Смъртността на пътя: пик или спад - какво разкриват данните?
Източник: Иван Люцканов

П очти ежедневно в новините попадат истории за жертви на автомобилни катастрофи - на пешеходна пътека, на автобусна спирка или в блъсната кола. Те предизвикват възмущение пред човешката трагедия, която описват, но и усещане за растящ проблем с пътната безопасност у нас.

Подобна картина рисуват сравнения по данни на "Евростат" за средната смъртност на глава от населението. Така за 2023 в България при катастрофи загиват 82-ма на 1 млн. души, като страната е сред водещите по този мрачен показател в Европейския съюз (ЕС).

На челните позиции се нарежда и Румъния със стойност от 81 на 1 млн., а за сравнение средната смъртност при автопроизшествия в Швеция възлиза на само 22 загинали на 1 млн. население. Лошото представяне в сравнение с други държави отразява състоянието на пътната инфраструктура, както и придържането към правилата за безопасност.

Действително всеки ден в страната се случват тежки инциденти и много от тях завършват със загубени животи. През 2024 общо 479 души загиват в автокатастрофи в България - средно над 9 души седмично, като вероятно новинарските хроники разказват за съвсем малка извадка от тях. Същевременно по данни на МВР това е най-ниската смъртност на пътя от 1961 насам с изключение на 2020, когато трафикът е силно ограничен поради мерките срещу COVID-19. През последните три десетилетия се наблюдава поетапен, троен спад в броя загинали в катастрофи у нас, като най-осезаемото намаление е след 1990 и след 2008.

Източник: Иван Люцканов

Графиката представя годишния брой жертви на пътя в дългосрочен план по статистика на МВР от 1951 до 2024. В катастрофи през 1960 намират смъртта си 621 българи, като този брой рязко се покачва до 1527 през 1990. Следва бърз спад до около 1000 в края на 90-те и нов такъв до около 500 жертви годишно през последните години. В графиката е показан и броят леки коли за всяко десетилетие след 1970 по национални данни, подадени към "Евростат". Докато през 1970 по българските пътища се движат едва 164 хил. автомобила, автопаркът расте до 1,3 млн. към 1990, а днес цели 3 млн. леки коли са официално в движение.

Любопитното е, че починалите в катастрофи са много повече в периода около 1970-1990, отколкото в наши дни. Неколкократната разлика не може да се обясни само със спада на населението, като наличието или липсата на автомобили са по-меродавни за подобно сравнение. Така напр. през 1970 над 1000 българи умират на пътя, макар едва 6% от домакинствата да притежават лека кола според тогавашните официални данни. Това свидетелства за по-ниска безопасност на самите автомобили, по-неефективна спешна помощ, проблеми с пътищата и уменията на водачите. Макар това да не може да се извлече от наличната информация, по всяка вероятност част от смъртните случаи тогава са предизвикани и от тежкотоварни машини в трудови инциденти.

Причините вероятно са няколко с особена тежест на използваната технология при колите. Някои от най-успешните средства за предотвратяване на фатални инциденти липсват от българските автомобили преди 80-те. Предпазният колан става задължителен едва през 1979 на предните седалки, а за возещите се отзад - чак през 2005. Същевременно въздушните възглавници (airbags) и антиблокиращите системи за спирачките (ABS) почти напълно отсъстват от по-старите модели. Своевременните обаждания към бърза помощ от местопроизшествия в извънградска среда пък на практика са били невъзможни до навлизането на мобилните телефони.

Броят жертви на катастрофи до 90-те все пак е неочаквано висок предвид малобройния автопарк в България - особено в годините преди 1980. Автотранспортът за лични цели в България става масов чак по-късно, но дори тогава притежанието на коли е рядкост извън големите градове. В наши дни 58% от домакинствата в България притежават лека кола по данни на Националния статистически институт (НСИ), като вероятно повечето с поне една са собственици и на повече.

Представените данни показват, че пътната безопасност преди 1990 г. е била значително по-ниска, отколкото често се предполага. Това опровергава мита за безукорна безопасност от произшествия и престъпления на пътя в този период. Високата смъртност може да се обясни отчасти с технологични дефицити при тогавашните автомобили, достъпни в България, но и с инфраструктурни проблеми при осветление, маркировка и настилка. За щастие в последните години е налице траен спад в смъртността по пътищата в България, въпреки че тя остава висока в сравнение с останалите страни от ЕС.

