IAB Digital Day: 2020 е година на ускорена и неизбежна дигитална трансформация на всички индустрии.
Източник: IAB

Д есетото издание на единственото специализирано събитие за дигитален маркетинг в България, организирано от IAB България събра водещи експерти, които представиха своята визия за развитието на индустрията. Форумът, под надслов „An eye - opening year” очерта следствията от COVID-19 и катализирането на тенденции, които влияят на реалната трансформация на всички индустрии в посока digital-first свят.

Филип Бежнички, дигитален стратегически директор на Havas Group провокира над 250-те гости на форума със своята визия за промяна на традиционния модел на капитализма. Той отвори темата за ценностите на марките и автентичността им като ключов елемент на всички маркетинг инициативи. Локален контекст добави дискусията как брандовете трябва да отговорят на променената среда. Конкретни примери на трансформацията на бизнес и маркетинг ниво представиха Николай Диевски, Brand manager, Skapto и  Иван Александров, Основател и Изпълнителен директор, eBag в дискусия, модерирана от Ангел Искрев, Творчески директор, proof.

Главният икономист на IAB Европа - Даниел Кнап, представи краткосрочните и дългосрочни въздействия COVID-19 върху дигиталната реклама в Европа. Перспективата, която Даниел Кнап представи е положителна, базирана на анализ на данни за дигиталната реклама, корпоративни рипорти и интервюта с ключови представители на бизнеса. COVID-19 реално катализира процеси, които дългосрочно променят цялата индустрия. Анализирайки данни за обема на рекламната индустрия и макроикономически показатели, той проследява връзката между брутния вътрешен продукт и инвестициите в реклама. За разлика от предишната криза през 2009 година, данните за рекламните инвестици сочат по-нисък спад и по-бързо възстановяване в сравнение спредходния период, като прогнозата му е за намаление на общия рекламен пазар в размер на -12,9% през 2020 г.

Основна причина за този оптимистичен сценарий е увеличения дял на дигитална реклама в микса. Нейните спадове са с много по-малки темпове от прогнозираните в началото на COVID кризата. Според последните данни от август 2020г. спадът в дигиталната реклама в настоящата година би бил едва -3,8% (при прогноза в април за спад от -12,1%). В традиционните канали анализаторът прогнозира спад от -21,6% за 2020, което представлява по-песимистична прогноза в сравнение с направената през април т.г. (-20,4% спад в традиционната реклама). Кнап обяснява тази тенденция с факта, че дигиталната реклама се приема за по-ефективна, според него това е една от основните причини за по-ниския спад на инвестициите в дигиталната екосистема през 2020 г.

Източник: IAB

Covid-19 катализира свързани тенденции, които наблюдаваме в последните години и засили процесите по дигитализация и трансформация на всички бизнес вертикали. Според данните на IAB Европа именно дигиталната реклама е големият победител в този процес. При предишните икономически рецесии в европа, рекламния пазар се възстановява, връщайки се в първоначалните обеми на инвестиции, в рамките на около 3 години. В момента сме свидетели на възходяща тенденция, очертаваща бързо възстановяване на инвестициите в дигитална реклама още в настоящата година. Прогнозата на Даниел Кнап за обема на инвестиции в дигитална реклама през 2021г е за увеличение с 11,9%, връщайки се на нива, сходни с ръста на пазара през 2019г. (12,3%).

Процесът на бизнес трансформация, катализиран от COVID-19 кризата, се нуждае в още по-голяма степен от дигитална реклама. Генерално компаниите са в ситуация, която ги заставя да създават иновации и да се трансформират, за да отговорят на динамично променящата се среда. Наблюдава се ясна тенденция на значителен ръст на онлайн търговията в UK, която неминуемо ще се пренесе на целия европейски пазар според Даниел Кнап. „Екстраполирайки данните от обема на интернет търговията във Великобритания, ръстът в обемите в настоящата година биха били достигнати за 9 години в нормално развитие на пазара, следвайки тенденциите  на плавен ръст от предходните години. Дори и при по-консервативна прогноза, в която намлим настоящия тренд с 50%, бихме били свидетели на трансформация, която иначе бихме постигнали за 5 години“, обяснява Кнап.

2020г. е крайъгълен камък в развитието на агенциите. Трансформацията в посока digital-first свят неминуемо задава въпроса за ролята на агенциите и промяната в традиционните отношения Клиент - Агенция. Предизвикателствата, свързани баланса между insource и outsource на дигитални маркетинг практики бяха разисквани в панела, воден от Елена Матеева, Изпълнителен директор, БДВО. Своят опит и наблюдения за тенденциите споделиха Йордан Йорданов, Business Analysis, Product & UX Manager, Mаnagement Financial Group, Димитър Денев, Digital Marketing Manager, A1 Bulgaria, Николай Тотов, Marketing Manager, Plesio и Каролина Софрониева, Главен директор „Маркетинг“, TBI Bank. Представителите на бизнеса се обединиха, че 2020 г. е преломна точка в развитието на рекламната индустрия към digital-first world. Една от ключвите тенденции, които предстои да наблюдаваме внимателно е как агенциите ще изградят нова  инфраструктура, която да отговори на трансформиращият се бизнес на своите клиенти.

Трансформацията на индустрията и пазарния контекст още в по-голяма степен поставят акцент над нуждата от нова метрика, която да бъде широко приета и да гарантира прозрачност на локалната дигитална екосистема. IAB България, БАР и БАКА заявиха, че обединяват усилия в посока избор на най-работещ иструмент. Представители на трите организации представиха напредъка на работната група за „Метрики и стандарти“ на IAB България, свързани с критериите, на които следва да отговаря новата метрика и следващуите стъпки за финалзиране на процеса.

