С тарите трамваи и автобуси често са причина за пътни инциденти. Два от три трамвая и 92% от тролеите в София трябва да бъдат спрени от движение, защото отдавна са преминали нормите за безопасна експлоатация след последния им ремонт, пише днес в. "Монитор".
Само 5 от 250 км релси в столицата са ремонтирани през последните 10 години, се казва в доклад за столичния градски транспорт.
Средната възраст на софийските трамваи била 32 години. Най-старите, които се движат в града, са на 60 години, а най-новите - на девет.
Повечето тролейбуси са 22-годишни и само 11 от общо 154 още не са достигнали нормата си за пробег след последния ремонт.
Според "Монитор" простата сметка показва, че 92% от тях трябва да бъдат спрени от движение, за да бъдат ремонтирани.
В трамвайния транспорт едва 70 мотриси от общо 304 още не са преминали нормата си за пробег след последния основен ремонт.
Почти половината от автобусния транспорт е подменен, пише в снправката на "Столичен автотранспорт". От 617-те автобуса с възраст над 20 години са само 109 съчленени "Икарус"-а и 15 единични автобуса от същата марка.
В градския транспорт работят 43 автобуса, конвертирани на газ.
Трамвайният релсов път в столицата е на средна възраст близо 28 години при амортизационен срок 25 години. До достигане на средния амортизационен срок на тролейбусната мрежа остават 2 години.
В доклада на Съвета на директорите на "Столичен електротранспорт", внесен в комисията по транспортна инфраструктура на Общинския съвет, се предлага да бъдат купени мотриси и тролейбуси втора употреба, за да намалеят разходите за ремонтни дейности и аварийността на подвижния състав. От дружеството искат и отпускане на пари за ремонт на релсовия път и контактната мрежа.
Очакваните 18 мотриси, които "Трамкар" трябва да модернизира по договор между Столичната община и чешката фирма "Инекон", са крайно недостатъчни за нуждите на електротранспорта в столицата, твърдят експертите.
От общо 257 км трамвайна мрежа през последните 13 години в столицата са били изградени 5,4 км, а от 250 км тролейбусна мрежа през последните 7 години са изградени 3,1 км.
През периода 1997-2007 г. са подменени от 1 до 3 процента годишно от трамвайната мрежа.
Обявената обществена поръчка за доставка на 30 нови тролейбуса в средата на миналата година няма да бъде осъществена.
Според общинската администрация предлаганата оферта от 650 хиляди евро за производство на съчленени тролейбуси от "МАН" е висока.