Китай се превръща в лидер в летенето
Източник: ЕПА/БГНЕС
80

К огато китайската въздушна индустрия влезе в новините, историите обикновено са съсредоточени върху пътниците, които се опитват да се борят с вратите или да хвърлят монети в самолетни двигатели за късмет.

Но Китай преживява главоломна експанзия в света на летенето, тъй като нейните хора излитат в небето с бързо нарастващ ръст.

За едва десетилетие Китай се превърна от нация, в която малцина някога са изпитвали въздушен транспорт до лидер, пише CNN.

Такава е скоростта на възхода на Китай към реактивната епоха, че историите за непочтени пътници са може би неизбежни - дори и да не се набляга, че много въздушни пътувания в Китай са без инциденти.

Дори Китай да изпревари Съединените щати като най-големия в света пазар на въздушни превози в следващите три години, гладът на страната за авиация изглежда ще продължи да нараства.

За да оправдае този глад, правителството започна програма за изграждане на летища в мащаб, който рядко се срещаше преди това. Милиарди долари се вливат в писти и терминали, които ще включат цялата страна директно в глобалната транспортна мрежа.

В момента в Китай има около 235 летища, но до 2035 г. правителствени служители смятат, че около 450 летища ще бъдат необходими в цялата страна.
Това е годината, за която авиационните анализатори прогнозират, че Китай ще обслужва една четвърт от всички пътници в света.

В САЩ има 5000 летища.

С това се търси и икономически растеж, казва преподавател в университета в Хонгконг. "Правителството наистина гледа напред," казва той, "не само за да отговори на сегашното търсене, но и да стимулира бъдещото търсене на въздушен транспорт."

Строителството на международното летище Daxing в Пекин току-що навлезе в заключителната си фаза, с първия кръг от летателни тестове, който се провежда на 14 май. 

Смята се, че новото международно летище е проектирано да обслужва повече от 100 милиона пътници годишно.

То ще бъде открито през септември 2019 г., и ще има четири писти и терминал с размер 97 футболни игрища.

Повече от 100 милиона пътници през 2018 г. са минали през международното летище в Пекин и то е второто най-натоварено летище в света. Когато се отвори новото летище Daxing, първото няма да се затвори. Вместо това то ще продължи да се справя с авиокомпании като Air China и Hainan Airlines.

Очаква се Шанхай, с над 20 милиона души население, да построи третото си летище. Според Гражданската въздухоплавателна администрация на Китай (CAAC), през 2018 г. китайските летища са обработили 1,264 милиарда пътници, което е с 10,2% повече от 2017 г.

През 37 от летищата в страната минават над 10 милиона пътници за една година.

Понастоящем всяка година в страната се отварят средно осем нови летища, а някои съоръжения се разширяват и модернизират - но в Китай има опасения, че вече отворените не успяват да отговорят на съвременните очаквания.

"Услугата се е подобрила значително, но съществуващите летища далеч не са адекватни и са неравномерно разпределени в цялата страна", заяви Донг Факин, директор на отдел за развитие и планиране на CAAC, в доклад, публикуван в края на миналата година.

Голяма част от предстоящите съоръжения ще бъде разположена в региона на делтата на река Яндзъ, района Пекин-Тянжин-Хъбей и района на залива Гуандонг-Хонконг-Макао, както и клъстерите на град Чунцин и Ченгду.

Това са районите с най-голямо население, но разчитат на няколко летищни центъра, за да се справят с всички пътнически превози. През следващите години всеки от тях ще има нови летища от световна класа.

Нови летища също ще бъдат построени на запад в Китай, където в момента има по-малко съоръжения. Това ще спомогне за развитието на този регион както за бизнеса, така и за туризма, но и за по-нататъшния натиск на Пекин да упражнява влияние върху отдалечените региони.

През 2020 г. ще е готово и новото летище на Ченду.

Летищата днес не са самостоятелни съоръжения и са безпроблемно свързани с други видове транспорт, като например главните пътни артерии и високоскоростната железопътна мрежа на страната, която китайското правителство насърчава силно.

Флагманът Daxing ще включва и връзка с 350-километровата железопътна връзка за час с града.

