П ървият съвременен плавателен канал в Европа е прокопан във Франция. Тази година се отбелязва четиристотния юбилей на канала Бриар, който е направен по искане на крал Анри ІV и свързва Сена с Лоара.

Целта на това начинание е била чисто икономическа и то каква - снабдяване на Париж.

Това бе важно преди всичко за столицата. През 17 век Париж е имал 500 000 жители и е изпитвал затруднения със снабдяването. Анри ІV и неговият министър Сюли решават да свържат Сена с Лоара, за да се осигури снабяването на Париж със зърно, риба и всякакви други стоки. Всичко това е слизало от централната част на Франция, включително и виното, тъй като по бреговете на Лоара лозарството е било от първостепенно значение, обяснява Клод Гюйо, представител на музея "Двете марини" в Бриар.

Необходими са били 38 години на работа, с дълго прекъсване, заради убийството на Анри ІV, за да се прокопаят 42-та километра на канала.

За първи път се прилага системата с двойните шлюзове, измислена от Леонардо да Винчи.

Новост било и захранването с вода на този канал. За това служили няколкото езера наоколо и захранващите ги потоци. В горната им част били направени баражи, които до осигуряват водни резерви за шлюзовете.

И днес, водните басейни наоколо осигуряват пълненето на канала. При нужда се изпомпва вода от Лоара с помощта на мощни помпи.

Друга новост е системата от шлюзове на седем етажа, която позволявала по онова време да се преодолее денивелация от 45 м в рамките на разстояние под 250 м.

В края на ХІХ Гюстав Айфел създава нов канал, който продължава съществуващия на юг и значително улеснява опасното преминаване по реката.

Разхождайки се покрай някой от каналите на Темза в британската столица човек не може да не си помечтае за момент, че живее на някои от корабите, закотвени покрая кейовете.

Обявите във вестниците са наистина съблазнителни и до скоро можеше да се намерят предложения за кораби за четири души на цена до 100 000 евро, ако се търси усърдно.

Трудно е да се установи, колко кораби са обитаеми в Лондон, но броят им със сигурност не надминава 1000.

Едно е да си собственик на кораб, а друго е да имаш право да живееш на борда му. Необходимо е да се издаде разрешение за стоене на котва, а местните общини ги издават много трудно. Обикновено само 15 % от местата за стоене на котва получават разрешение за обитаване на корабите.

Това прави търсенето много по-голямо от предлагането, което доведе до рязко покачване на цените. Цените вече се въртят около 400 000 евро. Компанията Уотър Спейс например предлага плаващи апартаменти за още по-големи суми. Таксите също се покачват и в момента средно около 6 000 евро на година струва правото да се паркираш по края на някой от каналите.

По каналите на Амстердам също има кораби, в които живеят хора.

От няколко години насам спокойствието на тези хора обаче е поставено под въпрос. Всяка година, с настъпването на пролетта започва движението напред-назад туристическите корабчета.

Туристите се радват много, но не и съседните обитатели, които трябва да си запушват ушите, за да не чуват шумните двигатели и коментарите на различните езици за забележителностите наоколо. Освен от шума, местните жители се оплакват и от скоростта, с която туристическите кораби преминават, тъй образуват вълни, които не са никак приятни за живеещите на вода.

Наскоро кметството на Амстердам откри телефонен номер, на който живущите в кораби могат да се обаждат в случай на нередности с навигацията по каналите.

Почти всички от българските реки са коригирани в долните течения и вкарани в прави канали, за да не се разливат.

Тази политика по отношение на реките не е довела до тяхното по-пълноценно използване. На практика речният транспорт и речният туризъм се развиват единствено по река Дунав, и то след откриване на канала Рейн-Дунав-Майн.

Известният като "Европа канал" е дълъг 3 500 км и свързва 13 европейски държави с Близкия изток през Черно море.

Въпреки стратегическата позиция българският речен пътнически флот с бързоходни кораби от типа "Метеор" и "Ракета" е ликвидиран през 1992 година. След като по реката са превозвани до този момент над 1 млн. пътника, речното корабоплаване изведнъж се оказва губещо и преустановено.

Плавателните съдове са продадени за ресторанти и старо желязо.

Постепенно корабоплаването се съживява. Основният поток туристи, преминаващ през територията на Русе, идва именно от речния круизен туризъм, но към настоящия момент градът не предлага много неща, които да го задържат като атракции. Речният туризъм си остава неизползван ресурс за бизнес.

По поречието на Дунав има множество и т.нар. "технологични малки портове", които обслужват само отделни фирми, пренасящи стоки и товари. Липсата на активност може да измести България от речния туризъм, защото преди време частно украинско дружество от Одеса възстанови пътническото корабоплаване в българския участък.

Първият маршрут на одеската фирма е между пристанищата Исмаил- Силистра и Русе, а услугите на речния превозвач са търсени от стотици летовници от Украйна и Русия, които пътуват към българското Черноморие.

