0

П ървият съвременен плавателен канал в Европа е прокопан във Франция. Тази година се отбелязва четиристотния юбилей на канала Бриар, който е направен по искане на крал Анри ІV и свързва Сена с Лоара.

Целта на това начинание е била чисто икономическа и то каква - снабдяване на Париж.

Това бе важно преди всичко за столицата. През 17 век Париж е имал 500 000 жители и е изпитвал затруднения със снабдяването. Анри ІV и неговият министър Сюли решават да свържат Сена с Лоара, за да се осигури снабяването на Париж със зърно, риба и всякакви други стоки. Всичко това е слизало от централната част на Франция, включително и виното, тъй като по бреговете на Лоара лозарството е било от първостепенно значение, обяснява Клод Гюйо, представител на музея "Двете марини" в Бриар.

Необходими са били 38 години на работа, с дълго прекъсване, заради убийството на Анри ІV, за да се прокопаят 42-та километра на канала.

За първи път се прилага системата с двойните шлюзове, измислена от Леонардо да Винчи.

Новост било и захранването с вода на този канал. За това служили няколкото езера наоколо и захранващите ги потоци. В горната им част били направени баражи, които до осигуряват водни резерви за шлюзовете.

И днес, водните басейни наоколо осигуряват пълненето на канала. При нужда се изпомпва вода от Лоара с помощта на мощни помпи.

Друга новост е системата от шлюзове на седем етажа, която позволявала по онова време да се преодолее денивелация от 45 м в рамките на разстояние под 250 м.

В края на ХІХ Гюстав Айфел създава нов канал, който продължава съществуващия на юг и значително улеснява опасното преминаване по реката.

Разхождайки се покрай някой от каналите на Темза в британската столица човек не може да не си помечтае за момент, че живее на някои от корабите, закотвени покрая кейовете.

Обявите във вестниците са наистина съблазнителни и до скоро можеше да се намерят предложения за кораби за четири души на цена до 100 000 евро, ако се търси усърдно.

Трудно е да се установи, колко кораби са обитаеми в Лондон, но броят им със сигурност не надминава 1000.

Едно е да си собственик на кораб, а друго е да имаш право да живееш на борда му. Необходимо е да се издаде разрешение за стоене на котва, а местните общини ги издават много трудно. Обикновено само 15 % от местата за стоене на котва получават разрешение за обитаване на корабите.

Това прави търсенето много по-голямо от предлагането, което доведе до рязко покачване на цените. Цените вече се въртят около 400 000 евро. Компанията Уотър Спейс например предлага плаващи апартаменти за още по-големи суми. Таксите също се покачват и в момента средно около 6 000 евро на година струва правото да се паркираш по края на някой от каналите.

По каналите на Амстердам също има кораби, в които живеят хора.

От няколко години насам спокойствието на тези хора обаче е поставено под въпрос. Всяка година, с настъпването на пролетта започва движението напред-назад туристическите корабчета.

Туристите се радват много, но не и съседните обитатели, които трябва да си запушват ушите, за да не чуват шумните двигатели и коментарите на различните езици за забележителностите наоколо. Освен от шума, местните жители се оплакват и от скоростта, с която туристическите кораби преминават, тъй образуват вълни, които не са никак приятни за живеещите на вода.

Наскоро кметството на Амстердам откри телефонен номер, на който живущите в кораби могат да се обаждат в случай на нередности с навигацията по каналите.

Почти всички от българските реки са коригирани в долните течения и вкарани в прави канали, за да не се разливат.

Тази политика по отношение на реките не е довела до тяхното по-пълноценно използване. На практика речният транспорт и речният туризъм се развиват единствено по река Дунав, и то след откриване на канала Рейн-Дунав-Майн.

Известният като "Европа канал" е дълъг 3 500 км и свързва 13 европейски държави с Близкия изток през Черно море.

Въпреки стратегическата позиция българският речен пътнически флот с бързоходни кораби от типа "Метеор" и "Ракета" е ликвидиран през 1992 година. След като по реката са превозвани до този момент над 1 млн. пътника, речното корабоплаване изведнъж се оказва губещо и преустановено.

Плавателните съдове са продадени за ресторанти и старо желязо.

Постепенно корабоплаването се съживява. Основният поток туристи, преминаващ през територията на Русе, идва именно от речния круизен туризъм, но към настоящия момент градът не предлага много неща, които да го задържат като атракции. Речният туризъм си остава неизползван ресурс за бизнес.

