Търговският и производствен сектор: Бъдеще, тенденции и иновации
Източник: Retail & Manufacturers Community Day

К ак се стартира и скалира производствен и търговски бизнес от нулата? Как се оптимизира инвентара, така че да се минимизира риска от загуби? Как пазаруват потребителите в България и какви са тенденциите при продажбите?

Тези и други теми обсъждаха участниците в конференцията Retail & Manufacturers Community Day, организирана от сп. Enterprise. Събитието се проведе на 20 март 2025 г. в Interpred WTC - София.

Retail & Manufacturers Community Day е платформа за търговци и производители, чрез която те да научат повече за иновациите в двата сектора, как да се доближат до потребителите и за технологиите, които променят света. В този формат конференцията се провежда за втора поредна година и привлече интереса на над 150 посетители – представители на малки, средни и големи производствени и търговски бизнеси.

Бъдещето на ритейл сектора и тенденции при пазаруването

Юбилейното 15-то издание на конференцията откри Надя Гогова, издател и управляващ партньор на сп. Enterprise, с приветствие към публиката и партньорите на форума. 
Първият панел на конференцията, посветен на бъдещето на ритейл сектора, откри Рени Яврийска, Управител, YouGov, с данни и прогнози за сектора. Агенцията анализира българския пазар в контекста на региона на Централна и Източна Европа - пазар с над 104 млн. души население и над 40 млн. домакинства, както и отделно по пазари.

България е сред страните в Централна и Източна Европа, в които супермаркетите имат най-голямо значение за пазаруването на потребителите, показват данните на компанията. На база на покупките, които домакинствата отчитат към социологическата агенция, потребителите са сегментирани в 10 групи. Най-голям дял от потребителите са т.нар. търсачи на промоции – и за региона, и в България с дял 30%, вкл. и според бюджетите за пазаруване, посочи Рени Яврийска. Тенденцията е да се пазарува по-рядко, но да се харчи повече при единично пазаруване, добави тя.

Максим Томов и Антон Панджаров, мениджъри продажби, Shopfully, коментираха темата за потребителската лоялност и „умното“ пазаруване. Антон Панджаров подчерта, че все още 90% от пазаруването се осъществява офлайн, на място в търговските обекти. Търсенето на информация обаче за продукти и услуги, проучването на цени, брандове, промоции е онлайн.
Максим Томов представи проучване, осъществено съвместно с BluePoint през лятото на 2024 г. сред 800 респондента в различни възрастови групи в България. Резултатите показват, че трите определящи фактора за привличането на вниманието на потребителите са цената, разпознаването на бранда и предишен положителен опит с марката. За по-възрастните потребители (55-64 г.) е важно и наличието на физически магазин.

Други фактори, важни за лоялността, са локацията на магазина, лесното пазаруване и качеството на продукти. Работното време на обектите и офертите също сред топ факторите, насърчаващи лоялността. Онлайн пазаруването е фактор за по-младите потребителски групи. Лоялните потребители пазаруват повече и по-често и правят препоръки за бранда, добави Максим Томов, като се позова на данните от проучването. По-младите са по-склонни и да защитават любими брандове от негативни коментари. 

Кремена Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации и КСО“, Kaufland България, завърши първия панел с презентация за добавената стойност на ритейл сектора. Според нея в последните години все повече се увеличава осъзнаването колко е важна добавената стойност – и от клиентите, и от мениджърите. 

Добавената стойност – това е отговорността на компаниите на пазара, вкл. по веригата на доставки, отношението към служителите, влиянието върху средата, подкрепата на общността на производителите на продукция, посочи Кремена Георгиева. Тя представи и различни проекти, свързани със социално отговорния ангажимент на Kaufland България.

Иновациите в ритейл и производството

Изкуственият интелект (AI) и новите технологии намират все по-голямо място в търговията и производството за автоматизация и оптимизация на процеси, анализ и прогнози. Серги Сергиев, CEO, Data Scientist, CatWing, демонстрира модели и инструменти за оптимизация и контрол на инвентара. 

Проблеми в инвентара започват да се наблюдават обичайно при бързо разрастване - увеличаване на оборота над 2 млн. евро годишно, на броя артикули над 1000-2000, при малък екип и склад на фона на растежа, посочи Серги Сергиев. 

Най-честите проблеми, свързани с инвентара, са затварянето на значителен обем от средства на бизнеса, генерирането на повече отпадъци и загуби, особено от инвентар със срок на годност, загуба на време заради ръчно преглеждане на поръчки, загуба на клиенти и обороти. 

