Помещението, което претърпя ремонт за близо 5 млн. евро, приютява още над 50 шедьовъра на италианската живопис, дело на Тициан, Басано, Тинторето и Лото.
Заради възстановителните работи през последните четири години "Мона Лиза" беше окачена в по-периферна зала.
Сега портретът на Джокондата, който е с размери само 53х76 см, ще виси отново зад нечуплива витрина точно срещу монументалната творба от Веронезе "Сватбата в Кана".
Интересът към всичко, свързано с Да Винчи, напоследък преживява нов бум покрай големия успех на романа от американеца Дан Браун "Шифърът на Леонардо", който предстои да бъде филмиран с Том Ханкс в главната роля.
80% от всички 6,6 млн. ежегодни посетители на Лувъра в Париж идват заради тази картина, признават от музея.
Портретът на флорентинската хубавица, в чието лице някои откриват чертите на самия Леонардо, беше в същото помещение от 1966 до 2001 г., но при далеч по-лоши условия, отбелязват наблюдатели.
Средствата за възстановяването на галерията бяха осигурени от японската телевизия "Nippon Television of Japan" (NTV), провокирана от статистиката, че 2,5% от туристите, които посещават Лувъра, идват от Страната на изгряващото слънце.
През 80-те години същата медия плати и за почистването на купола на Сикстинската капела отвътре, а в Лувъра е финансирала и ремонт в залата, където стои статуята на Венера Милоска.
Картината не е датирана, но се смята, че е рисувана през 1502-06 г., като Леонардо я отнесъл сам във Франция, където починал през 1519 г. и френският крал я придобил от наследниците му.
На 21 август 1911 г. тя е била открадната и за кратко заподозрян е бил поетът Гийом Аполинер, заради призива си творбата да бъде изгорена като символ на антикварното изкуство.
Всъщност крадецът бил италианец, който смятал, че "Джокондата" е била открадната от родината му и бил арестуван, когато се опитвал да я продаде две години по-късно. Така на 14 декември 1913 г. тя се завръща триумфално в "Лувъра", припомня "Ню Йорк таймс".
"Мона Лиза" е гастролирала и зад граница - в Ню Йорк и Вашингтон през 1963 г., в Токио и Москва през 1974 г., но днешните музейни власти във Франция са категорични, че картината повече никога няма да пътува за експозиции в чужбина.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!