З аместник-кметът по транспорта в Столичната община Велизар Стоилов съобщи, че се подготвя проект за забрана за движение в София на коли без катализатор.
Половин милион коли в София ще бъдат спрени от движение. Това са автомобили, които нямат катализатор за изгорелите газове.
В групата със сигурност попадат старите соцвозила и повечето западни модели над 15 г.
С тази европейска мярка искаме да намалим трафика и смога, казва в интервю за в. "Стандарт" столичният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов.
Отначало колите без катализатор нямало да имат достъп само до центъра на София, впоследствие забраната ще обхване целия град.
Ограничението ще влезе в сила, след като бъде гласувано от общинския съвет, но винаги има бюрократичен срок до конкретното решение. Може да се наложи и акт на парламента, отбелязва Стоилов.
По думите му това обаче трябва да се случи. редставете си за какви изпарения и мръсни газове става въпрос. Когато някой каца в столицата със самолет, не може да види града от смога, казва зам.-кметът.
Той съобщава още, че се работи по създаването на звено по трафика. Това ще е комисия с експерти от различни администрации, като задължително ще има и политически фигури. Целта е да се изготвят дългосрочно стратегии, които имат и политическа подкрепа, пояснява Стоилов.
В момента се работело по проект, съвместно със СДВР, за изграждане на видеонаблюдение.
Именно тази комисия щяла да изготви конкретни предложения за въвеждане на ограничения за движение според техническите характеристики на автомобилите.
Поне два пъти трябва да разширим "синята зона", за да изпълнява реални функции, европейски столици от ранга на София разполагат с 15 - 20 хиляди места , казва Стоилов.
Според него проблем е, че няма достатъчно силен контрол от страна на СДВР - и не само по отношение на паркирането.
Разполагам със записи от камери, които показват какви драстични нарушения се правят в София. На ден имаме по 2000 минавания на червено само на 2 светофара, това говори за нулева дисциплина, отбелязва столичният зам.-кмет.
Той прогнозира, че за около половин година над 60-70% от плащанията за паркиране в "синята зона" ще се извършват чрез SMS-и, а след година вероятно и над 90 на сто.