7 неща, които може да не знаете за хибридните коли
Източник: Toyota
5

Макар да са сред нас вече много време, способностите на хибридните автомобили все още са сравнително непознати сред доста хора. Тези коли заслужават малко повече внимание, защото разполагат с „наелектризиращи“ способности, които могат да са от полза на всеки шофьор.

Те имат много важна роля и в еволюцията на автомобилната индустрия, която е в процес на исторически промени, които се случват във всички ниши, включително от мултимедийните технологии, през сигурността и дори до системите за задвижване. Например при хибридните технологии, които се развиват със значително темпо през последните години и предлагат множество иновации.

Резултатът е, че днешните хибридни системи стават по-ефикасни и екологични, а и крият някои приятни изненади. Ето няколко неща, които може би не знаете за хибридите.

  • Има различни видове хибриди

Производителите на автомобили отделят много ресурси за разработката на хибридните системи. През годините се появиха множество типове хибридно задвижване и това води до объркване сред хората. Общото е наличието на електромотор и батерия, редом с двигател с вътрешно горене, най-често бензинов. Едни от най-честите термини са:

„Мек“ хибрид – при тях електромоторът подпомага двигателя с вътрешно горене. Той не може да задвижва автомобила самостоятелно, но помага за ускорението и намаляването на разхода.

„Пълен“ хибрид – електромоторът може да работи самостоятелно и автомобилът да се движи изцяло на електричество. В зависимост от размера на батерията, електрическият пробег може да различен. Toyota например специализира в пълните хибриди още от 1997 г. когато компанията пуска на пазара модела Prius. Той влиза в историята като първия масово произвеждан хибриден автомобил.

Компанията работи по своята хибридна система активно, като тя вече е от четвърто поколение. То може да осигури практически изцяло електрически пътувания в града до 50% от времето. Освен това самата система е по-компактна и ефикасна. Това е от полза не само за допълнително намаляване на консумацията на гориво и на вредните емисии. По-малката площ на хибридното задвижване означава и повече пространство в купето и възможност за интегрирането ѝ в по-компактни коли. То е и по-леко, което води до по-малка консумация на гориво и енергия и до по-добра динамика на автомобила.

На пазара има и т.нар. plug-in хибриди, които съчетават характеристиките на пълен хибрид, но с възможност да се зарежда допълнително чрез включване към електропреносната мрежа. Те имат малко по-големи батерии и съответно предлагат по-голям пробег само на електричество. Технологията обаче изисква и повече елементи (например възможността за свързване с електрическата мрежа или зарядна станция), което води и до по-висока цена на plug-in хибридите.

  • Наличието на батерия не означава повече задължения за собственика

Един от честите въпроси около хибридите е дали трябва да се зарежда батерията. При plug-in хибридите има такава опция, която е полезна за по-бързо зареждане на по-голямата батерия, която иначе би се зареждала по-дълго време само чрез шофиране и използване на двигателя с вътрешно горене за тази цел.

От друга страна, пълният хибридът може да прави това ефективно, самостоятелно и автоматично, като използва традиционния двигател. Собственикът на автомобила не трябва да прави нищо допълнително спрямо поддръжката на традиционна кола, но може да се възползва от предимствата на електрическото задвижване. Сред тях са по-добро ускорение, по-ниски разход и емисии, както и по-лесна поддръжка. И като стана дума...

  • Поддръжката не е по-скъпа

Тъй като хибридният автомобил е практически с два двигателя, често това води до притеснения, че поддръжката е по-скъпа и сложна. От Toyota обаче казват, че не е точно така. Хибридната система на компанията използва допълнителни технологии като регенеративно спиране например. Тя води до намаляване на разходите за поддръжка с до 5% заради по-малкото триене.

Системата премахва още и съединителя, алтернатора и стартера. А електромоторът и батерията не изискват допълнителна поддръжка и са предвидени да издържат през целия живот на автомобила. Така на практика поддръжката е съизмерима с тази на нормална кола и дори по-евтина в дългосрочен план.

