Б ихме се отказали от технологията за управление правата за цифрово съдържание (DRM*) върху музиката, продавана през нашия електронен магазин iTunes Store, ако големите звукозаписни компании допуснат подобна стъпка, коментира изпълнителният директор на "Епъл" Стив Джобс.
Той призовава и недоволните от DRM системите - най-вече европейските регулатори, които искат "Епъл" да отвори своята FairPlay DRM технология за конкурентите си - да осъществят натиск над издателите да продават музика онлайн без ограничения за правата върху цифровото съдържание.
Ако четирите големи звукозаписни компании предоставят на "Епъл" лиценз за музиката си, без да изискват тя да бъде защитена с DRM, ние ще запoчнем да предлагаме единствено парчета, незащитени от тази технология, пише Джобс онлайн под заглавие "Размисли над музиката" (Thoughts on Music).
Коментарът му идва в момент, когато потребителите и европейските държави притискат "Епъл" да поразхлаби връзките между музиката, продавана през iTunes, и музикалния плейър iPod.
В момента песните, продавани през iTunes, могат да се изпълняват единствено през iTunes - ограничение, близко до други услуги по продажба на музика в цифров формат.
Миналият месец омбудсманът на Норвегия даде на "Епъл" срок до 1 март, за да промени политиката си по отношение защитата на цифровото съдържание.
По-рано компанията беше под обстрел от Франция, която миналата година почти прокара закон компаниите, ползващи DRM, да отворят технологията и за конкурентите си, а компромисният закон, която допускаше е-магазинът iTunes да продължи да използва DRM системата си, отпадна.
Това е перспектива, която е водена най-вече от практичност, казва Рос Рубин, директор анализи във фирмата за маркетингови проучвания NPD Group.
Това засилва мнението, че "Епъл" чувства, че ще бъде от полза за потребителя да предложи по-добра оперативна съвместимост, но те не искат да предоставят на клиентите повече права над цифровото съдържание, за да го направят.
Според Рубин има и други фактори, които биха накарали Джобс и "Епъл", отговорят на желанията за публичен достъп до цифровото съдържание.
"С iPhone просто акциите на компанията се повишиха. "Епъл" се движи от продукт с пазар за десетки милиони към пазар за стотици милиони или дори милиарди годишно", твърди той.
В своето отворено писмо Джобс заявява, че създаването на DRM система е било изискване на големите звукозаписни компании и че това е било изискването те да се съгласят "Епъл" да продава онлайн техните продукции.
Според Джобс "Епъл" е продала 90 млн. iPod устройства и 2 млрд. песни, или по 22 песни купени средно за всеки iPod. По сметките на Джобс това прави по-малко от 3% от капацитета за съхранение на музика на iPod, който достига 1000 песни.
* digital rights management