В п пония всичко е различно - културата, хората, обноските, земетресенията... Дори мафията им няма нищо общо с организираната престъпност в останалия свят. В японския пък има понятия, които могат да се преведат с най-малко две думи на повечето други езици. Едно от тях е "доме" - детска мечта. Едва ли съществува по-подходящо название за проект за суперавтомобил, разработен изцяло в Страната на изгряващото слънце през 70-те, когато евтината, но малко профанска продукция на самураите завладява пазарите на Европа и Америка.
Животът би бил ужасно скучен и досаден без мечти и смелчаците, които не се отказват да ги следват. Именно такъв ентусиаст е Минору Хайаши, който решава да разчупи веднъж завинаги представата за японския автомобил като синоним на смотана едросерийна малолитражка. През Октомври 1975 г. президентът на малката Dome Company Ltd. се захваща с проект за суперспортен автомобил от ранга на Lamborghini, Ferrari и Porsche, какъвто Япония никога не е имала.Хайаши и единадестетте му сътрудници имат богат опит в състезанията с прототипи, но новата задача, пред която са изправени, се оказва значително по-сложна от очакваното. Японските закони налагат еднакви стандарти на всички производители, независимо от мащаба на продукцията им и изключения за "бутикови" модели не се допускат. Затова първата стъпка на Хайаши е да закупи едно Ferrari 308, което механиците на компанията разфасоват до последната бурма. Конструкцията на италианския суперкар е разучена из основи и след три години къртовски труд на автосалона в Женева е представен Dome Zero - първият японски прототип за спортен автомобил от най-висок клас.

Външността на новия "самурай" очевидно копира Lamborghini Countach, но въпреки това прави дълбоко впечатление на посетителите на салона. С височина от едва 980 мм клиновидното купе на Dome Zero бие всички рекорди от 70-те години. Силно скосеният силует позволява да се постигне коефициент на въздушно съпротивление Сх=0.37. Каросерията представлява монококова конструкция с отварящи се нагоре врати - досущ както повеляват каноните на жанра, в който доминират италианците.В желанието си да докажат на света, че Япония разполага с потенциала да разработи сама истински суперкар, конструкторите на Dome използват единствено "родни" компоненти и възли. По това време "донор" за силовата част може да бъде само един техен автомобил - Datsun 280 Z. Макар и само шестцилиндров, неговият редови двигател позволява известна свобода и възможности за развитие. Мощността му е увеличена до 145 к.с. - твърде малко в сравнение с елитните италиански бегачки, но все пак достатъчно, за да ускорят суперлеката каросерия до 100 км/ч за по-малко от 8 сек. В някои дисциплини Dome Zero обаче се оказва дори по-атлетична от преките си конкуренти. Така например японката "взема" 400 м за 14.5 сек. срещу 14.6 на Lamborghini Countach.
Не по-малко впечатляващ е салонът на Dome Zero. Арматурното табло е напълно компютризирано, като уредите показват цялата информация с помощта на така актуалните днес светодиоди LED (Light Emitting Diode). Футуристичните форми се допълват от висококачествени и свърхмодерни материали.

По същоство обаче Dome Zero си остава елитна комбинация от възли и агрегати от едросерийни японски автомобили - спирачки от Subaru Leone, дръжки на вратите от Toyota Celica, независимо задно окачване и полуоски от Toyota Cressida, кормилен механизъм от Honda Accord... Хайаши умишлено се спира на такъв конструктивен подход с надеждата да получи хомологация по правилата на японското законодателство. Твърде скоро се оказва, че за целта са нужни огромни средства. Въпреки това Dome не изоставя проекта веднага. Още през 1979 г. компанията лансира обновена версия на суперкара си под името Р2 и дори успява да продаде 30 бройки на клиенти в Щатите и Канада. С цената си от $60 000 обаче японската фурия трудно мери сили с италианските класики. Компанията постепенно се връща към основната си дейност - тунинг и производсво на компоненти за състезателното автомобилостроене. Все пак Хайаши успява да осъществи своята детска мечта и създава първия японски суперкар.
Дъщеря към баща си: Утре ще дойдат пак да ме искат. Само ще кимнеш с глава и ще кажеш "ДА". А не както предния път…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Задкулисните действия на Уиткоф по отношение на Украйна тревожат съюзниците