За автора:

Иван Люцканов
Иван Люцканов Източник: Личен архив

Иван е горд варненец и икономист със страст към статистиката. Живял е в Германия, Чехия и САЩ, а в свободното си време обича да изучава обществото от структурната му страна - чрез данни. През 2019 създава Землевеж - платформа в социалните мрежи, където представя света и България в числа. Там той смила сложни теми по достъпен начин със стотици инфографики, достигащи до растяща аудитория от младежи и възрастни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Йоана и Александра от Завоевателите бяха елиминирани от „Игри на волята“

Йоана и Александра от Завоевателите бяха елиминирани от „Игри на волята“

Любопитно Преди 4 часа

Двете дадоха своите първи интервюта в подкаста “След Игрите”

Ескалация, Пакистан удари Афганистан

Ескалация, Пакистан удари Афганистан

Свят Преди 6 часа

Кабул ще „отвърне на удара“.

Сестрата на съпругата на Мицкоски – с български паспорт

Сестрата на съпругата на Мицкоски – с български паспорт

България Преди 8 часа

Янева посочва, че майка ѝ, баща ѝ, двете ѝ деца и сестра ѝ са българи

Катастрофа между тротинетка и кола в Русе, ранени деца

Катастрофа между тротинетка и кола в Русе, ранени деца

България Преди 8 часа

Двете пострадали деца, които са на 16-годишна възраст, са се возили на тротинетката

Какво мислят хората в Москва за срещата на Тръмп и Путин

Какво мислят хората в Москва за срещата на Тръмп и Путин

Свят Преди 8 часа

Людмила Смирнова: Русия не може да бъде сплашена с "Томахоук"

Ще прелети ли Путин над България

Ще прелети ли Путин над България

България Преди 8 часа

Възможните маршрути за руския президент са два

Брижит Бардо се възстановява у дома

Брижит Бардо се възстановява у дома

Свят Преди 9 часа

Бардо прекара няколко дни в частната болница „Сен Жан“ в Тулон

Безпрецедентна ситуация в новия епизод на „Игри на волята“

Безпрецедентна ситуация в новия епизод на „Игри на волята“

Любопитно Преди 9 часа

Двама Лечители и двама Завоеватели излизат на битка за оцеляване

Експлоатация и грабеж на еротични модели в Пловдив

Експлоатация и грабеж на еротични модели в Пловдив

България Преди 10 часа

Трима от престъпната група за пране на пари, арестувана в Пловдив, са с мярка "подписка"

Частен съдебен изпълнител присвоил пари от длъжници

Частен съдебен изпълнител присвоил пари от длъжници

България Преди 11 часа

Мъжът е осъден на девет години лишаване от свобода

Ким Кардашиян призна: Нямам представа колко струва млякото!

Ким Кардашиян призна: Нямам представа колко струва млякото!

Любопитно Преди 11 часа

Това изявление предизвика вълна от недоволство в интернет

Удължава се бедственото положение в Николово и Мартен

Удължава се бедственото положение в Николово и Мартен

България Преди 11 часа

Областният управител Драгомир Драганов и заместникът му Георги Георгиев са в постоянен контакт с кмета Пенчо Милков

<p>Меган Маркъл носи изненадващ аксесоар от кралския си живот</p>

Меган Маркъл носи изненадващ аксесоар от кралския си живот, отдаващ почит на принц Арчи

Любопитно Преди 11 часа

Херцогинята на Съсекс за първи път обува тези обувки по време на специално събитие, посветено на сина ѝ, принц Арчи

Жестоки присъди за украински пленници в Русия

Жестоки присъди за украински пленници в Русия

Свят Преди 11 часа

Обвиняемите са общо 18, но процесът срещу трима от тях ще се води отделно

Шок в модния свят: Синът на основателя на Mango заподозрян за смъртта му

Шок в модния свят: Синът на основателя на Mango заподозрян за смъртта му

Свят Преди 11 часа

Исак Андич почина през декември миналата година на 71-годишна възраст след трагичен инцидент

Може ли Путин да бъде арестуван в Унгария

Може ли Путин да бъде арестуван в Унгария

Свят Преди 11 часа

Провеждането срещата на върха между Тръмп и Путин в Будапеща предизвиква опасения в ЕС