Точността се повишава с използването на исторически и външни данни, а най-висока точност на прогнозите се постига с прилагането на машинно обучение, посочи той. Серги Сергиев демонстрира различни модели за оптимизиране на инвентара на базата на исторически данни за търсенето и поръчките, които могат да бъдат автоматизирани с AI инструменти. 

Конференцията продължи с дискусия за AI инструментите за ритейл и производствения бизнес, които да се внедрят веднага. В дискусията участваха Младен Борисов, Head Of Digital Marketing, ARC Academy, Руслан Летейски, CEO, Zipchat, и Серги Сергиев, CEO, Data Scientist, CatWing, с модератор Иван Пантелеев, съдружник и Chief Dynamics Officer, Xplora BG.
Всички участници в дискусията препоръчват на бизнесите да тестват различни инструменти, защото няма универсални решения. Важното е организациите да определят точно какво искат да автоматизират и оптимизират в процесите като първа крачка към подобряване на ефективността.

Развитие и дистрибуция на бранд

Третият панел на конференцията Retail & Manufacturers 2025 откри Светла Лесова, CEO, VIDAS Drinks, която говори за стартирането на ритейл продукт/бранд и успешното му развитие на пазара. 

Светла Лесова коментира, че VIDAS Drinks са създадени от нея и съпруга ѝ в разгара на пандемията, след дългогодишен корпоративен опит в бързооборотния сектор, заради желанието им да се установят в България за постоянно. Тя разби процеса по създаване на продукт/бранд на няколко ключови стъпки: идея, съобразена с пазара и потребителите; проучване на пазара и валидиране на идеята с цел доказуемост на потенциала на продажбите и постоянството на оборота; създаване на бранд идентичност и задаване на тона на комуникацията на марката; тестване на продукта в реални условия пред лимитирана аудитория; избор на канали за дистрибуция; маркетинг и бранд комуникация.

Светла Лесова коментира в заключение, че всеки бранд трябва да гони добавената стойност, която търсят потребителите, и да се вслушва в тяхното мнение и градивна критика.

Борислав Велев, CEO, DeFacto Studio, и Кристиян Савов, Head Of Social PPC, DeFacto Studio, коментираха стратегиите за увеличаване на продажбите чрез социалните медии без загуба на време. Двамата представиха AI инструменти, които прилагат в компанията в процеса по създаване на съдържание, прецизно таргетиране на клиенти и проследяване на потребителското поведение.

Двамата говориха и за подходите за създаване на печеливши рекламни концепции, които са приложили в практиката и са работили успешно. Сред тях има визии с отзиви за повече автентичност на продукти и услуги, с включени предимства и ползи на продуктите, с различни контрастни фонове и т.н.

Маркетингови кампании и позициониране на продуктите

Даниел Марков, Founder, The hounds, откри четвъртия панел с чеклист за Google Ads и обобщение на пет ключови елемента за успешни ритейл кампании.
От маркетингова гледна точка на първо място бизнесът трябва да бъде готов като основен актив, коментира той. Даниел Марков обобщи логиката на насочването на кампаниите към аудиториите в зависимост от маркетинговите цели. Той показа как се създават custom аудитории и как се комбинират аудитории в Google Ads за оптимално прецизно таргетиране, даде насоки как се създават работещи послания, как се оптимизират ключови думи и как се прецизират полезни за потребителите локации на търговски обекти в Google Maps.

Конференцията Retail & Manufacturers Community Day завърши с дискусия за дигиталното позициониране на продукти на фона на промените в търсенето на потребителите. В дискусията участваха Славена Родинова, CEO, Hot Farm, Стефан Младенов, Senior Brand Manager and Head of Export Marketing, „Престиж 96“, Женя Цонева, Digital & Marketing Manager, Non Food, Balkans & Region East, Ficosota, Лора Величкова, Бранд мениджър, TEDI. Дискусията модерира Аксиния Баева, заместник-председател, Българска Ритейл Асоциация (БРА).

Всички участници се обединиха около мнението, че потребителите са станали по-взискателни и вече са уморени от безкрайните реклами в различните медии, които консумират. Затова и бизнесът трябва да е по-креативен, за да достигне до подходящите аудитории, като разказва истории, които да направят клиентите съпричастни с развитието на бранда, да адаптира кампаниите си и да показва своята автентичност с тях, да демонстрира добавената стойност, която им дава. Участниците в дискусията даваха примери и с успешни техни кампании и креативни начини, по които са достигнали до публиката.

