Международният валутен фонд (МВФ) настоява за промени в практиките, свързани с провеждането на данъчно-бюджетната политика у нас с цел повишаване на фискалната прозрачност.
Анализ и подробни препоръки са публикувани в най-новия доклад за спазването на стандартите и нормите на фонда в страната ни.
Неговата цел е да подпомогне специалистите от МВФ с аргументи в дискусиите им с правителствата, но се използва също от частния сектор за оценка на рисковете, както и от рейтинговите агенции.
МВФ има твърди правила за фискалната прозрачност, побрани в цяло специално ръководство. Това е една от 12-те финансови зони, които фондът и Световната банка използват при оценката си доколко отделните държави спазват международно приетите стандарти и норми, пояснява кореспондентката на Българската редакция на "Дойче веле" във Вашингтон.
Според новия доклад България е регистрирала подобрение в сферата на фискалната прозрачност в сравнение с 2000 г. Много от постигнатите промени се дължат най-вече на реформите, свързани с присъединяването към ЕС, се изтъква в текста.
Сред главните сфери, в които има напредък, са извънбюджетните фондове. Посочва се, че е прецизирано законодателството, отнасящо се до приватизацията и митата.
Данъчната и митническата администрация са подобрили дейността си. Правителството е започнало да се фокусира повече върху планирането на средносрочните бюджетни разходи.
След тези положителни промени България сега покрива много от нормите на МВФ, особено що се отнася до формирането на данъчна политика от централното правителство, ясно дефиниране на фискалните роли на отделните клонове на управлението и създаване на условия за независими инспекции, констатират от фонда.
В доклада обаче се подчертава, че много от подобренията представляват просто законова основа за реални промени. Само успешното въвеждане на новите закони ще приведе в съгласие фискалната реалност и законодателните норми, казва се в доклада.
Според експертите на фонда в България това ще е предизвикателство поради вкоренени слабости на публичната администрация и на системите за контрол. Списъкът на сферите, в които са необходими подобрения, изглежда доста по-дълъг от списъка на успехите.
Специалистите от МВФ правят настоятелни препоръки да се елиминират възможностите за правителството да изразходва без предварително одобрени от парламента данъчни приходи, които са по-високи от предвидените в бюджета. Препоръките са много, но ето няколко от главните:
- Публикуване на доклада за изпълнение на бюджета веднага след предаването му в парламента.
- Предоставяне на много по-широка информация на парламента заедно с годишния бюджет, така че тя да включи например изчерпателни средносрочни данъчни прогнози.
- Оценка на фискалните рискове и финансовите активи.
- Трябва да се прекрати използването на структурите на фирми, които изпълняват предимно правителствени данъчни дейности.
- Да се модернизира вътрешният контрол и да се постигне по-добро администриране на бюджета, вкл. да се ограничат правата на правителството да прехвърля пари между едни и други фондове в хода на бюджетното изпълнение.
- Правителството трябва да дава не годишен, а полугодишен отчет на парламента за изпълнението на бюджета.
В заключение в доклада се казва, че повечето от направените препоръки са приоритетни и трябва да бъдат включени в общия закон за бюджета.