В ъздушното окачване все повече навлиза в автомобилостроенето. Ако до преди 20 г. то беше нещо странно и рядко, то днес то е задължително за всички по-луксозни модели автомобили.
Всички така наречени премиум марки автомобили като – Mercedes, Audi, BMW, Porsche и т.н. произвеждат своите висок клас екземпляри със задължително въздушно окачване, а дори и някой по-нисък клас модели също излизат фабрично с въздушното окачване. Такъв пример са някои комби модели – при тях този вид окачване е удобство. Когато натоварите автомобила, неговата задна част не ляга до асфалта, и в същия момент предницата не се изправя високо. Точно тук въздушното окачване се надува от компресор и колата отново се нивелира да бъде равна.
За тези, които не знаят, въздушното окачване замества така нареченото пружинно окачване. Автомобилите нямат пружини, а на тяхно място има въздушни възглавници, които се помпат с компресор. Във всяка една минута различните компоненти като компресор, датчици за ниво и електронни блокове регулират нивото в различните въздушни възглавници. Безспорен лидер на пазара за въздушно окачване в България е Smatic.net. Ето защо и се обърнахме към тях за малко разяснения.
Предимствата на въздушното окачване са повече отколкото неговите минуси. Най-голямата полза от него е самият комфорт, който предлага автомобилът – не случайно всички Mercedes S class, Audi A8, VW Phaeton и др. излизат от завода серийно с въздушно окачване. Леките коли на този вид окачване много по-добре понасят малките неравности по пътищата. Возят по-меко, защото едно е да се свива една пружина, друго е да се свива един балон пълен с въздух. Самите въздушни възглавници представляват каучукова гума захваната отгоре и отдолу за 2 основи образувайки балон, който се пълни с въздух. В момента, когато този балон получи каквато и да е дупка – без значение голяма или малка – въздухът започва да излиза и автомобилът се накланя на тази страна. Това е логично просто, защото въздушната възглавница остава празна, а другите 3 са пълни. Ето защо и той застава на една страна.
Друго голямо предимство, е че въздушното окачване позволява автомобилът да променя своята позиция – да бъде по-висок или по-нисък. Това е голямо удобство, особено в България, като знаем пътищата в нашата страна. Почти във всяка една такава кола има копче, което повдига колата с едно ниво. Има и определени модели от различни марки като Audi Allroad, Mercedes ML с offroad пакет, Audi Q7 и др. които имат повече от една степен за регулиране на нивото. Въздушни възглавници позволяват, макар и да не е за препоръчване, по-голяма товароносимост, защото когато натоварите автомобил с пружини той кляка и променя своята устойчивост на пътя, докато въздушното окачване компенсира това накланяне и вие отново сте сигурни на пътя.
Въздушните възглавници принципно се пукат по 2 начина – първият е самата тя да има малка дупка и като паркирате вашата кола, след няколко часа ще я намерите клекнала. След като я запалите компресорът ще възстанови нивото на автомобила, като напълни въздушната възглавница. Другият наистина неприятен случай, е когато същата гръмне. Тогава вашата кола няма да може да се вдигне и е хубаво да използвате пътна помощ до най-близкия сервиз, за да не развалите допълнително амортисьор, компресор и т.н.
Въздушните възглавници до преди 4-5 години бяха изключително скъпи, но след отварянето на специализирания сервиз за ремонт на въздушно окачване от Smatic чрез собствената им поточна линия, тяхната цена падна значително. Ето защо ние от Smatic.net бихме заключили че автомобилите на въздушно окачване са бъдещето, защото вече клиентът иска все повече удобство в своя автомобил.