Г енерирани с изкуствен интелект профили, представящи се за хора със синдром на Даун, набират популярност и печелят последователи в социалните медии, показва анализ на CBS News Confirmed.
Много от тези акаунти, поддържани от AI, успяват да спечелят аудитория по-бързо от реалните профили на хората с увреждания – и дори генерират печалба от това, пише CBS News.
Фалшивите профили използват вдъхновяващи послания, танцуват на популярни песни и благодарят на последователите си за подкрепата към „тяхното пътешествие“. В едно от видеата, например, е изписано “Гордей се със себе си и различията си!”, докато друга публикация гласи: “Толкова съм благодарен, че никога не се отказах от мечтата си.”
AI-generated accounts impersonating people with Down syndrome are spreading across social media, https://t.co/mhNHOkS8NF
— CBS News Texas (@CBSNewsTexas) May 7, 2025
CBS News Confirmed идентифицира над 30 акаунта в Instagram, YouTube и TikTok, които имитират хора със синдром на Даун. Част от тях използват deepfake технологии или AI faceswaps, а други директно копират стила и езика на хора с увреждания, за да звучат автентично. Само няколко от тези профили изрично съобщават, че съдържанието е генерирано от изкуствен интелект.
AI за кликове и печалба
Обществото на хората със синдром на Даун е изградило силно присъствие в социалните мрежи, като споделя своите истории с хаштагове #DownSyndrome и #DownSyndromeAwareness. Имитаторите сега масово използват същите думи, за да се появят редом до реални профили.
Много от измамните акаунти, посочени от CBS News, публикуват съдържание в TikTok и Instagram с флиртуващи или емоционални надписи, привличайки вниманието на публиката. “Момиче със синдром на Даун също може да ходи по клубове, за да флиртува!” гласи текст върху една от публикациите. Други профили дори отговарят на фалшиви критики, за да повишат ангажираността и вероятността да станат сензационни.
Акаунт, наричащ себе си “създател номер 1 на DS🥇”, събира над 130 000 последователи с подобно съдържание и използва профила, за да популяризира платформа с материали за възрастни. CBS News се свърза със собственика на този акаунт, който се представя като “Сара” и открито признава: “Да, изкарвам добри пари от това.”
Друг известен профил, с повече от 100 000 последователи, твърди, че събира средства за Националното дружество за синдром на Даун (NDSS) – една от най-големите адвокатски организации. Видеото обаче показваше лице със замъглени, изкуствено изменени черти – типични признаци за AI-генерирано съдържание. От NDSS заявиха, че не познават този човек и не са го упълномощавали да набира средства за тях. По-късно акаунтът беше премахнат.
AI имитаторите, които крадат чужди истории, “не са в правото си”
As I suspected was possible, it looks like there’s an OF girl who has posted these videos of herself and someone has stolen the content and added a Down syndrome filter and is scamming people with it. She technically could be lying, but this happens to a lot of content creators. pic.twitter.com/MxjW0r3T0p
— giggly ♡ (@xgigglypuff) April 29, 2025
За хората със синдром на Даун появата на такива профили е ново проявление на дискриминация – личните им истории се копират, преувеличават и се използват за финансова полза от непознати. “Не е редно някой да краде историите ни само с цел слава онлайн”, казва Алекс Болдън, който работи за NDSS.
Алекс, който самият има синдром на Даун, споделя пред CBS News, че му е отнело години да събере своите 24 000 последователи в Instagram – бройка, която някои имитатори достигат за месеци. “Това са нашите истории. Работя много, за да защитавам и споделям своето пътешествие онлайн и не мога да повярвам, че някой би опитал да ми го отнеме”, казва той.
“Това е тревожна тенденция”, допълва Мишел Сейгън, ръководител комуникации на NDSS. “Виждала съм снимки на приятели, използвани в AI-профили нееднократно.” Всяка година в САЩ се раждат около 5700 деца със синдром на Даун, по данни на Центровете за контрол и превенция на заболяванията.
На годишната конференция на застъпниците във Вашингтон, множество активисти се обединиха около тезата, че единствено хора със синдром на Даун трябва да бъдат разказвачи на собствените си истории.
“Независимо от всички други причини, поради които фалшивите профили са вредни, основният принцип е, че само хората със синдром на Даун имат право да споделят какво означава да живееш с това състояние”, посочва президентът и изпълнителен директор на NDSS Канди Пикард. По думите й, тези инфлуенсъри не само присвояват чужда самоличност, но и експлоатират общност, която и без това трудно получава гласност.
“Остава още много работа, за да бъдат хората със синдром на Даун действително интегрирани и уважавани в обществото”, казва Пикард.
Как реагираха Meta, TikTok и YouTube?
CBS News потърси коментар от Meta, TikTok и YouTube за мерките им спрямо AI-съдържание, което се представя за хора с увреждания.
“Нашите стандарти на общността важат за всички публикации, независимо дали са генерирани от AI. Предприемаме действия срещу всяко съдържание, което нарушава тези политики”, заяви говорител на Meta.
Всяка от платформите установи, че посочените от CBS News профили нарушават политиките им и реагира с изтриване или забрана. Но много други подобни все още са активни.
Борбата с AI-фалшивите профили е предизвикателство – дори когато даден акаунт бъде премахнат, друг може да се появи само след часове. За разлика от истинските творци, тези лъжливи инфлуенсъри нямат нужда от почивка – произвеждат съдържание постоянно, наводнявайки социалните мрежи и изтласквайки реалните гласове все по-навътре в периферията.
“Имаме нужда от помощта на всички, за да идентифицираме и докладваме тези фалшиви акаунти, докато продължават да се появяват”, призовава Канди Пикард. Тя изразява надежда, че социалните мрежи ще засилят мерките си срещу тази тревожна тенденция.