Смъртността на пътя: пик или спад - какво разкриват данните?
Източник: Иван Люцканов

П очти ежедневно в новините попадат истории за жертви на автомобилни катастрофи - на пешеходна пътека, на автобусна спирка или в блъсната кола. Те предизвикват възмущение пред човешката трагедия, която описват, но и усещане за растящ проблем с пътната безопасност у нас.

Подобна картина рисуват сравнения по данни на "Евростат" за средната смъртност на глава от населението. Така за 2023 в България при катастрофи загиват 82-ма на 1 млн. души, като страната е сред водещите по този мрачен показател в Европейския съюз (ЕС).

На челните позиции се нарежда и Румъния със стойност от 81 на 1 млн., а за сравнение средната смъртност при автопроизшествия в Швеция възлиза на само 22 загинали на 1 млн. население. Лошото представяне в сравнение с други държави отразява състоянието на пътната инфраструктура, както и придържането към правилата за безопасност.

Действително всеки ден в страната се случват тежки инциденти и много от тях завършват със загубени животи. През 2024 общо 479 души загиват в автокатастрофи в България - средно над 9 души седмично, като вероятно новинарските хроники разказват за съвсем малка извадка от тях. Същевременно по данни на МВР това е най-ниската смъртност на пътя от 1961 насам с изключение на 2020, когато трафикът е силно ограничен поради мерките срещу COVID-19. През последните три десетилетия се наблюдава поетапен, троен спад в броя загинали в катастрофи у нас, като най-осезаемото намаление е след 1990 и след 2008.

Източник: Иван Люцканов

Графиката представя годишния брой жертви на пътя в дългосрочен план по статистика на МВР от 1951 до 2024. В катастрофи през 1960 намират смъртта си 621 българи, като този брой рязко се покачва до 1527 през 1990. Следва бърз спад до около 1000 в края на 90-те и нов такъв до около 500 жертви годишно през последните години. В графиката е показан и броят леки коли за всяко десетилетие след 1970 по национални данни, подадени към "Евростат". Докато през 1970 по българските пътища се движат едва 164 хил. автомобила, автопаркът расте до 1,3 млн. към 1990, а днес цели 3 млн. леки коли са официално в движение.

Любопитното е, че починалите в катастрофи са много повече в периода около 1970-1990, отколкото в наши дни. Неколкократната разлика не може да се обясни само със спада на населението, като наличието или липсата на автомобили са по-меродавни за подобно сравнение. Така напр. през 1970 над 1000 българи умират на пътя, макар едва 6% от домакинствата да притежават лека кола според тогавашните официални данни. Това свидетелства за по-ниска безопасност на самите автомобили, по-неефективна спешна помощ, проблеми с пътищата и уменията на водачите. Макар това да не може да се извлече от наличната информация, по всяка вероятност част от смъртните случаи тогава са предизвикани и от тежкотоварни машини в трудови инциденти.

Причините вероятно са няколко с особена тежест на използваната технология при колите. Някои от най-успешните средства за предотвратяване на фатални инциденти липсват от българските автомобили преди 80-те. Предпазният колан става задължителен едва през 1979 на предните седалки, а за возещите се отзад - чак през 2005. Същевременно въздушните възглавници (airbags) и антиблокиращите системи за спирачките (ABS) почти напълно отсъстват от по-старите модели. Своевременните обаждания към бърза помощ от местопроизшествия в извънградска среда пък на практика са били невъзможни до навлизането на мобилните телефони.

Броят жертви на катастрофи до 90-те все пак е неочаквано висок предвид малобройния автопарк в България - особено в годините преди 1980. Автотранспортът за лични цели в България става масов чак по-късно, но дори тогава притежанието на коли е рядкост извън големите градове. В наши дни 58% от домакинствата в България притежават лека кола по данни на Националния статистически институт (НСИ), като вероятно повечето с поне една са собственици и на повече.

Представените данни показват, че пътната безопасност преди 1990 г. е била значително по-ниска, отколкото често се предполага. Това опровергава мита за безукорна безопасност от произшествия и престъпления на пътя в този период. Високата смъртност може да се обясни отчасти с технологични дефицити при тогавашните автомобили, достъпни в България, но и с инфраструктурни проблеми при осветление, маркировка и настилка. За щастие в последните години е налице траен спад в смъртността по пътищата в България, въпреки че тя остава висока в сравнение с останалите страни от ЕС.

