Ео опейската организация за безопасност на въздухоплаването
Евроконтрол настоя пред ЕС да се криминализира
умишленото използване на лазери за заслепяване на пилоти и
ръководители на полети, съобщава Асошиейтед прес.
Организацията предупреди, че това зачестило явление се
превръща във все по-голям проблем в Европа и САЩ и би могло да
доведе до катастрофи с човешки жертви.
Агенцията съобщи днес, че миналата година в Европа са
регистрирани 4266 такива случая, в сравнение с 1048 през 2008 г.
В САЩ броят им се е удвоил от 1527 през 2009 г. на
2836 през 2010 г.
Засегнати са общо 120 летища в 32 европейски страни, заяви експертът по сигурността в Евроконтрол Драгица Станкович.
По думите й предотвратяването и смекчаването на проблема изисква
съгласуван подход в цяла Европа.
Смущаването на навигацията при граждански полети се смята за
федерално престъпление в САЩ. То е престъпно деяние и в някои
европейски страни като Швеция и Австрия.
Повечето държави от ЕС
обаче не разполагат със съответното законодателство.
Обичайната практика е след като полицията открие и арестува
извършителите, те да бъдат разпитани и после освободени, каза
Станкович по време на конференция по проблема с
участието на ЕК, Международната организация за гражданска
авиация, авиокомпании, пилотски асоциации и представители на
полицията от различни страни.
При случаите на лазерно смущение някой насочва мощен лазер
към самолет при излитане и кацане - двата критични етапа от
полета, когато пилотите трябва да са най-концентрирани.
В
няколко от последните случаи пилотите били принудени да предадат
управлението на борд-инженера, тъй като били временно
заслепени.
Използваните напоследък т.нар. "зелени" лазери могат да заслепят пилота за известно време, но по-мощните "сини" лазери, които се
продават свободно, могат да причинят необратимо увреждане на
зрението, предупреди Евроконтрол.
Хеликоптери като използваните от полицията, службите за
спешна помощ и спасителните служби са особено уязвими, тъй като
летят по-ниско от пътническите самолети.
Регистрирани са и
случаи, в които лазерен сноп е насочван към авиодиспечерските
кули.
Поради потенциалната опасност, която представляват ръчните
устройства, които могат да се намерят навсякъде и струват по
сто-двеста евро, те трябва да са предмет на същите ограничения
като огнестрелните оръжия, смятат от Евроконтрол.
Евроконтрол: Проблемът с лазерното заслепяване на самолети става все по-сериозен
По-мощните "сини" лазери, които се продават свободно, могат да причинят необратимо увреждане на зрението на пилотите
10 октомври 2011, 22:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!