Нашето бранд министерство
Източник: Сп. Мениджър

Не беше трудно да се направи разликата. Току-що кацнал от съседно летище, в случая Истанбул, с интерес изследвах какво точно се случва на летище София.

Разбира се, терминалът е нов, чист, дума да не става за критика.

Но иначе - безличните пространства са станали още по-безлични. Някои от магазините са затворени, а помещенията стоят празни. Високи наеми, казват.

Странните дървени кафета все още са там, без да показват какъвто и да било признак на живот. Рекламите, уви, в старанието си да бъдат адекватни,

изпращат грешното послание.

Като цяло първото впечатление, хъм, как да кажа, съвсем не е онова, което очаквате. За наше съжаление първото впечатление от летището на Истанбул е друго - вибрираща дестинация, в която наистина нещо се случва.

От добре облечените хора до безплатните киоски с международни вестници.

Очевидно, че съседите ни знаят значението на първото впечатление и работят усилено, за да бъде то положително.

Очевидно е също така, че на нас не ни пука. Нито за първото впечатление, нито за второто, нито за България като бранд, който би могъл да продава.

За страните като търговски марки се говори от доста време и куцо и сакато се упражнява по темата.

Разбира се, има страни, които никога не могат да се превърнат в успешен бранд, каквото и да се прави, която и световна рекламна агенция да се занимае с тях. Както има и такива, които просто са създадени да дават определения в учебниците по темата "Страната като бранд".

Само помислете - един етикет Made in European Union никога, ама наистина никога няма да носи онова силно послание, каквото носи един етикет с надпис Made in Italy. Какво да се прави,

това е положението.

Часове ще ви трябват, за да изредите италианските продукти, които будят възхищение и събуждат сетивата - Alfa Romeo, Campari, Vespa, Prada... Сещате ли се за поне един подобен пример от България?

Нациите се опитват да променят своя имидж, обявяват национални конкурси за ново лого и идентичност, работят по туристическата си стратегия, пускат реклами по CNN, наемат орди от бранд консултанти. Уви, това е изключително трудно и често усилията им се сгромолясват.

В самата идея да полираш собствената си идентичност с магическа пръчка има нещо затрогващо, но само атрактивно лого и нахъсан пиар в повечето случаи дават лоши резултати.

България пропусна няколко златни шанса

да освежи своята идентичност без особени средства, без шумни празненства, без пари, хвърлени на вятъра.

Подобни възможности се появяват рядко, но не са за изпускане. И преди съм си мислил, че България има нужда от свое бранд министерство, но днес това е още по-належащо.

Малка особеност - подходящият кандидат за високия министерски пост на това министерство трябва да бъде млад и креативен; трябва да знае защо точно Рио де Жанейро спечели домакинството за олимпийските игри през 2016 г.; защо мебелите в главните квартири на ООН са с марка Knoll; защо българските министри трябва да се движат в хибридни автомобили; какво е значението на това България да притежава творби на Христо Явашев в музеите си; защо Incredible India* е гениално послание, а нашите подобни реклами не са, и още куп други неща.

Едно подобно министерство (агенция, комисия или каквото и да било, не ме разбирайте погрешно, че пледирам за създаването на поредна чиновническа структура) трябва най-сетне да открие кое за България е т.нар. unique selling point**.

Казано по-просто, това е онова характерно българско предложение, което

разпалва въображението,

възбужда желанието у туристите. Въпросното уникално предложение не само ще генерира интереса на световните медии, но и ще провокира големите компании да съживят и преосмислят в посока нагоре инвестиционните си планове.

Твърде е вероятно авиокомпаниите да удвоят полетите си до България, а хотелите да се надпреварват за всяко примамливо парче земя. Още едно уточнение - нито Перперикон, нито черноморската ивица, нито пореден гигантски мол могат да изиграят ролята на unique selling point.

Въпросното имагинерно бранд министерство е изцяло нова и модерна структура, с млади и добре платени хора, които работят в нея.

Те имат свободата да реализират и най-щурите си креативни идеи, не робуват на стари догми и не се съобразяват с тълпи от

застаряващи капацитети по всичко.