По поречието на Дунав има множество и т.нар. "технологични малки портове", които обслужват само отделни фирми, пренасящи стоки и товари. Липсата на активност може да измести България от речния туризъм, защото преди време частно украинско дружество от Одеса възстанови пътническото корабоплаване в българския участък.

Първият маршрут на одеската фирма е между пристанищата Исмаил- Силистра и Русе, а услугите на речния превозвач са търсени от стотици летовници от Украйна и Русия, които пътуват към българското Черноморие.

По речния път те си спестяват проблемите по преминаване на четири граници и стотици километри през Молдова и Румъния.

Одеската фирма дори се надява в бъдеще да удължи маршрута до Виена.

При пристанище Свищов нещата стоят по различен начин. За привличането на туристи към дунавския туризъм, особено западни, са вложени доста средства, за да придобие пристанището приветлив вид. Но пък вложените инвестиции се връщат дори само от таксите.

Българското кораплаване в тази част на реката може да се похвали със зимовника. Това е съоръжение за зимуване на 39 речни плавателни съда в района на пристанище Русе-изток. Между другото, в Дунавския регион от Черно море до Будапеща няма изграден подобен зимовник.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Мъж на смъртен одър: - Жено, да ми кажеш преди да умра децата мои ли са? - Абе да ти кажа, ама ако не умреш?!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Силни взривове отекнаха в Одеса и Черноморск

Силни взривове отекнаха в Одеса и Черноморск

Свят Преди 28 минути

По информация на регионалните приложения в Telegram украинските въоръжени сили са унищожили балистична ракета и дрон

Мъж намушка три жени в Швеция

Мъж намушка три жени в Швеция

Свят Преди 1 час

Нападателят бе прострелян и задържан от полицаи

<p>&quot;Турция може да бъде балансьор&quot;: Ердоган на посещение в Ирак&nbsp;</p>

Турският президент Ердоган с официална визита в Ирак

Свят Преди 1 час

На върха на дневния ред на Ердоган в Багдад е осигуряването на подкрепа за Турция за планирана офанзива срещу кюрдската бунтовническа група ПКК

Главчев и посланикът на САЩ у нас обсъдиха 7 и 8 блок на АЕЦ "Козлодуй"

Главчев и посланикът на САЩ у нас обсъдиха 7 и 8 блок на АЕЦ "Козлодуй"

България Преди 1 час

Проектът е сред основните приоритети в работата на настоящото правителство

Изкуственият интелект е расист, но не го осъзнава

Изкуственият интелект е расист, но не го осъзнава

Технологии Преди 1 час

И за разлика от човека, може бързо да се научи

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Любопитно Преди 9 часа

Програмистът Тихомир и полицайката Маргарита празнуваха заедно

Автобус с българска регистрация катастрофира в Турция

Автобус с българска регистрация катастрофира в Турция

Свят Преди 9 часа

Двама от пострадалите са в тежко състояние

Конгресът на САЩ гласува военната помощ за Украйна

Конгресът на САЩ гласува военната помощ за Украйна

Свят Преди 9 часа

Днес лидерът на Демократическата партия в Сената Чък Шумър каза на сенаторите да бъдат готови за гласуване през уикенда

Армения предава още територия на Азербайджан

Армения предава още територия на Азербайджан

Свят Преди 10 часа

Населените места са били под арменски контрол от началото на 90-те години

Mъж се самозапали пред съда, който гледа делото на Тръмп

Mъж се самозапали пред съда, който гледа делото на Тръмп

Свят Преди 10 часа

Мъжът, който се е самозапали пред сградата на съда в Манхатън, е в критично състояние

Втори май ще е неучебен за всички училища

Втори май ще е неучебен за всички училища

България Преди 11 часа

Цоков: Решението беше взето след диалог с всички заинтересовани страни

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

България Преди 12 часа

Василев: Договорът с „Боташ“ носи по 1 милион лева на ден щета за българската държава

Главчев се отказа от смяната на външния министър

Главчев се отказа от смяната на външния министър

България Преди 12 часа

Това научи NOVA неофициално от свои източници

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Свят Преди 13 часа

НАТО направи карта на съществуващите възможности

Главчев освободи трима зам.-министри

Главчев освободи трима зам.-министри

България Преди 14 часа

Това са Мартин Гиков, Николай Сиджимов и Николай Найденов

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

България Преди 14 часа

Мартин Димитров от ПП-ДБ посочи, че Денков не е подписвал договора, нито неговият енергиен министър