В п пония всичко е различно - културата, хората, обноските, земетресенията... Дори мафията им няма нищо общо с организираната престъпност в останалия свят. В японския пък има понятия, които могат да се преведат с най-малко две думи на повечето други езици. Едно от тях е "доме" - детска мечта. Едва ли съществува по-подходящо название за проект за суперавтомобил, разработен изцяло в Страната на изгряващото слънце през 70-те, когато евтината, но малко профанска продукция на самураите завладява пазарите на Европа и Америка.
Животът би бил ужасно скучен и досаден без мечти и смелчаците, които не се отказват да ги следват. Именно такъв ентусиаст е Минору Хайаши, който решава да разчупи веднъж завинаги представата за японския автомобил като синоним на смотана едросерийна малолитражка. През Октомври 1975 г. президентът на малката Dome Company Ltd. се захваща с проект за суперспортен автомобил от ранга на Lamborghini, Ferrari и Porsche, какъвто Япония никога не е имала.Хайаши и единадестетте му сътрудници имат богат опит в състезанията с прототипи, но новата задача, пред която са изправени, се оказва значително по-сложна от очакваното. Японските закони налагат еднакви стандарти на всички производители, независимо от мащаба на продукцията им и изключения за "бутикови" модели не се допускат. Затова първата стъпка на Хайаши е да закупи едно Ferrari 308, което механиците на компанията разфасоват до последната бурма. Конструкцията на италианския суперкар е разучена из основи и след три години къртовски труд на автосалона в Женева е представен Dome Zero - първият японски прототип за спортен автомобил от най-висок клас.

Външността на новия "самурай" очевидно копира Lamborghini Countach, но въпреки това прави дълбоко впечатление на посетителите на салона. С височина от едва 980 мм клиновидното купе на Dome Zero бие всички рекорди от 70-те години. Силно скосеният силует позволява да се постигне коефициент на въздушно съпротивление Сх=0.37. Каросерията представлява монококова конструкция с отварящи се нагоре врати - досущ както повеляват каноните на жанра, в който доминират италианците.В желанието си да докажат на света, че Япония разполага с потенциала да разработи сама истински суперкар, конструкторите на Dome използват единствено "родни" компоненти и възли. По това време "донор" за силовата част може да бъде само един техен автомобил - Datsun 280 Z. Макар и само шестцилиндров, неговият редови двигател позволява известна свобода и възможности за развитие. Мощността му е увеличена до 145 к.с. - твърде малко в сравнение с елитните италиански бегачки, но все пак достатъчно, за да ускорят суперлеката каросерия до 100 км/ч за по-малко от 8 сек. В някои дисциплини Dome Zero обаче се оказва дори по-атлетична от преките си конкуренти. Така например японката "взема" 400 м за 14.5 сек. срещу 14.6 на Lamborghini Countach.
Не по-малко впечатляващ е салонът на Dome Zero. Арматурното табло е напълно компютризирано, като уредите показват цялата информация с помощта на така актуалните днес светодиоди LED (Light Emitting Diode). Футуристичните форми се допълват от висококачествени и свърхмодерни материали.

По същоство обаче Dome Zero си остава елитна комбинация от възли и агрегати от едросерийни японски автомобили - спирачки от Subaru Leone, дръжки на вратите от Toyota Celica, независимо задно окачване и полуоски от Toyota Cressida, кормилен механизъм от Honda Accord... Хайаши умишлено се спира на такъв конструктивен подход с надеждата да получи хомологация по правилата на японското законодателство. Твърде скоро се оказва, че за целта са нужни огромни средства. Въпреки това Dome не изоставя проекта веднага. Още през 1979 г. компанията лансира обновена версия на суперкара си под името Р2 и дори успява да продаде 30 бройки на клиенти в Щатите и Канада. С цената си от $60 000 обаче японската фурия трудно мери сили с италианските класики. Компанията постепенно се връща към основната си дейност - тунинг и производсво на компоненти за състезателното автомобилостроене. Все пак Хайаши успява да осъществи своята детска мечта и създава първия японски суперкар.
Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Преговорите между Иран и САЩ се отлагат, обяви Оман

Свят Преди 1 час

Оман играе посредническа роля в дипломатическия процес

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Свят Преди 1 час

Вучич също така заяви, че ще напусне политиката сам, а не защото някой ще го свали от власт

д

От днес декларираме коли, купени от чужбина

България Преди 3 часа

Тези стоки се използват често в схеми за данъчни измами

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Свят Преди 3 часа

Тя обвини американския президент, че е изоставил в американските идеали

,

Нова Зеландия е връхлетяна от разрушителни ветрове, проливни дъждове, сняг и високи вълни

Свят Преди 4 часа

В района на столицата около 1000 домакинства нямат ток

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Пари Преди 4 часа

Технологичният напредък, демографските промени и преходът към зелена икономика оформят новите правила

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Свят Преди 4 часа

Регионът се намира западно от Донецка област и северно от Запорожка и Херсонска област

Снимката е илюстративна

Първото изображение от най-големия слънчев телескоп в света улови Слънцето с невиждани детайли

Любопитно Преди 5 часа

Снимката е първата, направена от новия видимо регулируем филтър на Слънчевия телескоп на Националната научна фондация на САЩ „Даниел К. Инуйе“.

Транспортна стачка блокира Гърция

Транспортна стачка блокира Гърция

Свят Преди 5 часа

Препоръчва се шофьорите да избягват централните части на Атина и Солун

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Любопитно Преди 5 часа

Неговите космологични представи и астрономически знания предизвикват интерес и дебати сред учени и изследователи от десетилетия

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

България Преди 6 часа

Жената твърди, че работодателите ѝ взели документите и я заплашвали

Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 6 часа

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

България Преди 6 часа

Големи задръствания са се образували в района на Кресна в посока Гърция

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

България Преди 6 часа

Президентът на Русия не се интересува от общественото мнение и колко хора умират, заявиха преподавателят в Харковския университет проф. Михаил Станчев и международният анализатор Чавдар Стефанов