В много отношения изглежда, че Китай е неудържим в своя растеж. Изграждането на стотици нови летища е само една стъпка за страната, която се преоткрива по пътя към превръщането в следващата голяма суперсила.

Съществуват обаче съмнения, че икономиката на страната ще расте със същия темп, за да станат реалност всички летища.

Неотдавнашното забавяне на икономиката е изострено от търговска война със САЩ.

Ако спадът в туризма съвпада с този спад, много от планираните летища биха могли да останат на чертожната дъска - особено тези, планирани в отговор на нарастващия входящ туризъм. Всяко спадане в икономиката също би намалило изходящите пътувания, предприети от китайските граждани.

"До 2035 г. се очаква глобалните пътнически пътувания да се увеличат с 3,5% годишно", се казва в плана на Китай. Очаква се повече търсене и на товарни превози. 

"В световен мащаб сегашното поколение авиационни специалисти ще се пенсионират с по-бързи темпове през следващите пет до 10 години", е един от проблемите. 

Екологичното въздействие на увеличенията на въздушното движение също предизвиква загриженост.

По-рано тази година ООН започна своята схема за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии за международна авиация (CORSIA), насочена към справяне с увеличаването на общите емисии на CO2 от международната гражданска авиация.

Друг проблем е прочутото управление на въздушното пространство на Китай, което до голяма степен е виновно за постоянните закъснения на полетите. Гражданската авиация представлява само 20% от целия трафик, докато военните контролират 80%. В САЩ ситуацията е обърната.

"В това отношение бързото разширяване на дейностите на гражданската авиация и претоварването на управлението на въздушното пространство ще станат по-сериозни".

Страната обаче има петгодишен план. Всичко това може да бъде от полза само в страна с привидно ненаситно търсене на въздушен транспорт.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 80
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

80 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Свят Преди 4 часа

Това е последната от поредицата социални медийни услуги, забранени от властите в страната

Километрично задръстване на Северната тангента в София

Километрично задръстване на Северната тангента в София

България Преди 5 часа

И трите платна в посока Кулата са блокирани

,

Правителството на Джо Байдън преподписа договор за научно сътрудничество с Китай

Свят Преди 7 часа

Белият дом заяви, че договорът вече съдържа значително по-строги клаузи

Снимката е илюстративна

Доживотна присъда за единия от убийците на аптекарка в Русе

България Преди 7 часа

Еранухи Пехливанян беше отвлечена, убита и разчленена през 2022 г.

,

МВнР: България и САЩ установяват засилено партньорство в граничната сигурност

България Преди 7 часа

Това стана ясно след среща между посланик Кенет Мертен и външния министър Иван Кондов

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Любопитно Преди 8 часа

Това са седемте най-често срещани теории, които се опитват да хвърлят светлина върху тази мистерия

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Любопитно Преди 8 часа

Касетите съдържат 12 неиздавани парчета, по които Джексън е работил между 1989 и 1991 г.,

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Любопитно Преди 8 часа

Ето няколко насоки, които ще ви бъдат от полза

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

България Преди 8 часа

С бизнеса беше постигнато съгласие вместо предлаганият данък за подземните богатства, да бъде внесена еднократна вноска за 2025 г.

д

ЕИБ отпуска 250 млн. евро заем на България за съфинансиране на европроекти

България Преди 8 часа

Финансирането ще укрепи икономиката, ще поощри растежа и конкурентоспособността и ще подобри жизнения стандарт

Снимката е илюстративна

Осем години затвор за подсъдим, прегазил четирима души край Монтана

България Преди 8 часа

Подсъдимият работел като шофьор във фирма за международни превози

Олаф Шолц

Politico: Шолц в Германия е на финала на играта си. Ето какво ще се случи.

Свят Преди 8 часа

Вотът на доверие към канцлера Олаф Шолц в германския парламент в понеделник, който той почти сигурно ще загуби, е само последната стъпка в процеса

.

Масова 24-часова стачка блокира транспорта в Италия

Свят Преди 9 часа

Причината е недоволство от проектобюджета

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Пари Преди 9 часа

Експерти са се посветили на каузата да повишават финансова грамотност на децата и младежите

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Свят Преди 9 часа

Афтърпартито е приключило с „побой“ и „кавга в бар“