0
В п пония всичко е различно - културата, хората, обноските, земетресенията... Дори мафията им няма нищо общо с организираната престъпност в останалия свят. В японския пък има понятия, които могат да се преведат с най-малко две думи на повечето други езици. Едно от тях е "доме" - детска мечта. Едва ли съществува по-подходящо название за проект за суперавтомобил, разработен изцяло в Страната на изгряващото слънце през 70-те, когато евтината, но малко профанска продукция на самураите завладява пазарите на Европа и Америка.
Животът би бил ужасно скучен и досаден без мечти и смелчаците, които не се отказват да ги следват. Именно такъв ентусиаст е Минору Хайаши, който решава да разчупи веднъж завинаги представата за японския автомобил като синоним на смотана едросерийна малолитражка. През Октомври 1975 г. президентът на малката Dome Company Ltd. се захваща с проект за суперспортен автомобил от ранга на Lamborghini, Ferrari и Porsche, какъвто Япония никога не е имала.Хайаши и единадестетте му сътрудници имат богат опит в състезанията с прототипи, но новата задача, пред която са изправени, се оказва значително по-сложна от очакваното. Японските закони налагат еднакви стандарти на всички производители, независимо от мащаба на продукцията им и изключения за "бутикови" модели не се допускат. Затова първата стъпка на Хайаши е да закупи едно Ferrari 308, което механиците на компанията разфасоват до последната бурма. Конструкцията на италианския суперкар е разучена из основи и след три години къртовски труд на автосалона в Женева е представен Dome Zero - първият японски прототип за спортен автомобил от най-висок клас.

Външността на новия "самурай" очевидно копира Lamborghini Countach, но въпреки това прави дълбоко впечатление на посетителите на салона. С височина от едва 980 мм клиновидното купе на Dome Zero бие всички рекорди от 70-те години. Силно скосеният силует позволява да се постигне коефициент на въздушно съпротивление Сх=0.37. Каросерията представлява монококова конструкция с отварящи се нагоре врати - досущ както повеляват каноните на жанра, в който доминират италианците.В желанието си да докажат на света, че Япония разполага с потенциала да разработи сама истински суперкар, конструкторите на Dome използват единствено "родни" компоненти и възли. По това време "донор" за силовата част може да бъде само един техен автомобил - Datsun 280 Z. Макар и само шестцилиндров, неговият редови двигател позволява известна свобода и възможности за развитие. Мощността му е увеличена до 145 к.с. - твърде малко в сравнение с елитните италиански бегачки, но все пак достатъчно, за да ускорят суперлеката каросерия до 100 км/ч за по-малко от 8 сек. В някои дисциплини Dome Zero обаче се оказва дори по-атлетична от преките си конкуренти. Така например японката "взема" 400 м за 14.5 сек. срещу 14.6 на Lamborghini Countach.
Не по-малко впечатляващ е салонът на Dome Zero. Арматурното табло е напълно компютризирано, като уредите показват цялата информация с помощта на така актуалните днес светодиоди LED (Light Emitting Diode). Футуристичните форми се допълват от висококачествени и свърхмодерни материали.

По същоство обаче Dome Zero си остава елитна комбинация от възли и агрегати от едросерийни японски автомобили - спирачки от Subaru Leone, дръжки на вратите от Toyota Celica, независимо задно окачване и полуоски от Toyota Cressida, кормилен механизъм от Honda Accord... Хайаши умишлено се спира на такъв конструктивен подход с надеждата да получи хомологация по правилата на японското законодателство. Твърде скоро се оказва, че за целта са нужни огромни средства. Въпреки това Dome не изоставя проекта веднага. Още през 1979 г. компанията лансира обновена версия на суперкара си под името Р2 и дори успява да продаде 30 бройки на клиенти в Щатите и Канада. С цената си от $60 000 обаче японската фурия трудно мери сили с италианските класики. Компанията постепенно се връща към основната си дейност - тунинг и производсво на компоненти за състезателното автомобилостроене. Все пак Хайаши успява да осъществи своята детска мечта и създава първия японски суперкар.
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Мъж на смъртен одър: - Жено, да ми кажеш преди да умра децата мои ли са? - Абе да ти кажа, ама ако не умреш?!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Мъж намушка три жени в Швеция

Мъж намушка три жени в Швеция

Свят Преди 44 минути

Нападателят бе прострелян и задържан от полицаи

Зодия Телец и сексът

Зодия Телец и сексът

Любопитно Преди 49 минути

Зоната на комфорт е много важна за този знак

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Пиперлив език и щури рождени дни разтърсиха Вилата на любовта

Любопитно Преди 8 часа

Програмистът Тихомир и полицайката Маргарита празнуваха заедно

Автобус с българска регистрация катастрофира в Турция

Автобус с българска регистрация катастрофира в Турция

Свят Преди 9 часа

Двама от пострадалите са в тежко състояние

Конгресът на САЩ гласува военната помощ за Украйна

Конгресът на САЩ гласува военната помощ за Украйна

Свят Преди 9 часа

Днес лидерът на Демократическата партия в Сената Чък Шумър каза на сенаторите да бъдат готови за гласуване през уикенда

Армения предава още територия на Азербайджан

Армения предава още територия на Азербайджан

Свят Преди 9 часа

Населените места са били под арменски контрол от началото на 90-те години

Mъж се самозапали пред съда, който гледа делото на Тръмп

Mъж се самозапали пред съда, който гледа делото на Тръмп

Свят Преди 10 часа

Мъжът, който се е самозапали пред сградата на съда в Манхатън, е в критично състояние

Втори май ще е неучебен за всички училища

Втори май ще е неучебен за всички училища

България Преди 11 часа

Цоков: Решението беше взето след диалог с всички заинтересовани страни

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

Василев: Стана ясно, че е имало договорка с президента

България Преди 12 часа

Василев: Договорът с „Боташ“ носи по 1 милион лева на ден щета за българската държава

Главчев се отказа от смяната на външния министър

Главчев се отказа от смяната на външния министър

България Преди 12 часа

Това научи NOVA неофициално от свои източници

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Свят Преди 12 часа

НАТО направи карта на съществуващите възможности

Главчев освободи трима зам.-министри

Главчев освободи трима зам.-министри

България Преди 13 часа

Това са Мартин Гиков, Николай Сиджимов и Николай Найденов

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

Сблъсък между ГЕРБ и ПП-ДБ по казуса с "Боташ"

България Преди 13 часа

Мартин Димитров от ПП-ДБ посочи, че Денков не е подписвал договора, нито неговият енергиен министър

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

Електроенергийна компания отвори първия си клиентски център в Пловдив

България Преди 14 часа

С него групата стартира разширяването на търговската си мрежа в цялата страна

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

България Преди 14 часа

Пламен Янев беше назначен за областен управител на Бургас на 28 юли 2023 година

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

Стоянов: Янев е имал контакт с Мартин Божанов

България Преди 14 часа

Това става известно от писмен отговор на служебния министър на вътрешните работи