Официални партньори на събитието: Kaufland и Shopfully

Имиджови партньори: Пощенска банка, JTI, Mubi Software Company

Партньори: Devin, Spetema, Българска стопанска камара, Браншова камара на дървообработващата и мебелна промишленост, Българска ритейл асоциация, БАИТ, БАПРА, БАКА, BRCC, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия

Медийни партньори: NetInfo, bTV Бизнес новините, HR.Manager

Дигитални медийни партньори: Seomax, Design Expert, Etarget

Комуникационна агенция: RED Communication Agency

 
- Ученици, трябва да сте по-самостоятелни! Вече сте в трети клас и скоро родителите ви няма да могат да ви пишат домашните.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Криза в АЕЦ "Запорожие" обяви шефът на МААЕ

Криза в АЕЦ "Запорожие" обяви шефът на МААЕ

Свят Преди 53 минути

МААЕ оказва помощ на работата за възстановяване на електроснабдяването

Съдът рестартира делото за Варненското езеро

Съдът рестартира делото за Варненското езеро

България Преди 1 час

Съдебният акт подлежи на жалба или протест пред Варненския апелативен съд

Теч на гориво от български F-16, пращат експерт от САЩ

Теч на гориво от български F-16, пращат експерт от САЩ

България Преди 4 часа

Доставени са само два самолета F-16 Block 70 и те не участват в носенето на бойно дежурство

Русия напусна конвенцията срещу изтезанията

Русия напусна конвенцията срещу изтезанията

Свят Преди 5 часа

По-рано руският парламент гласува за оттеглянето от договора, ратифициран от Москва през 1998 г.

Впечатляващ резултат отбеляза „Пееш или лъжеш“ в ефира на NOVA

Впечатляващ резултат отбеляза „Пееш или лъжеш“ в ефира на NOVA

Любопитно Преди 5 часа

Стартът на третия сезон на шоуто остави далеч назад конкуренцията

<p>&bdquo;Мълнията&rdquo;, която разби въздушната сила на Русия</p>

Това оръжие се доказа в Украйна, сега всички го искат

Свят Преди 5 часа

Благодарение на високата си точност и големи възможности, „Пьорун” се превърна в жизненоважна част от отбранителните усилия на Украйна

Иванка Тръмп разкри „истинското“ си име

Иванка Тръмп разкри „истинското“ си име

Любопитно Преди 5 часа

Въпреки че официалното ѝ име е Ивана, тя използва „Иванка“ във всички аспекти на живота си – както личен, така и професионален

Трагедия в Турция: Певица почина след падане от шестия етаж

Трагедия в Турция: Певица почина след падане от шестия етаж

Свят Преди 6 часа

Нейният син потвърди трагичната новина в социалните мрежи само часове след инцидента

Всеки сам решава дали да сваля руски самолети

Всеки сам решава дали да сваля руски самолети

Свят Преди 6 часа

ЕК: Трябва да защитим източния фланг

Финалът, който надхвърли спорта: Какво каза Симоне Анцани на разплакания Дамян Колев

Финалът, който надхвърли спорта: Какво каза Симоне Анцани на разплакания Дамян Колев

България Преди 7 часа

Младите български волейболисти донесоха първото сребро от Световно първенство от 55 години, а жестът на италианеца трогна целия свят

Служители на „Автомобилна администрация“ заплашиха със стачка, искат оставки

Служители на „Автомобилна администрация“ заплашиха със стачка, искат оставки

България Преди 7 часа

Според синдикалната организация взетият подкуп е дирижиран от по-високо ниво в агенцията

Снимката е илюстративна

Открито е изоставено в кашон новородено бебе до пътя

Свят Преди 7 часа

Новороденото бебе е в добро здраве, съобщават властите във Филипините

<p>Жестоко убийство в Пещера, съсед уби 62-годишна жена с нож</p>

Съсед уби 62-годишна жена в Пещера с нож, задържан и обвинен е

България Преди 7 часа

48-годишният П.Б. е извършил нападението след кражба на пари и телефон, прокуратурата в Пазарджик поиска „задържане под стража“

Премиерът Желязков в Плевен: Да бъдат намалени водозагубите

Премиерът Желязков в Плевен: Да бъдат намалени водозагубите

Свят Преди 8 часа

В "Дружба" загубите по водопроводната система достигат 80%, посочи той

<p>Медведев предупреди за опасност от ядрена война с Русия</p>

Медведев предупреди Европа за опасност от ядрена война с Русия

Свят Преди 8 часа

Русия не се нуждае от война с "фригидната стара Европа", каза той

Какво може да ви каже размерът на врата ви за вашето здраве?

Какво може да ви каже размерът на врата ви за вашето здраве?

Любопитно Преди 8 часа

Според проучване обиколката на врата един ден може дори да замени обиколката на талията като клиничен показател