По речния път те си спестяват проблемите по преминаване на четири граници и стотици километри през Молдова и Румъния.

Одеската фирма дори се надява в бъдеще да удължи маршрута до Виена.

При пристанище Свищов нещата стоят по различен начин. За привличането на туристи към дунавския туризъм, особено западни, са вложени доста средства, за да придобие пристанището приветлив вид. Но пък вложените инвестиции се връщат дори само от таксите.

Българското кораплаване в тази част на реката може да се похвали със зимовника. Това е съоръжение за зимуване на 39 речни плавателни съда в района на пристанище Русе-изток. Между другото, в Дунавския регион от Черно море до Будапеща няма изграден подобен зимовник.

Дете: – Тате, гледам, че мама пак се сърди. Бащата: – Това е нейното хоби, синко. Нашето е да не разбираме защо.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Арестуваха мъж на летище "Хийтроу" след атака с лютив спрей

Арестуваха мъж на летище "Хийтроу" след атака с лютив спрей

Свят Преди 42 минути

Пострадалите при атаката бяха откарани в болница, но се смята, че те не са в сериозно състояние

Осуетиха опит за военен преврат в Бенин

Осуетиха опит за военен преврат в Бенин

Свят Преди 1 час

По-рано група военни обявиха по държавната телевизия, че са взели властта

Движението на тирове през "Кулата" и "Илинден" е спряно

Движението на тирове през "Кулата" и "Илинден" е спряно

България Преди 1 час

Заради протеста на гръцките фермери е блокиран за камиони и ГКПП "Капитан Петко войвода"

Тежка катастрофа на пътя София-Варна, мъж е в тежко състояние

Тежка катастрофа на пътя София-Варна, мъж е в тежко състояние

България Преди 2 часа

Произшествието е станало в района на Добри дял

Откриха и иззеха 8 кг марихуана, укрита в буркани и дерегистрирана кола в Бобов дол

Откриха и иззеха 8 кг марихуана, укрита в буркани и дерегистрирана кола в Бобов дол

България Преди 2 часа

Това е станало при специализирана полицейска операция срещу наркоразпространението

Единодушно: Надзорният съвет на НОИ одобри проекта за бюджет на ДОО за 2026 г.

Единодушно: Надзорният съвет на НОИ одобри проекта за бюджет на ДОО за 2026 г.

България Преди 2 часа

Това съобщиха след края на заседанието Мария Минчева, зам.-председател на БСК и президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов

Чикагото от “Игри на волята”: Не обичам да задържам нищо в себе си, директен и откровен съм с всички! (ВИДЕО)

Чикагото от “Игри на волята”: Не обичам да задържам нищо в себе си, директен и откровен съм с всички! (ВИДЕО)

Любопитно Преди 3 часа

Той влезе в предаването с качества като чар и харизма, които искаше да използва като свое оръжие

<p>Опозицията с остри критики и срещу обновения проект на Бюджет 2026</p>

Опозицията с остри критики и срещу обновения проект на Бюджет 2026

България Преди 3 часа

От ПП-ДБ продължават да са мнение, че тази план-сметка не е добър вариант за страната ни

Недоволството не стихва: Протест и контрапротест във Враца

Недоволството не стихва: Протест и контрапротест във Враца

България Преди 3 часа

В града се организираха митинг и шествия с искане за оставка на управляващите

Огромно свлачище блокира прохода Троян-Кърнаре

Огромно свлачище блокира прохода Троян-Кърнаре

България Преди 3 часа

Пътят ще остане затворен поне до понеделник

Русия обяви, че е превзела още две села в Украйна

Русия обяви, че е превзела още две села в Украйна

Свят Преди 4 часа

Силите на Москва са нанесли удари по украинската транспортна, горивна и енергийна инфраструктура

След засичане на коли в София: Шофьорите се спречкаха, единият произведе изстрел

След засичане на коли в София: Шофьорите се спречкаха, единият произведе изстрел

България Преди 4 часа

Сигналът за инцидента е подаден между 19:00-20:00 ч. в събота

Украйна влиза в най-тежкия режим на тока от месеци след руските удари

Украйна влиза в най-тежкия режим на тока от месеци след руските удари

Свят Преди 4 часа

Подобряването на ситуацията може да отнеме седмици, съобщи „Укренерго“

<p>Откриха няколко крокодила в дренажен канал на село</p>

Откриха няколко крокодила в дренажен канал на египетско село

Любопитно Преди 4 часа

Властите са успокоили жителите, че влечугите не са способни да причинят вреда, тъй като са млади и бягат при най-малкото движение или шум

Перу залови над 3 тона кокаин, предназначен за Белгия

Перу залови над 3 тона кокаин, предназначен за Белгия

Свят Преди 4 часа

Наркотикът е трябвало да бъде скрит сред банани