С ветът няма доверие на руския бизнес, установи международната PR компания "Еделман" (Edelman.com). Имиджът на руските глобални компании е най-висок в страните, където те въобще не са започнали да работят, пише "Ведомости".
Негативният имидж на страната вреди на фирмите и те все още не умеят да работят с общественото мнение в странство, констатират експерти. "Шел" например изпреварва "Газпром" по доверие почти навсякъде, освен в Русия.
"Еделман" е изследвала доверието в 18 държави към обществените институции ? държава, бизнес, медии, неправителствени организации. Проучването на "Trust Barometer" се провежда вече седма година, като Русия попада в него за пръв път.
Анкетата е направена през есента на 2006 г. и в нея са участвали 3100 топ мениджъри и президенти на компании.
Според резултатите доверието към руските компании в чужбина е по-ниско (последно), отколкото към мнозинството други международни корпорации. Чуждестранните мениджъри се доверяват най-вече на канадски, шведски и германски фирми.
Междувременно мениджърите от развиващите се страни се отнасят към руските компании по-благосклонно, отколкото тези от развитите.
В Китай например се доверяват повече на руските компании (56%) даже отколкото в самата Русия (50%).
Мексико, Индия и Бразилия са склонни да вярват на руския бизнес, но в Полша, Германия и Великобритания доверието е изключително ниско - 11%. Още по-лошо е положението във Франция - едва 9% имат вяра на руснаците.
Имиджът на руския бизнес е добър там, където той присъства по-малко,
отколкото в страните, с които Русия поддържа бизнес отношения, учудва се генералният директор на Центъра за политическа конюнктура Константин Симонов.
Подобен рейтинг може да бъде резултат от фрагментарно възприемане, ако са били анкетирани бизнесмени, които не работят с руски фирми и смятат Русия за опасна страна, смята Симонов.
"Газпром" има добър имидж в Китай и Индия, но в развитите страни не вярват на компанията, смятат от "Еделман". С най-много съмнения към "Газпром" подхождат във Великобритания (5% доверие).
Това отношение е следствие от PR кампанията на Запад, която започна преди две години заради проблемите с транзита на газ през Украйна и съвпадна с рекордните цени на газта, смята Валери Нестеров от "Тройка диалог".
Това не са толкова проблеми на имиджа на "Газпром", колкото на имиджа на Русия, убеден е той.
Рейтингът на "Шел" в страната е малко по-малък, отколкото на "Газпром" - 64 срещу 67%. Най-голямо е доверието към "Шел" в Бразилия (83%).
През 2007 г. марката навършва 100 години, тя навсякъде се познава и потребителите оценяват това, защото знаят какво да очакват, обяснява директорът връзки с обществеността на компанията Максим Шуб.
"Шел" полага големи усилия за поддържането на марката, във всяка страна избира стратегия, коментира той.
Механизмът за формиране на доверие, който използват руските компании, не работи в чужбина, правят извод авторите. Фирмите не могат да работят с чуждото обществено мнение: за повечето основният канал за комуникация са медиите, а на Запад контактите трябва да се създават чрез неправителствените организации, подчертават те.
Недоверието към Русия намалява обемите на чуждестранните инвестиции и тяхното качество, смята научният ръководител на Центъра за стратегически разработки Ксения Юдаева.
Ако имиджът беше по-добър, кредитите от западните банки биха могли да бъдат с по-ниски лихви, а капитализацията на компаниите на западните борси по-висока, коментира тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!