С едмица след приемането й по принцип от Министерския съвет променената Наредба за образуване на средствата за работна заплата в държавните и общинските дружества постепенно започва да изплува от тайнствеността, в която е обвита. Документът беше ремонтиран под натиска на шофьорите от столичния градски транспорт, заплашили със стачка.
До във вторник нито едно от ресорните министерства, които са отговорни за промените, не се ангажира с еднозначен отговор какво точно е дописано в документа от работната група, която трябваше да го доизкусури. Не стана ясно и дали окончателният вариант на наредбата е внесен в МС, за да се подпише от премиера и да се публикува в Държавен вестник.
Според един от най-вероятните финални текстове, с който "Дневник" разполага, съществени промени в ограничителната наредба на пръв поглед няма. С изключение на две нови възможности за държавните и общински фирми.
Първата е, че наредбата позволява средствата за работни заплати в тези дружества еднократно да се повишават, ако са изостанали под минималната заплата за страната или под минималния осигурителен праг за съответната професия.
Заедно с това в заплатите вече могат да влязат и сумите за социални разходи, които работодателят предоставя кеш, а не в натура. Според експерти това дава потенциална възможност за значително увеличение на средствата за работни заплати.
Втората е възможността ограниченията на наредбата изобщо да отпаднат с подписването на мениджърски договори, които да включват и условията за заплащането във фирмата, за което "Дневник" вече съобщи.
В документа липсват критерии кои предприятия могат да ползват този свободен режим, което означава, че и губещи фирми могат да преминат на него. Единствени ограничители са рамковите условия за мениджърските договори в съответните отрасли, които ще се приемат от правителството за държавните фирми и от общинските съвети - за местните.
Обяснението, с което ведомствата отказваха да коментират наредбата след приемането й, беше, че работната група ще доизпипа "либерализацията" на коефициентите, с които се задържат заплатите в държавните и общинските фирми.
На практика се оказва, че точно тези коефициенти са либерализирани почти символично, като според синдикатите отражението им в абсолютна стойност върху заплатите ще е нищожно.
Наредбата определя правилата кой и как може да увеличава заплатите в държавните и общинските дружества, като се съобразява с три параметъра - дали предприятието е на печалба или загуба, има или няма задължения, както и каква е добавената стойност на един зает.
В различни комбинации на тези три показателя предприятията могат да увеличават, длъжни са да намалят или трябва да задържат на сегашните нива заплатите на работниците.
Запазено е досегашното условие, ако и трите показателя на едно предприятие са положителни, то да може да увеличи заплатите на работниците, без да се съобразява с ограниченията в наредбата.
Промяна има при фирмите с монополно положение, при тези, чиито стоки и услуги се продават на фиксирани цени, както и за получаващите бюджетни субсидии. Досега тези компании можеха да увеличават заплатите с до 5% годишно.
Сега таванът е отпаднал, но всяко решение на ресорния министър за промяна на заплащането трябва да се съгласува с министрите на труда и на финансите, преди увеличението да стане факт.
Всеки иска пари
Вместо столичните шофьори във вторник колегите им от общинския градски транспорт в Пловдив започнаха ефективен протест. Освен увеличение на заплатите те си искат и неизплатените девет месеца възнаграждения.
Пловдивските шофьори настояват да се ускори приватизацията на общинската фирма за разлика от софийските им колеги, които са против навлизането на частници на столичния транспортен пазар. Това беше и едно от исканията на работещите в софийския градски транспорт, за да се откажат от стачката.
В неделя шефът на общинската транспортна комисия Радослав Тошев им обеща, че ще оттегли предложението си 1/3 от автобусните линии в София да се отдадат чрез конкурс на частници.
Във вторник председателят на съвета Владимир Кисьов обаче обяви, че точката само се отлага, защото не е минала през всички комисии. Той напомни, че срещу ангажимента да пусне частници общината получи 35 млн. евро заем от ЕБВР за обновяване на автопарка.
Кметът на София Бойко Борисов във вторник обяви, че повечето искания на транспортните работници са били справедливи.
Финансови компенсации от държавата заради критичното състояние на посевите поискаха във вторник и зърнопроизводителите.
Ако до 18 май правителството не обяви бедствено положение в най-силно засегнатите от сушата региони, те ще блокират с комбайни и трактори основните пътища в страната, реши на извънредно заседание във Велико Търново ръководството на Националната асоциация на зърнопроизводителите. Заради сушата са поразени посевите във Врачанско, Видинско, Русенско, Търговищко и др.