В рамките на IAB Digital Day бе представено и  новото решение Schrems II, с което се отменя Privacy shield трансфера на данни между ЕС и САЩ и отражението му върху дигиталния бизнес у нас. Водещи специалисти споделиха своя опит, свързан с инфлуенсър маркетинг, създаване на бранд съдържание в Tik Tok и мястото на подкастите в дигиталната екосистема.

Официален партньор на форума е А1 България.
Хостинг партньор: Superhosting.bg
Партньори: TBI Bank, Scalefocus, Offerista Group, Linker, Sunday media
Стрийминг партньор: Streamer.bg
Партньори за кафе паузи и коктейл: InoVino, Devin и Queens
Стратегически партньори: БАР, БАКА и БДВО
Мeдия партньори: BTV Media Group, Нет Инфо, Икономедия, Investor.bg, Медийна група България, SBB Media, сп.Enterprise, сп.Meниджър, Bloomberg TV, Еtarget и Netpeak

За Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria)

IAB е най-голямото глобално сдружение на медии, агенции и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес. Локални IAB организации има в 46 държави на 6 континента. Компании от целия свят участват в разработването и прилагането на стандарти в онлайн бизнеса и работят за развиването на дигиталната индустрия, сигурността на личните данни и електронните политики, като същевременно консултират и помагат за това и на институции като Съвета на ЕС и сената в САЩ. Сред членовете на глобалната IAB организация са Google, Facebook, Disney, Fox Networks, LinkedIn, AT&Т и др. Interactive Advertising Bureau Bulgaria (IAB Bulgaria) е лицензиран представител на IAB за България от 2009-та година.

 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Протест в София: Близки на жертва от катастрофа с АТВ искат арест за 19-годишния извършител

Протест в София: Близки на жертва от катастрофа с АТВ искат арест за 19-годишния извършител

България Преди 19 минути

"Имаме информация, че баща му – Рангел Солаков, е дал голяма сума пари, за да освободят сина му"

<p>Половин София остава без топла вода за 9 дни другия месец</p>

Половин София остава без топла вода за 9 дни другия месец

България Преди 44 минути

Проверете дали вашият квартал е сред засегнатите

САЩ и Европа обсъждат гаранции за сигурността на Украйна след войната

САЩ и Европа обсъждат гаранции за сигурността на Украйна след войната

Свят Преди 46 минути

Една от обсъжданите идеи е в Украйна да бъдат изпратени европейски сили под ръководството на САЩ

Безопасни ли са водните атракциони у нас и за какво да внимаваме

Безопасни ли са водните атракциони у нас и за какво да внимаваме

България Преди 46 минути

Тези въпроси станаха особено актуални след трагичния инцидент с 8-годишния Иван, който загина в Несебър

Задържаха българка в Гърция за оставено куче в кола

Задържаха българка в Гърция за оставено куче в кола

Свят Преди 49 минути

Случаят е станал по обяд вчера в крайбрежното селище Неа Врасна в Северна Гърция

САЩ може да помогнат на Украйна по въздух, заяви Тръмп

САЩ може да помогнат на Украйна по въздух, заяви Тръмп

Свят Преди 1 час

Тръмп не даде повече подробности

<p>Разкриха причината за смъртта на&nbsp;звездата от &bdquo;Лило и Стич&ldquo; Дейвид Бел</p>

Аутопсията на звездата от „Лило и Стич“ Дейвид Бел разкри множество заболявания

Свят Преди 1 час

Бел е страдал от редица сериозни заболявания преди трагичната си кончина на 12 юни на 46-годишна възраст

Доналд Тръмп

Доналд Тръмп никога не е воювал, но се нарече „военен герой“

Свят Преди 1 час

Забележката на президента може също да засегне чувствителен отклик у важен избирател за всички американски политици: военните ветерани

<p>Как законът оставя вратички за системните нарушители на пътя?</p>

Шофиране без книжка, нарушения без последици: Как законът оставя вратички за системните нарушители на пътя

България Преди 1 час

„Държавата повече се интересува да събира глоби и да пълни бюджета, отколкото да санкционира реалните нарушители“, заяви адвокат Илия Тодоров

Нетаняху: Ще приемем примирие само при тези условия

Нетаняху: Ще приемем примирие само при тези условия

Свят Преди 1 час

Израел иска освобождаването на всички 50 заложници, държани от "Хамас", на фона на новото предложение за спиране на огъня в Газа

<p>Мир&nbsp;под въпрос: Кремъл не бърза със среща Путин-Зеленски</p>

Мир под въпрос: Кремъл не бърза със среща Путин-Зеленски

Свят Преди 1 час

Между двамата лидери има „огромна вражда“

800 лева глоба плати шофьорът, хванат с 218 км/ч по АМ „Тракия”

800 лева глоба плати шофьорът, хванат с 218 км/ч по АМ „Тракия”

България Преди 1 час

В сливенския участък на пътя при акция през почивните дни са засечени над 200 нарушения на скоростта

От Барби до мумии: Какво колекционират холивудските звезди

От Барби до мумии: Какво колекционират холивудските звезди

Любопитно Преди 2 часа

Когато си помислите за лукса на холивудските звезди, си представяте Бентлита, диаманти и дизайнерски интериори, но далеч не е така

Белият дом вече има официален TikTok акаунт

Белият дом вече има официален TikTok акаунт

Свят Преди 2 часа

Тръмп има слабост към тази социална мрежа, която по думите му е помогнала за набирането на подкрепа сред младите избиратели в хода на предизборната му кампания