6
Ле ендарният кораб-музей "Радецки" вече е готов да плава самостоятелно по вода.

В продължение на месец и половина той бе на доковете в русенската корабостроителница, където бе подложен на сериозен ремонт.

"Радецки" не е бил поправян от 2005 г. и затова се е наложило да се извършат над 200 ремонтни дейности, заложени в ремонтната ведомост.

По време на работата са били установени още 60 дребни проблема, които също вече са отстранени.

Специалистите са ремонтирали корпуса, ходовата част, монтирали са съвременни противопожарни предупредителни системи, както и системи за предупреждение при наводнение в трюма.

Това се изисква от Българския корабен регистър, тъй като "Радецки" ще вози и пътници.

Капацитетът му е около 100 души на борда

Най-сложната част от ремонта е била да се направи така, че корабът да стане абсолютно мобилен и да се движи сам без помощта на влекачи и тласкачи.

"Това беше голямо предизвикателство от техническа гледна точка, тъй като корабът не се задвижва като модерните - с винтове, а с работни колела.

Това е система, която отдавна вече не се използва - все пак става дума за антика", обясни Цветан Върбанов, директор производство в русенската корабостроителница.

Средствата, отпуснати за поправките, не са стигнали за по-сериозна реконструкция, въпреки че изпълнителите са снижили няколко пъти цените от патриотични подбуди.

По думите на капитана на "Радецки" Божин Божинов трябва да се помисли за нова реплика на легендарния кораб, който да може да

плава спокойно по европейските водни пътища

Както е известно, настоящето копие на "Радецки" не е оригиналът, на който се е качил революционерът Христо Ботев, а влекач от 60-те години, направен по чертежите на стария съд.

В началото на седмицата "Радецки" ще отплава от Русе обратно за Козлодуй, за да участва в Ботевите празници.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@