  • Хибрид не означава „бавен“

Хибридните автомобили са синоним за икономичност, но това не означава, че споделят и друга характеристика на по-икономичните коли – по-слабата динамика. Всъщност шофьорът може да се възползва дори от по-голяма мощ и динамика от очакваното, защото електрическият мотор и двигателят могат да работят заедно при ускорение.

Източник: Toyota

Хибридното задвижване например може да използва само електрическия двигател при потегляне от място. За шофьора това означава достъп до по-голям въртящ момент още от самото тръгване, без да се налага да достига високи обороти на бензиновия двигател или дори да го използва в дадения момент. Резултатът е по-голяма „пъргавина“ на колата, но при нулеви моментни емисии и разход на гориво, когато се използва изцяло електрическият режим на движение, който се предлага от пълните хибриди. Хибридната Toyota Corolla например може да стигне 100км/ч от място за около 8 сек. и да „изненада“ някои по-скъпи и мощни автомобили.

  • Хибридът може да е за всеки стил
Източник: Toyota

Модерните хибридни системи могат да се нагаждат според предпочитанията на шофьора. Хибридната технология на Toyota разполага с няколко режима на шофиране, които той може да активира по всяко време. Чрез тях може да се възползва от повишена икономия на гориво, по-бързо зареждане на батерията или по-голяма мощност и динамика.

Освен за всеки стил на шофиране, хибридните системи за задвижване са подходящи и за желанията на всеки клиент. Те се предлагат от почти всички класове автомобили: от компактните градски коли, през хечбеци, кросоувъри, големи SUV модели и луксозни седани. Тенденцията при практически почти всички производители е към постепенно „електрифициране“ на гамите им модели с техни хибридни или изцяло електрически версии. Именно хибридните коли ще имат важна роля в прехода на индустрията към бъдещето на алтернативното задвижване.

  • Хибридът може да е навсякъде

Този тип задвижване на автомобила не е „резервиран“ само за градски пътувания или за дълъг круиз по магистрала. Той може да се използва в най-различни ситуации. Затова технологията навлиза в автомобилите от всички класове. Toyota например предлага хибриди с интелигентно 4х4 задвижване, което се справя с по-сурови меторологични условия и неравни пътища. Компанията е разработила системата AWD-i, която се предлага в RAV4 Hybrid например. Тя има втори електромотор, който е при задната ос. Това позволява 30% от въртящия момент да се „прехвърли“ към задните колела, когато ситуацията го изисква. Резултатът е по-висока стабилност на автомобила при неравности и по-хлъзгави пътища.

Източник: Toyota
  • Все по-умен

Модерните хибриди могат да се адаптират към ситуацията. Например хибридната система на Toyota може да разпознае изкачване на наклон и да активира и двата двигателя за максимална мощност. Същото може да се направи и за по-добро ускорение при изпреварване или по-бързо тръгване от място. Технологията може да регенерира кинетичната енергия при намаляване на скоростта и спиране, за да зарежда батерията.

При стоене на място пък се изключват и двата двигателя, за да се пести и гориво, и енергия докато се изчаква на светофар например. Така се намаляват и вредните емисии, което прави колата не само по-икономична, но и по-екологична. А за шофьора има по-голям комфорт и спокойствие по време на пътуването докато хибридната система се грижи подобаващо за всичко това.

Четвъртото поколение на хибридната система на Toyota има и обновен софтуер, който подобрява съвместната работа на електрическия мотор и бензиновия двигател с цел по-дълго и добро ускорение.

Източник: Toyota

Заради наличието на електромотор и батерия някои хора се опасяват, че хибридните коли може да не са толкова сигурни, колкото традиционните. Tова обаче не е така. Хибридните коли имат и голям набор от асистенти за сигурност. Хибридният модел на Toyota Yaris например предлага системата ADAS, която съчетава адаптивен круиз контрол и система за следене на лентата за движение.

