С началото на 2007 г. и влизането на България в Европейския съюз бензинът и дизеловото гориво поскъпнаха с 9-10% - 12 стотинки за литър заради новите акцизи, които влязоха в сила от 1 януари.
За една нощ се върнахме към цени за литър бензин и дизел, които не сме виждали от началото на септември 2006 г., пише днес в. "Монитор".
Тиражните "Труд" и "24 часа" съобщават за поскъпването с големи заглавия на първите си страници. Но без никакво предупреждение и обяснение двата всекидневника, собственост на германската групировка ВАЦ, също поскъпват - с 10 стотинки - от 0,70 на 0,80 лв., което е 14%.
В столицата тази сутрин се оплакваха продавачи на вестници, защото не били предупредени и докато се усетят продали по десет и повече от всекидневниците на старата цена.
Литър бензин А95Н вече се продава за 1,75 лв., А98Н - за 1,95 лв., а дизелът поскъпна от 1,58 на 1,70 лв. за литър.
На 2 януари още не беше поскъпнала автогазта, която се продава за 1,01 лв. за литър, но според продавачите и това ще стане.
В новогодишната нощ "Лукойл България" вдигна заводската цена на масовия бензин с 9%, до 1,594.80 лв. за 1000 литра.
Компанията е спряла продажбата на оловният бензин А-92, с който досега се движеха предимно съветски и соцавтомобили, произведени преди 1985 г. - лади, москвичи, трабанти, шкоди, вартбурзи... Всички фенове на ретрото вече ще трябва да зареждат с А-95H.
Спирането на производството и продажбата по бензиностанциите на компанията у нас на най-евтиния бензин е заради изискванията на Европейския съюз, които влязоха в сила от началото на 2007 г.
От 1 ноември 2006 г. автомобилните бензини и дизеловото гориво, произвеждани от дружеството за вътрешния пазар и за износ, вече са по стандарта Евро 4, припомнят от "Лукойл България". Компанията твърди, че е вложила над 100 млн. долара, за да постигане изискванията на новия евростандарт.
Според статистика, цитирана в "Монитор", у нас в момента се пада една бензиностанция на 800 автомобила. Основен проблем за екологията е не качеството на горивата, а грохналият автомобилен парк. Средната възраст на най-разпространената марка автомобили у нас "Лада" е 18.4 години, на второ място по разпространение е марката "Опел", чиято средна възраст е 12.4 години, следват "Москвич"с 24.4 г.
Според проучване на пазара на горива, българинът зарежда гориво средно 5.7 пъти месечно. 38.8% от водачите сипват от 5 до 10 литра при всяко зареждане. До 5 литра сипват 5.6%, от 10 до 20 л 17.3%. Над 30 литра зареждат едва 8% от собствениците на леки автомобили у нас.
Годишният пробег на автомобилите у нас е значително по-малък от този в страните в ЕС, като годишното потребление на горива от леките автомобили е 1.2 млн.тона годишно. От тях 20% са бензин, 36% дизелово гориво, а пропан-бутан е 18%.
В. "Стандарт" пък съобщава за нови цени на водата от Нова година в пет града - Пловдив, Ловеч, Троян, Берковица и Брезник, където хората ще плащат с двайсетина стотинки повече за кубик. А от пролетта сметките ще се вдигнат в цялата страна. Търговците на минерална вода първи повлякоха крак. "Девин" от 1,5 литра вече се продава за 60 ст. вместо за 50, посочва вестникът.
Но подчертава, че очакваният ценови шок за основните храни засега е подминал България за разлика от Румъния.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!