1

Б ританската агенция JATO Dynamics публикува подробна статистика за автомобилния пазар в Европа през 2017 г. Цифрите показват, че през миналата година на Стария континент са купени 15,57 млн. леки и лекотоварни автомобили, което представлява ръст от 3,1%. Така пазарът записа втория най-добър показател след 2007 г., когато бяха отчетени 16,02 млн. продажби. Трябва да се отбележи обаче, че през 2016 г. бе отчетен повече от двойно по-голям ръст, като причината за това е Brexit. Великобритания, вторият по големина пазар в Европа, записа спад на търсенето с 5,9%, като това е една петата държава, в която се отбелязва отрицателна тенденция. Сред 10-те най-големи пазари Полша (№7) може да се похвали с ръст от 17,1%.

Ясно изразена е тенденцията за отлив на доверие от дизеловия двигател. Според данните на JATO Dynamics, търсенето на дизели през 2017 г. е спаднало с 8% (6,8 млн. бройки). Така в общия микс дизелът заема 44%, което е най-малкият процент през последните 10 години. При бензина има нарастване от 3% на годишна база до 50%.

Търсенето на автомобили с алтернативно задвижване (хибриди и електромобили) се е увеличило до 5% (от 3% година по-рано). Общият сбор не е 100%, защото има и други видове задвижване: природен газ, метан, водород. Единствено в Норвегия ситуацията е коренно различна, тъй като там цели 52% от общите продажби се падат на автомобилите с алтернативно задвижване.

Лидерът при компаниите е ясен: Volkswagen Group е реализирал 3,7 млн. автомобила, което е с 2% повече спрямо 2016 г. Този ръст обаче се дължи главно на Skoda и Seat.

Най-продаваната марка в Европа е Volkswagen (1 694 832, -1%), следвана от Renault (1 142 034, +4%), Ford (1 048 526, -1%), Opel (941 269, -5%) и Peugeot (923 625, +7%).

Основната движеща сила за ръста са кросоувърите: +20%. Продадени са 4,56 млн. кросоувъра (спрямо 3,81 млн. през 2016 г.), като пазарният ми дял достигна 29%.

Най-продаваният кросоувър (за втора поредна година) е Nissan Qashqai (248 000), като той си проби път до Топ 5 на най-продаваните модели на целия пазар, изтласквайки от петицата Opel Corsa. Впечатляващо се представят Volkswagen Tiguan и Peugeot 3008, чиято смяна на поколенията им позволи да запишат ръст от съответно 31% и 123%.

На този фон се понижават продажбите в масовия клас С+ (-3,3% до 3,02 млн.), средноразмерните модели от клас D (-7,4% до 1,24 млн.) и най-вече на големите комбита: -15% до 1,21 млн.).

Кой е най-продаваният модел? Тук отговорът е до болка познат – Volkswagen Golf, от който са реализирани 483 105 бройки (-2%). Този модел е лидер в Германия (37 години по ред), Австрия и Норвегия. На второ място е Renault Clio, реализирано в тираж от 327 395 бройки. Разликата е много голяма, но Clio се радва на ръст в продажбите от 4%. На противоположния полюс са следващите два модела: VW Polo и Ford Fiesta, чийто продажби са спаднали съответно с 12% и 15%.

Много големи спадове в търсенето има при моделите Opel Corsa (-12%, №8), Opel Astra (-14%, №10), VW Passat (-12%, №18), Audi A3 (-14%, №25).

Обратно, голям ръст на търсенето записват VW Tiguan (+31%, №7), Citroen C3 (+54%, №13), Dacia Sandero (+16%, №15), Renault Megane (+13%, №23) и Peugeot 3008 (+123%, №24).

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Естественият подбор тласка Skoda Karoq напред (тест драйв)

"Фолксваген" правили тестове и с хора

Шофирането е по-приятно от целувка или шопинг

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@