За автора:

Иван Люцканов
Иван Люцканов Източник: Личен архив

Иван е горд варненец и икономист със страст към статистиката. Живял е в Германия, Чехия и САЩ, а в свободното си време обича да изучава обществото от структурната му страна - чрез данни. През 2019 създава Землевеж - платформа в социалните мрежи, където представя света и България в числа. Там той смила сложни теми по достъпен начин със стотици инфографики, достигащи до растяща аудитория от младежи и възрастни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Какво е състоянието на пострадалите от РСМ, настанени в &quot;Пирогов&quot;</p>

"Пирогов": Тежко е състоянието на пострадалите от РСМ, настанени в болницата

България Преди 4 минути

България е поела ангажимент да приеме 14 души за лечение

Димитър Рачков и Герасим Георгиев - Геро обратно в “Като две капки вода”

Димитър Рачков и Герасим Георгиев - Геро обратно в “Като две капки вода”

Любопитно Преди 10 минути

Шоуто започна с нови водещи - Мария Бакалова и Андрей Арнаудов и завърши с победата на Звезди

Росен Желязков

Желязков се запознава с резултатите от засиления контрол върху движението по пътищата

България Преди 54 минути

Той ще се запознае със съвместната работа на органите на МВР, АПИ, тол управлението, ИА "Автомобилна администрация" и Гранична полиция

Прокуратурата с информация за случая със зверствата над животни в Перник

Прокуратурата с информация за случая със зверствата над животни в Перник

България Преди 1 час

В София се проведе голям спонтанен протест срещу насилието на животни

<p>7 звезди, които са готови на всичко за роля</p>

През болка и предизвикателства: 7 звезди, които са готови на всичко за роля

Любопитно Преди 1 час

Да бъдеш актьор не е свързано само с талант и харизма, но и със способността да излезеш извън зоната си на комфорт

<p>&nbsp;&bdquo;Все още ходя на терапия заради това&ldquo; - разкритията на&nbsp;Клои Кардашиян</p>

Клои Кардашиян разкри травмиращ детски спомен, свързан с Крис Дженър

Любопитно Преди 1 час

„Все още ходя на терапия заради това“ – риалити звездата споделя как игра на криеница се е превърнала в момент, който никога няма да забрави

Историк: Русия и Беларус може да опитат атака срещу Литва

Историк: Русия и Беларус може да опитат атака срещу Литва

Свят Преди 1 час

Москва може да провокира НАТО, за да провери дали Алиансът ще защити членовете си, смятат експерти

Гмуркач едва не загина заради смъртоносен охлюв

Гмуркач едва не загина заради смъртоносен охлюв

Любопитно Преди 1 час

Конусовидните охлюви са едни от най-отровните животни на Земята

Учени създадоха биохибридна ръка с реални мускули

Учени създадоха биохибридна ръка с реални мускули

Технологии Преди 1 час

Роботиката и човешката тъкан се обединяват

,

Полицията в Ню Йорк издирва заподозрян, който подпалил мъж на "Таймс Скуеър"

Свят Преди 9 часа

През декември 57-годишната Дебрина Кавам от Ню Джърси почина, след като беше подпалена във влак на нюйоркското метро

Израел: Изстрел от Ливан удари автомобил в Авивим

Израел: Изстрел от Ливан удари автомобил в Авивим

Свят Преди 9 часа

„Всеки огън към Израел от ливанска територия представлява грубо нарушение на договореностите между Израел и Ливан“

Даниил проведе телефонен разговор с архиепископа на Северна Македония

Даниил проведе телефонен разговор с архиепископа на Северна Македония

България Преди 10 часа

Патриархът увери своя събрат, че православните християни в България се молят от цялото си сърце за упокоение на душите на починалите

Нетаняху иска да уволни шефа на Шин Бет

Нетаняху иска да уволни шефа на Шин Бет

Свят Преди 10 часа

През последните седмици Нетаняху и шефът на агенция Шин Бет Ронен Бар влязоха в публичен спор относно реформите в агенцията

Медведев: Изпращането на "миротворци" на НАТО в Украйна ще бъде равносилно на война

Медведев: Изпращането на "миротворци" на НАТО в Украйна ще бъде равносилно на война

Свят Преди 11 часа

Русия многократно е заявявала, че в Украйна не трябва да има "миротворци"

Вучич: Парламентарни избори може да се проведат на 8 юни

Вучич: Парламентарни избори може да се проведат на 8 юни

Свят Преди 11 часа

Според него, ако не бъде съставено ново правителство в законовия срок, ще се свикат избори, най-вероятно на 8 юни

Агнеса Руси Поповска, посланик на Република Северна Македония

Посланичката на Скопие у нас: Искам да изкажа благодарност на България за помощта

Свят Преди 11 часа

Десетки отдадоха почит в памет на жертвите на пожара пред посолството на Северна Македония в София