Автомобилите без валидна застраховка "Гражданска отговорност" от догодина ще бъдат спирани от движение от полицията, предвижда одобреният от правителството проект на Кодекс за застраховането.
Освен тази санкция са предвидени и глоби от 100 до 500 лева за шофьорите, а за юридически лица - от 500 до 5000 лева. При повторно нарушение глобата за физически лица ще бъде от 200 до 1000 лева, а за юридически - от 1000 до 10 000 лева.
"Гражданска отговорност" ще бъде задължителна за всички автомобили с български регистрационен номер.
Предвижда се и създаването на Информационен център към Гаранционния фонд. До 20-о число на всеки месец центърът ще подава на МВР справка с
индивидуализирана информация за валидните полици.
Въз основа на това полицаите ще могат да санкционират шофьорите, които управляват автомобилите си без застраховка.
Срокът на застраховката ще бъде една година. Сключването й за по-кратък период, но не по-малко от 30 дни ще се допуска, когато моторното превозно средство е с временна или транзитна регистрация; при наличието на гранична застраховка; на застраховка от фирми, извършващи внос и продажба на моторни превозни средства; на бавно движещи се МПС и на самоходни машини.
Кодексът предвижда и въвеждането на принципа "единна премия" при този вид застраховки. При нея, въз основа на един застрахователен договор и на една застрахователна премия, застрахователят ще покрива отговорността на застрахования у нас шофьор в целия ЕС и в страните, с които общността има споразумения. Това ще стане възможно след влизането на България в ЕС.
От догодина цената на "Гражданска отговорност" ще се определя изцяло на пазарен принцип и застрахователите сами ще определят тази застраховка, уточни зам.-председателката на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн.
Цената ще зависи изцяло от обезщетенията, които ще се изплащат, а лимитите на отговорност ще се повишат.
Според Агайн покачването на цената е неизбежно, тъй като българските застрахователи ще плащат по лимитите за всяка държава от ЕС. У нас все още размерът на обезщетенията, определян от съда, е доста по-нисък в сравнение с други европейски държави.
Предвижда се въвеждането на т.нар. "единен паспорт" за извършване на застрахователна дейност, както и на дейността по застрахователно и презастрахователно посредничество. Обезпечена е и възможността за осъществяване на трансграничен надзор върху тях.
В момента у нас застраховката, която е задължителна, обхваща едва около 50% от задължените да я направят, докато в ЕС обхватът е над 90%.
По тази причина се възстановява предишният ред на определянето й, според който тя ще се сключва само за една година, но ще се запази възможността за плащане на части.
В Кодекса за застраховането подробно са уредени и преобразуването, ликвидацията и несъстоятелността на застрахователите.
Конкретизирано е мястото на надзорните органи и са предвидени механизми за защита на потребителите на застрахователни услуги.
Усъвършенствана е досегашната правна уредба на квестора, ликвидатора и синдика.
Детайлно са разписани нормите, които уреждат държавния застрахователен надзор, лицензионните производства и производствата по издаване на одобрения от компетентния надзорен орган.
КФН ще отнема лиценза на застрахователя в следните случаи:
- когато не спазва изискванията за платежоспособност и в установените срокове не изпълни плановете за възстановяване на платежоспособността;
- когато неправомерно отказва плащане, покрива със закъснение или частично изисквани и ликвидни задължения по застрахователните договори;
- когато грубо нарушава правата на застрахованите;
- когато застрахователят престане да извършва дейността си за повече от шест месеца;
- когато извършва друга търговска дейност, извън тази, за която е получил лиценз и т.н.
С приемането на Кодекса за застраховането се предлага отмяна на Закона за застраховането, изменения и допълнения в Закона за Комисията за финансов надзор, които се отнасят до информацията, представляваща професионална тайна, а също така до условията, при които тя може да бъде разкривана.