ford вече произвежда електрическия Explorer в завода си в Кьолн, в който вложи 2 млрд. евро, за да го приведе в съответствие с новите реалности. Оттам, използвайки платформата МЕВ, на която са изградени VW ID.4 и ID.5, вече излиза Ford Explorer Premium със задно и AWD.

Проблемът за Ford е, че донорът (VW ID) бе посрещнат със смесени чувства, а VW така и не успява да излекува вродения софтуерен дефект в своите автомобили. Затова Explorer трябва да залага и на други качества, за да привлича клиенти.

Източник: CarMarket.bg

Взехме версията RWD с двама колеги, по едно леко сакче и се отправихме към Солун в края на ноември, за да получим отговор на основния въпрос: ще стигне ли до морето?

Отговарям веднага: да, ще стигне. Въпросът тук е: как? Ще дам отговор и на него, но нека първо минем и през другите важни аспекти при появата на всеки нов модел.

Дизайнът, естествено, веднага изниква в съзнанието ми. И той е един от козовете на Explorer, защото, грубо казано, е далеч по-атрактивен от германския си събрат. Тук дори и името играе в негова полза, защото човек би следвало да проучи и какво предлага Explorer, за да вземе информирано решение за покупка на този все по-наситен пазар с електрически конкуренти.

Източник: CarMarket.bg

Въпреки че европейският електрически Explorer е напълно различен и с размери за нашите пътища, той трябва да споделя духа на оригинала. Затова и всички черти и контури навеждат на мисълта за свобода и приключения. Това е Ford, който се опира на американските си корени. „Плаващата“ линия на покрива и задната колона са сред акцентите, които карат модела да изпъква на пътя. Много внимание е обърнато на аеродинамиката, така че съпротивлението е достатъчно ниско, за да е прилично приглушен шумът от вятъра.

Дизайн директорът Амко Леенартс казва за творението си, че не е агресивен. "Агресивните коли са за хора, които се страхуват от света." Нищо подобно не може да се каже за Лекси Алфорд, която измина над 30 000 км през шест континента, ставайки първият човек, направил околосветско пътешествие с електрически автомобил, а именно Ford Explorer.

Източник: CarMarket.bg

Този факт е полезен за маркетолозите, на клиентите трябва да се каже, че този семеен SUV предлага 490 л комбинирано място за съхранение (470 л е багажникът), включително 17-литров MegaConsole и защитен My Private Locker в купето. Иначе на таблото акцентът е 14,6-инчовият екран на система SYNC Move 2, който може да се накланя под ъгъл 30 градуса. Стандартни са отопляемият волан и предните седалки, масажиращата шофьорска седалка и безжичнота зареждане на телефона.

Спортните седалки с интегрирани подглавници придават нужното усещане за динамика. Explorer Premium предлага аудио система B&O с 10 високоговорителя и амбиентно вътрешно осветление. В списъка с допълнителните екстри попада панорамният стъклен покрив с площ над 1 кв. м и фаровете Dynamic Matrix LED. Контролерите за ел. пакета на вратите е взет директно от VW, иска се време да му свикнеш, същото важи и за плъзгача за регулиране на силата на звука, както и сензорните бутони на волана. Зад него е позиционирано малко приборно табло, също доста добре познато от ID-фамилията, а над него е разположена доста интересен високоговорител със светлинна ивица.

Източник: Мото Пфое

Но въпреки многото споделени черти с VW, Ford е направил собствена настройка на шасито. И точно както в старите дни на Feel the Difference, изглежда, че има от прословутото спортно пътно поведение на „Синия овал“ в този компактен кросоувър. Това не променя очакванията и не постига немислимото, но в тънкостите, които рядко се приемат като приоритети, Explorer впечатлява. Възприятието на Ford за пасивното демпфериране и кормилното управление, плюс монтирането на по-широки колела и гуми, е довело да направата на по-интелигентен и по-пъргав SUV от ID.4, без в жертва да пада комфортът на возене - дори при опционални 21-инчови джанти.

Explorer излиза на пазара със задно и батерия с капацитет 77 kWh, както и със задвижване на четирите колела и батерия 79 kWh. В началото на 2025 г. ще дойде и версия с батерия 52 kWh и 170 к.с., докато първите две са с мощност съответно 286 и 340 к.с. Тази две версии разчитат на батерия NMC, която при RWD може да се зарежда с максимални 135 kW, докато тази с двата мотора – със 185 kW. Зареждането от 10 до 80% отнема 26-28 минути. Минусът е, че термопомпата фигурира в списъка с допълнително оборудване, за нея се доплаща около 4000 лв.

Източник: CarMarket.bg

На нас се пада вариантът с 286 к.с., хубавото тук е, че Explorer е един от онези електромобили, които не се чувстват глупаво бързи, нещо, което винаги съм смятал за излишно в един електромобил. Все пак двумоторната версия дърпа до 100 км/ч за 5,3 секунди, така че има за всеки по нещо.

За мен „ластиците“ с електромобил винаги са били нещо, с което човек да се хвали в социалните мрежи и на комшията, но нищо екзистенциално важно, защото това ускорение обезсмисля всички други опити за увеличаване на пробега. А той, както казва производителят, е 602 км точно в нашата версия. Затова нямам никакви притеснения, че ще стигнем до Солун (300 км). Условията е: без зареждане. Колега сяда зад волана, очевидно неразбрал въпросното условие. И... газ. До Кулата сме изцедили батерията до 41% от заряда.

