О сновно образование да се завършва след седми клас, а не след осми, както е в момента, и гимназиалната степен да бъде разделена на два етапа, предвижда Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание до 2015 г., която Народното събрание прие със 122 гласа "за", 15 против и 4 "въздържал се".
(Вж. пълния текст на програмата в сайта на Министерството на образованието и науката, PDF формат, 500 Кб)
Първият гимназиален етап ще приключва след десети клас с национален тест, какъвто ще има и след седми клас. Целият осми клас ще бъде за интензивно чуждоезиково и компютърно обучение.
До десети клас образованието ще е задължително. В зависимост от оценките, получени от осми клас насетне и резултатите от теста в края на десети клас, учениците ще могат да продължат обучението си в същото или друго училище, или да спрат да учат и да започнат работа.
В първия гимназиален етап ще може да придобива и първа степен на професионална квалификация, за което да ще се издава и съответно свидетелство.
Вторият гимназиален етап, който обхваща единайсети и дванайсети клас, ще завършва с матура. След нея се получава диплома за завършено средно образование. Ако обаче зрелостен изпит не се държи, ще се получава само свидетелство за завършен втори гимназиален етап.
Новата образователна структура ще бъде въведена за учениците, които наесен постъпват в пети клас.
Двете основни цели на програмата са равeн достъп до образование и качествено образование, обясни министър Даниел Вълчев при представянето на документа в пленарната зала.
По думите му равният достъп до образование е сериозен въпрос пред всяко модерно общество, а опасността от изолиране на определени негови членове и маргинализирането на цели социални групи е силно свързан с възможността за получаване на образование.
Към момента българското образование не е нито качествено, нито некачествено: истината е, че не знаем колко качествено е преподаването в едно определено училище, в един определен клас, област или община, каза Вълчев по повод на липсата на обективни критерии за преценка.
Не е нормално да имаме компютри, а стаите да се отопляват с печки на дърва и въглища и прахолякът от тях да полепва по клавиатурите, коментира Вълчев във връзка с нуждата новата програма да бъде подплатена с определен финансов ангажимент.