Хибридните автомобили разполагат и с всички други опции и екстри, които човек може да очаква: от виртуални кокпити, през интелигентни мултимедийни системи, много опции за свързване и т.н. Тези коли са оборудвани с всички актуални технологии, а заради продължаващото им развитие, стават достъпни и във все повече ценови класове.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 5
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Двама Рибари един срещу друг в битка за оцеляване в „Игри на волята: България”

Двама Рибари един срещу друг в битка за оцеляване в „Игри на волята: България”

България Преди 4 часа

Ивана и Владислав от Жътварите успяха да се спасят и да запазят племето си цяло

Продължават протестните акции на полицаите в страната

Продължават протестните акции на полицаите в страната

България Преди 6 часа

Органите на реда настояват за по-високи заплати

Менда Стоянова

Менда Стоянова защити предложения държавен бюджет

България Преди 7 часа

"Обвинения може да има всякакви. Обстановката, в която се намира България и целият свят е уникална и непредвидима", коментира тя

Цвета Караянчева

Караянчева покани европейски наблюдатели на парламентарните избори в България

България Преди 7 часа

Решението й е мотивирано от "зачестилите спекулации"

Евродепутати призовават ЕК за визова реципрочност със САЩ

Евродепутати призовават ЕК за визова реципрочност със САЩ

Свят Преди 8 часа

Вашингтон все още изисква визи за българи, румънци, хървати и кипърци

КРИБ: Мярката 60/40 ще действа до 30 юни догодина

КРИБ: Мярката 60/40 ще действа до 30 юни догодина

България Преди 9 часа

Организацията проведе общо събрание

Кметът на Свиленград е заразен с COVID-19

Кметът на Свиленград е заразен с COVID-19

Теми в развитие Преди 10 часа

Той е приет за лечение в болница

Заловиха трафикант на мигранти край Нови хан

Заловиха трафикант на мигранти край Нови хан

България Преди 10 часа

Сред тях е имало и трима под 16-годишна възраст

Първи стъпки в разбирането на нарушенията от аутистичния спектър

Първи стъпки в разбирането на нарушенията от аутистичния спектър

България Преди 10 часа

В два поредни дни “Академия за родители“ обръщат внимание на развитието на децата с нарушения от аутистичния спектър

КРИБ и УНСС подписаха ново споразумение за сътрудничество

КРИБ и УНСС подписаха ново споразумение за сътрудничество

България Преди 10 часа

"Трудностите ни сплотиха", заяви председателят на КРИБ Кирил Домусчиев

<p>Проблемите в здравеопазването са продукт на глупаво управление&nbsp;&nbsp;</p>

Мирослав Ненков: Проблемите в здравеопазването са продукт на глупаво управление

България Преди 11 часа

Костадин Ангелов е избрал много лош момент да бъде здравен министър, коментира д-р Ненков

Сигнал за бомба в дома на Борисов вдигна на крак полицията

Сигнал за бомба в дома на Борисов вдигна на крак полицията

България Преди 11 часа

Обаждането на телефон 112 е било проследено

Намаляват капацитета на нощните заведения

Намаляват капацитета на нощните заведения

България Преди 11 часа

Проф. Костадин Ангелов и представители от Асоциацията на заведенията проведоха среща

Весо Овчаров

Весо Овчаров постави нов рекорд в парапланеризма

Вдъхновени истории Преди 11 часа

Весо Овчаров разказва за новото си постижение в интервю на Силвия Прибиловска за Vesti.bg

Ще бъде ли преименуван 24 май

Ще бъде ли преименуван 24 май

България Преди 11 часа

Комисията по труда и социална политика прие предложението за преименуване на 24 май

<p>Евдокия поема нещата в свои ръце в &ldquo;All Inclusive&ldquo;</p>

Евдокия поема нещата в свои ръце в “All Inclusive“

България Преди 11 часа

Не пропускайте комедийния сериал този петък от 20 ч. по NOVA