Министерството на държавната администрация и административната реформа направи публично представяне на резултатите от проучвания, свързани с управлението на човешките ресурси в държавната администрация.
Направените проучвания са в две области:
1. За текучеството, условията на работа и мотивацията на служителите в държавната администрация
2. За потребностите от обучение на служителите в звената по управление на човешките ресурси и на ръководителите в държавната администрация
І. Текучество, условия на работа и мотивация на служителите в държавната администрация
Количественото изследване за текучеството, условията на работа и мотивацията на служителите е проведено сред три основни групи респонденти: експерти от звената по УЧР, служители, на които предстои да напуснат държавната администрация, и наскоро напуснали служители.
Основни изводи от проучването:
- Проведеното изследване сред служителите в държавната администрация показа, че лицата от целевата група характеризират работния процес с високо натоварване, много и разнообразни задачи и добри взаимоотношения между колегите.
- Основните предимства на работата в системата на държавната администрация засягат естеството на самата работа. Служителите оценяват най-високо разнообразието и значимостта на изпълняваните от тях дейности и екипният характер на работата им.
- Доброто заплащане, материалните награди за добре свършена работа и допълнителните работни заплати се оценяват от служителите като едни от най-важните стимулиращи фактори.
- Мотивиращите фактори, засягащи самия работен процес, са добрият микроклимат, възможностите за повишаване на квалификацията и професионалната подкрепа за развитие.
- Основните аспекти на работата, които носят удовлетвореност, са взаимоотношенията между колегите, работното време и естеството на самата работа.
- Най-неудовлетворителният аспект от работата на служителите е нивото на заплащане, което според болшинството лица от целевата съвкупност е недостатъчно. Това е и най-стресиращият фактор за работещите в системата на държавната администрация.
- Като други фактори, водещи до натоварване и стрес, се посочват натовареността на работния процес и високото напрежение на работното място. Тези фактори стоят и в основата на решението за напускане структурите на държавната администрация.
- Очакванията за бъдещето на държавната администрация като цяло са свързани със запазване на статуквото и малки промени в сегашните условия на работа.
- Най-важните проблеми, с които трябва да се справи администрацията според нейните служители, са ниското заплащане, недостатъчно доброто обучение и недостатъчно добрата комуникация между отделните й звена.
ІІ. Потребности от обучение на служителите в звената по управление на човешките ресурси и на ръководителите в държавната администрация
Изследването е проведено под формата на дълбочинни интервюта с ръководители на звената за управление на човешките ресурси в структури от държавната администрация. Основните теми, обект на това качествено проучване, са:
- Професионално и кариерно развитие на служителите
- Увеличаване на отговорностите на звената по УЧР
- Одобрение на личните планове за обучение
- Обогатяване на практиките за информиране и консултиране
- Подобряване на изпълнението чрез индивидуални обучения и специализации
- Разработване на плановете за кариерно развитие и приемственост
Изследването има за цел да идентифицира потребностите от обучение на служителите в звената по УЧР, които биха спомогнали за утвърждаването на тяхната стратегическа роля за ефективно управление на основния капитал в администрацията – хората.
Ръководителите на звената по УЧР посочват като основни следните области, в които смятат за необходимо да бъде проведено специализирано обучение:
- Стратегическо планиране в областта на управлението на човешките ресурси
- Техники за развитие на звената по УЧР
- Управление на конфликти, разрешаване на проблеми
- Умения за интервюиране при подбор на персонал в държавната администрация
Проучванията са проведени в рамките на проекта на МДААР „Подобряване на политиката по управление на човешките ресурси в държавната администрация”, реализиран с финансовата подкрепа на Оперативната програма „Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Основната цел на проекта е насочена към развитие на политиката за управление на човешките ресурси като фактор за провеждане на административната реформа в страната. Включените в проекта компоненти ще осигурят активно съдействие за развитие на специалистите и ръководителите на звената по управление на човешките ресурси в администрацията и за идентифициране на слабите места в действащото сега законодателство. Част от направените предложения в резултат от анализа на тези проучвания ще послужат за предприемане на мерки за промени в политиката по задържане на ключовия персонал и привличане на нови служители.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!