Задкулисните действия на Уиткоф по отношение на Украйна тревожат съюзниците

Свят Преди 1 минута

Планът от 28 точки, изготвен с участие на руски представители, предвижда значителни компромиси от страна на Киев и предизвика тревога в европейските столици

Два влака се сблъскаха в Чехия, десетки са ранени (СНИМКИ)

Два влака се сблъскаха в Чехия, десетки са ранени (СНИМКИ)

Свят Преди 11 минути

Над 40 души са с леки травми и двама с тежки наранявания

<p>Тръмп ще се срещне с &quot;комунистическия&quot; кмет на Ню Йорк</p>

Доналд Тръмп ще се срещне с "комуниста" Мамдани, новия кмет на Ню Йорк

Свят Преди 55 минути

"Комунистическият кмет на Ню Йорк Зохран "Кваме" Мамдани поиска среща"

Ресторантьори излизат на протест срещу промените в паркирането в София

Ресторантьори излизат на протест срещу промените в паркирането в София

България Преди 1 час

Представителите на бранша алармират за тежки последици за бизнеса

Мъж подпали жена в метрото в Чикаго, обвиниха го в тероризъм

Мъж подпали жена в метрото в Чикаго, обвиниха го в тероризъм

Свят Преди 1 час

Ако бъде признат за виновен Рийд, може да получи максимална присъда доживотен затвор

Италия разреши екстрадицията в Германия на украинеца, заподозрян за саботажите на „Северен поток”

Италия разреши екстрадицията в Германия на украинеца, заподозрян за саботажите на „Северен поток”

Свят Преди 1 час

Делото срещу него вероятно ще бъде гледано от съд в Хамбург

Представят новите мотриси за метрото

Представят новите мотриси за метрото

България Преди 2 часа

Te са част от програмата за модернизацията на "Метрополитен"

Започват пледоариите по делото срещу бившата полицайка Симона Радева

Започват пледоариите по делото срещу бившата полицайка Симона Радева

България Преди 2 часа

Според прокуратурата тя е знаела, че Семерджиев е причинил пътнотранспортното произшествие

<p>Изслушват шефа на ДАНС&nbsp;за последиците от санкциите над активите на &quot;Лукойл&quot;</p>

Изслушват шефа на ДАНС Деньо Денев за последиците от санкциите над активите на "Лукойл"

България Преди 2 часа

Сред темите за обсъждане са и въвеждането на разширени правомощия на особения търговски управител

Тръмп подписа законопроекта за публикуване на досиетата "Епстийн"

Тръмп подписа законопроекта за публикуване на досиетата "Епстийн"

Свят Преди 3 часа

Във вторник двете камари на Конгреса на САЩ одобриха законопроекта

Ето кога трябва да вечеряте през зимата

Ето кога трябва да вечеряте през зимата

Любопитно Преди 3 часа

Телата ни функционират според циркадни ритми – вътрешни 24-часови часовници, които регулират съня, метаболизма, храносмилането и хормоналните цикли

НС разглежда на първо четене бюджетите на ДОО И НЗОК

НС разглежда на първо четене бюджетите на ДОО И НЗОК

България Преди 3 часа

Параметрите в бюджета на НОИ станаха повод работодателите два пъти да откажат да присъстват на заседание на НСТС

Най-младата първа дама в историята на Белия Дом

Най-младата първа дама в историята на Белия Дом

Свят Преди 3 часа

Франсис Фолсъм, на 21 години, се омъжи за действащия президент Гровър Кливланд - с 27 години по-голям от нея

До 16 дни празници! Вижте как да вземете най-дългата коледно-новогодишна ваканция

До 16 дни празници! Вижте как да вземете най-дългата коледно-новогодишна ваканция

България Преди 3 часа

Кои са почивните дни и кога ще ни платят двойно, ако работим – вижте най-новите промени след решението на Министерския съвет