Тези хора знаят, че годината е 2010. и не признават никакво ограничение на скоростта, което останалите им налагат. Те ще се заемат с тотална промяна на всичко - от логото на българския национален превозвач Bulgaria Air до последната брошура, която страната произвежда.

Ще се даде шанс на всички млади и талантливи архитекти да участват в коренната промяна на градската среда - независимо дали става дума за съживяване на родни колоси като сградата на Партийния дом или за съживяването на Владайската река.

Те трябва да преобърнат наопаки закостенелите представи за градоустройствен план, за да станат големите ни градове интересни за туристите.

България спешно се нуждае от насилствено изцеден свеж сок, който включва много витамини и нови идеи, за да убеди света около нас, че на страната все пак може да се има доверие и поне малко да бъде интересна.

И дано младите и талантливи дами и господа получат шанс да реализират идеите си в България, да създават нещо тук, а не другаде.

--------

* Невероятната Индия.

** Уникално предложение за продажба.

– Скъпи, ще изхвърлиш ли боклука? – Разбира се, миличка! – Още днес? – Сега вече прекаляваш с изискванията!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Това е търговска тайна: В кои дни се продават най-евтините самолетни билети

Любопитно Преди 8 часа

Всеки, който планира пътуване, се надява да намери страхотна оферта за самолетни билети

Белият дом обяви мащабни съкращения в държавната администрация

Белият дом обяви мащабни съкращения в държавната администрация

Свят Преди 8 часа

Новината потвърди ръководителят на Бюджетната служба на Белия дом Ръс Воут

а

Мелания Тръмп: Водя директен диалог с Путин за съдбата на украинските деца

Свят Преди 10 часа

Тя заяви, че осем деца са били върнати при близките си през последните 24 часа след преговори между нейния екип и представителите на Путин

,

Тръмп обмисля "сериозно увеличение" на митата върху вноса на китайски стоки

Свят Преди 10 часа

Китай произвежда над 90 на сто от преработените редкоземни елементи и редкоземни магнити в света

и

Мътна вода във Великотърновско след проливните дъждове

България Преди 10 часа

Водата не е опасна за здравето, но от РЗИ препоръчват да се използва бутилирана за пиене

,

Френски центристки лидер: Макрон ще избере нов премиер през следващите часове

Свят Преди 11 часа

Той каза, че не е останал с впечатлението, че президентът възнамерява да разпусне парламента

,

Край на стикера за технически преглед на стъклото на колата

България Преди 11 часа

Министерството на транспорта и съобщенията предлага преминаване изцяло към електронни документи, които да удостоверяват техническата изправност на пътните превозни средства

Задръстване блокира АМ "Хемус" в посока София

Задръстване блокира АМ "Хемус" в посока София

България Преди 11 часа

Тапата е от машини, тирове и автомобили

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Любопитно Преди 11 часа

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Снимката е илюстративна

Гърция ще придобие 30 бойни хеликоптера Apache от САЩ

Свят Преди 11 часа

Очаква се първите контакти да бъдат направени следващата седмица на международното изложение на армията на САЩ AUSA във Вашингтон

,

Директна отборна елиминация в “Игри на волята” тази вечер

България Преди 12 часа

Кои двама воини ще напуснат Войната на племената?

„Фермата на Lidl” – образователна градина от ново поколение

„Фермата на Lidl” – образователна градина от ново поколение

България Преди 12 часа

Ново пространство дава на децата знания за устойчивост и здравословен избор при храненето, изграждайки основите на осъзнатото потребление

о

Путин: Тръмп е направил много за мира

Свят Преди 12 часа

Русия и САЩ разбират как да разрешат конфликта в Украйна с мирни средства, но това е сложен въпрос, заяви той

.

Червен код в Гваделупа заради тропическата буря "Джери"

Свят Преди 12 часа

Френските власти въведоха най-висока степен на опасност за карибския остров, очакват се проливни дъждове

,

Граничният пункт "Рафах" между Газа и Египет се очаква да бъде отворен на 14 октомври

Свят Преди 13 часа

Служители на Мисията на Европейския съюз за съдействие по границите ще бъдат разположени там след спирането на огъня

Почина легендарен музикант

Почина легендарен музикант

Свят Преди 13 часа

Басистът и автор на хитове като "Nights In White Satin" е починал неочаквано на 82-годишна възраст