"Това е гавра с пътниците и повече няма да летя със самолет на "България ер" беше най-честият коментар във вторник на потърпевши от неделния полет на компанията от Москва, който закъсня с 12 часа и вместо в София самолетът кацна в Бургас. В жалба до изпълнителния директор на авиопревозвача Златин Съръстов 62-ма от 108-те пасажери на борда настояват да бъдат обезщетени за закъснението.
"Още при качването ни в Москва без обяснения дълго чакахме на летището, а напрежението непрекъснато нарастваше", разказа д-р Валя Герова. Според нея компанията е третирала пътниците като животни, когато те, вместо да кацнат в София, се оказали на летището в Бургас. Според всички потърпевши представителят на компанията в Бургас се появил към 5 ч. сутринта, за да обясни, че няма разпореждане от ръководството да настани пътниците в хотел.
Ирина Райчева също заяви, че повече няма да лети с националния превозвач, защото преди две седмици самолетът от София също закъснял и тя почти била на косъм да изпусне полета си от Москва за Санкт Петербург. А заради ситуацията в неделя е била принудена да си вземе неплатен отпуск.
Сред най-възмутените са родителите на шестгодишния Владислав, който се връщал от лечение в руската столица. За да го повери на грижите на стюардесите, майката Марина Рачева е платила 30 евро на летището в Москва, като в София е трябвало да го посрещне баба му. Детето се разплакало, когато самолетът кацнал в Бургас и не видяло никого от близките си.
Старшата стюардеса Валя Цветкова се опитала да го успокои и да го вземе със себе си в хотела, но впоследствие се оказало, че нарушава авиационните разпоредби. "Бащата заяви, че ще заведе иск срещу нас, ако детето му е трябвало да пренощува в хотела", каза изпълнителният директор Съръстов след среща с родителите вчера.
Пътниците споменават и за бизнесмен, който си провалил важна сделка заради закъснението на полета. Те го чули да се оправдава по мобилния си телефон пред партньорите, че самолетът е аварирал. Стюардесата Валя Цветкова посочи, че в 20-годишната си практика няма подобен случай.
Вината както винаги се размива
Причината за закъснението е лошото стечение на обстоятелствата, твърди Съръстов. Той вече е получил доклад от оперативния щаб за случая, но призна, че трудно ще вземе решение да потърси отговорност за виновните. Самият той също не поема такава. По думите му причините за закъснението от около 12 часа били натовареният авиотрафик, който забавил самолета от Париж, както и затвореното заради мъглата софийско летище. Според вътрешните правила на авиокомпанията обаче представителят й в Бургас е трябвало да проучи как да постъпи в дадената ситуация.
Представителят Христо Христов каза, че всичко, което е правил онази вечер, е било по нареждане на оперативния щаб. Съръстов пък твърди, че е нарушена заповедта му пътниците да бъдат информирани още в началото на полета, че самолетът ще закъснее.
Самолетите малко стоят на земята
и почиват по един два часа, преди да излетят отново, твърдят служители на компанията. Ръководството на "България ер" също не отрича, че недостигът на машини е причина за забавени полети и технически проблеми.
На 20 юни се очаква да пристигне първият от двата нови самолета, а останалите ще дойдат през юли. Според Съръстов преговорите с лизингодатели и застрахователи са тежки, което допълнително забавя идването на новите самолети. Той обвини старото ръководство на компанията, че късно е започнало преговори за наемането на самолетите.
"България ер" беше създадена като държавен национален превозвач в края на 2002 г. след ликвидацията на предишния "Балкан". Миналата седмица беше обявена поредната процедура за приватизация на авиокомпанията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!