Kia EV3: очевидно предимство (тест драйв)

Aceman оформя атакуващата формация на MINI (тест драйв)

И тук трябва да направя едно, но супер важно уточнение. Да, електромобилът изисква леко да промениш стила си на шофиране (ако човек живее в Западна Европа, това няма да му се налага, защото там контролът по пътищата е жесток), но не и начинът си на живот. Затова опит да се стигне от точка А до точка В (от София до морето) без зареждане е крайно погрешен. Всеки спира аз почивка, направихме го и ние, можеше да заредим, но не, искахме да видим с колко ще пристигнем.

Източник: CarMarket.bg

Седнах аз зад волана и от границата до Солун с... 90 км/ч. Тежко се напрегнах. В крайна сметка пристигнахме в Солун с 15% заряд в батерията за 74 км. Но първи от цялата група. Победителите в нашата „надпревара“ бяха трима други колеги, успели до дойдат до Солун с 36% оставащ заряд в батерията, но... последни от всички.

Обратното пътуване е по-проблемно. Започва от морското равнище и реално до София е изкачване в голяма част от времето. Отново карам аз на гръцка територия, този път с максимум до 120 км/ч. На границата сяда друг колега и започваме дългото прибиране към дома. Беше доста студено, падна и първият сняг в същия този ден, но тук вече наистина се убедихме, че най-правилното пътуване е зареждане за 20-ина минути някъде, за да не те изпреварват и камионите по пътя. Косьо показа стоицизъм: максимум 80 км/ч от Кулата до София. Беше толкова дразнещо, че накрая започнахме да се шегуваме. В крайна сметка пристигнахме на 13% и оставащи 40-ина километра пробег. Средната ни скорост на движение бе 61 км/ч (68 км/ч на отиване).

Източник: CarMarket.bg

Да, определено има някои недостатъци, но никой от тях не може да наруши положителното първо впечатление от Explorer. Изглежда атрактивен, по-интересен от ID.4, при управлението му има искра и живец. Просто е оптимизирана и доста по-добра версия от оригиналите с марка VW и Skoda.

Официалният представител на марката дава бонус: ваучер за зареждане за 5 години (изчислен при 20 kWh среден разход на 100 км и пробег до 13 000 км годишно). Той би трябвало да омекоти цената от 105 700 лв. за Explorer Premium RWD.

Не сме зареждали, но през Кулата това може да направите на станцията между "Лукойл" и OMV. А и връзката с VW просто плачеше за тази снимка.
Не сме зареждали, но през Кулата това може да направите на станцията между "Лукойл" и OMV. А и връзката с VW просто плачеше за тази снимка. Източник: CarMarket.bg

Технически характеристики:

Ford Explorer Premium RWD

Размери

Дължина, мм: 4468

Широчина, мм: 1946

Височина, мм: 1630

Междуосие, мм: 2767

Собствено тегло, кг: 2090 - 2102

Задвижване

Електромотори: два

Макс. системна мощност, к.с.: 286

Макс. въртящ момент, Нм: 545

Батерия

Капацитет, kWh: 77

Зареждане, kW: 135

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 180

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,4

Консумация на енергия, kWh: 13,9/14,7

Пробег, км: 602

Базова цена на модела, лв. с ДДС: 105 700

Повече ревюта на нови автомобили може да намерите на CarMarket.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 6 минути

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Свят Преди 1 час

По време на срещата на Путин е било докладвано, че руските сили са установили контрол над градовете Гуляйполе в Запорожска област и Мирноград в Донецка област

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

България Преди 4 часа

"Поредният заявен „апокалипсис“ се отлага", написа кметът на София във Facebook

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Любопитно Преди 5 часа

Коледа крие много изненади: от езическите корени на елхата и имела, през забраната ѝ в Англия и месните пайове с кайма, до факта, че Дядо Коледа не е червен заради Coca-Cola, а Jingle Bells не е коледна песен и звучи от космоса

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Любопитно Преди 5 часа

Град Бари претендира, че останките на брадатия старец са били погребани под църквата, която носи неговото име

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

България Преди 5 часа

Експерт от НЗОК разяснява за смяната на личен лекар, направленията и таксите

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Свят Преди 5 часа

Цената на благородния метал се повиши с повече от две трети и общо 52 пъти обнови историческия си максимум, като стойността за първи път надхвърли границата от 4500 долара

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Свят Преди 5 часа

Началникът на националните въоръжени сили на Швейцария заяви, че страната е готова за нападения срещу критичната си инфраструктура и за кибератаки

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Свят Преди 5 часа

Временната забрана за износ на автомобилен бензин извън страната се удължава до 28 февруари 2026 г. включително

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

България Преди 6 часа

Тази година цената на дневната карта за възрастни е около 105 лева, младежката - 85, а детската - около 63

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

България Преди 6 часа

Деян Кюранов беше съосновател на Екогласност“ и СДС

<p>Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие</p>

Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие

Свят Преди 8 часа

Разполагането на „Орешник“ идва седмици преди изтичането на договора New START от 2010 г. - последното споразумение между САЩ и Русия, ограничаващо стратегическите ядрени оръжия на двете най-големи ядрени сили

Черна Коледа: Непълнолетен шофьор с „Ауди“ загина при жестока катастрофа, 16-годишен е тежко ранен

Черна Коледа: Непълнолетен шофьор с „Ауди“ загина при жестока катастрофа, 16-годишен е тежко ранен

България Преди 8 часа

Катастрофа с фатален изход е станала през нощта на 27 декември на пътя за котленското село Кипилово