Има ли място геймификацията в развитието на бизнес и мениджмънт умения?
Източник: Thinkstock/Guliver
9

В днешно време начинът, по който учим, се променя постоянно. Организационните структури и методите на работа стават все по-динамични и на бизнеса му се налага да въвежда нови и креативни корпоративни тренинг програми. Класическите форми за професионално обучение се променят и заради изискванията на пазара на кадри – търсят се професионалисти, които притежават комбинация от множество умения и компетенции. Това предизвиква и появата на тренинг решения за изграждане на интердисциплинарни, комплексни бизнес умения. 

Онлайн обученията са един от най-предпочитаните и достъпни методи за обучение. Виртуалните модели в бизнес образованието процъфтяват с всеки изминал ден, но поставят както много ползи, така и предизвикателства. 

Най-важното и ценно е възможността мениджърите и служителите

да контролират сами времето си за обучение и достъпа до ресурсите от световно доказани обучителни институции. 

Но тези привилегии са свързани и с няколко доста сериозни предизвикателства:

- пълно управление и контролиране на времето между обучение-работа-личен живот;
- адаптиране към нови технологични и тренинг процеси;
- възможността сами да се мотивираме.

За посочените три точки се изисква сериозна дисциплина и организираност, с което, да си признаем – не винаги се справяме напълно. Затова все повече специалисти съветват обученията в областите на корпоративния мениджмънт да се балансират,

като се съчетават онлайн бизнес игри с присъствени сесии (т.нар. модел на blended learning).

Намирането на правилния баланс между гъвкавост, достъпност и ефикасност е основата на бизнес и мениджмънт тренингите в модерния свят. 

Проф. Жан-Клод Лареше от INSEAD смята, че геймификацията е част от този баланс, защото предлага възможността за учене чрез правене и засилена обмяна на знания и умения между самите участници. 

Геймификацията обаче, не бива да остава сама. Обучение, изцяло базирано на игра, може да бъде много забавно и да мотивира чрез състезателните елементи в него, но не може да допринесе изцяло за получаването на по-структурирани знания и устойчиви умения. Проучване на Gartner подкрепя това твърдение, като разкрива че имплементирането изцяло и само на геймификация в обучение води до непостигане на целите от него в 80% от случаите. 

Това има едно просто обяснение:

играта е част от обучението, а не негов заместител. 

В България също се предлагат бизнес симулации, съчетани с модерирани сесии на доказани международни обучителни институции и участниците в тях споделят подобно мнение. 

Петя Векова, senior consultant, участник в бизнес симулация по управление на промяната „Change Management”, казва: 

„За мен беше изненада комбинацията между самата симулация и работните сесии в група. В интерес на истината в началото се питах дали няма начин да си работим самостоятелно върху симулация. Разбира се, такава възможност има, но истинската добавена стойност от този формат е всъщност в групата, споделения опит и различни гледни точки.“ 

„Маркетинг симулацията ми беше полезна в няколко посоки – помогна ми да оценя адекватността на това, което знам и мога, предостави ми възможност за анализ и паралел между ситуациите в играта и реалния пазар като цяло и България в частност и ме срещна с изключително ценни хора с богат и разнообразен опит“, споделя Росица Пармакова, мениджър „Стратегически програми“ във водещ телеком оператор, която е участвала в маркетинг симулацията BrandPro.

Експерти в сферата на модерните обучения смятат, че играта трябва да се използва като похват, който да подсили ефекта от теорията и бизнес инструментите. Да помогне на участниците по-бързо и лесно да ги усвоят, да ги мотивира към приложение на наученото във всекидневната им бизнес реалност.

Все повече компании и професионалисти и в България започват да се ориентират към

развитие на професионални умения чрез бизнес симулации. 

Те се съчетават идеално с научаването и упражняването на приложими в практиката знания и придобиването на мултидисциплинарни бизнес умения. 

В момента екипи на различни водещи институции в разработването на бизнес симулации постоянно усъвършенстват интелекта на виртуалните бизнес игри, на техническите им възможности и най-вече на максималната им близост до пазарната и корпоративна реалност. Участниците в геймифицирани бизнес тренинги могат да разиграят

многобройни сценарии и да експериментират бизнес и управленски стратегии без риск за финансовите и човешки ресурси.

Съчетаването на ползите от бизнес симулациите, адекватно поднесеното съдържание от бизнес практици, с фокус върху целите на обучението и преживяването на участниците водят до устойчиви знания и умения. 

Похватите на обучение описани в статията са част от алтернативната MBA програма на The Business Institute, за която vesti.bg предоставя три стипендии. Разберете всичко за нея тук.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любопитно Преди 6 часа

Брокерката Симона напусна надпреварата на крачка от черните куртки

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

България Преди 8 часа

Това сочи доклад на ООН за здравословното поведение на децата в училищна възраст

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

България Преди 9 часа

Според Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори ограничаването на рекламата ще доведе до ръст на залози в нелегални сайтове и обекти

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Свят Преди 10 часа

Шикорски: Единствената надежда на Путин е нашата липса на решителност

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 10 часа

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

Починa театралният режисьор Александър Илиев

Починa театралният режисьор Александър Илиев

България Преди 10 часа

Режисьорският му дебют е с „Адвокатът Пиер Патлен” във Видинския театър през 1986 г.

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

България Преди 11 часа

Министерство на младежта и спорта не е било уведомено

Електроразпределителна мрежа

Само в Унгария са плащали по-ниски цените на ток от нас за второто полугодие на 2023 година

България Преди 12 часа

Битовите сметки за електричество и газ в ЕС са намалели в сравнение с периода през 2022 г.

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Любопитно Преди 12 часа

Спекулациите започнаха да набират скорост заради нейна снимка

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 12 часа

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът

о

Пеещите фонтани в Пловдив отново работят (ВИДЕО)

България Преди 12 часа

Музикално-светлинното шоу продължава 30 минути

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Любопитно Преди 13 часа

Изкуственият интелект ще направи картината още по-красива и реалистична

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

България Преди 13 часа

В мотивите е посочено драстичното намаление на електропроизводството от въглищни мощности