Н еобходима ли е приватизацията на пътищата? В Германия проблемът официално е поставен на обсъждане в публичното пространство. Така е и във Франция.

Може да се каже, че европейците обичат германските пътища, защото там няма ограничения на скоростта, а са и безплатни.

Държавата обаче подложи на преразглеждане именно тези привилегии. В някои отсечки скоростта вече е ограничена, а от началото на годината бе въведена електронна система за плащане на тежкотоварните коли.

Новото германско правителство открито говори за приватизация на пътищата, което ще сложи край на безплатното придвижване.

Мярката е продиктувана от нуждата от свежи пари. Кабинетът си постави за цел да намали обществения дефицит, за да спази критериите на Брюксел. 35 млрд. евро трябва да бъдат спестени в бюджета за 2007 г.

Резултатът от това е подновяването на стария дебат за приватизацията на пътищата. Сега те са собственост на държавата и това е причината използването им да е безплатно.

Продажбата на 12 хил. км пътища ще донесе на Германия 127 млрд. евро.

Бъдещият министър на финансите - социалдемократът Щайнбрук, не крие интереса си от приватизирането на пътищата: "Мисля, че ще сме принудени да го направим, ако искаме бюджетът ни да отговаря на Европейската конституция. Ако искаме да спазваме критериите на общността, това означава бюджетен дефицит 3% от БВП."

От своя страна, бъдещият министър на транспорта изключва хипотезата за приватизация.

80% от германските граждани също са против приватизирането на пътищата.

Шофьорите във Франция също си задават някои въпроси относно желанието на дясното правителство пътищата да бъдат приватизирани.

Както и в Германия, и във Франция мярката е твърде непопулярна. Правителството е обвинявано, че иска да продаде обществена собственост.

Противниците са много, дори в средите на мнозинството. Франсоа Байру, лидер на ЮДФ смята, че приватизацията е много лоша идея.

Левицата вижда в начинанието краткосрочна операция, която едва ли ще се отрази съществено на дълговете на държавата, тъй като парите от приватизацията трябва да послужат именно за плащането на държавните задължения.

Комунистическата партия пък заедно с още пет формации се ангажира отново да национализира пътищата безсрочно, ако разбира се, спечели мнозинство в парламента.

Надеждата винаги е жива. Като се има предвид какво стана след приватизацията на корабната компания Ес Ен Се Ем, едва ли тази приватизация я чака по-ведро бъдеще.

Пресата излезе с информации, че правителството ще приватизира само две от трите асоциации на френските пътища. Съобщението обаче беше отречено от министерството на финансите.

Общата дължина на националната пътна мрежа на България е 37 288 км, от които 324 км са автомагистрали.

Строителството на нови пътища у нас е трудно, защото 40% от страната е с планински релеф.

За приватизиране на магистралите не се мисли. На дневен ред е концесионирането, при което държавата се ангажира да търси частни предприемачи тъй като има недостиг на държавни средства за дострояване и поддържане на съответните пътна артерии.

Твърди се, че българските автомагистрали не са атрактивни, защото няма интензивен трафик.

Частниците обаче са примамени от възможността да възвърнат вложените средства като събират такси за пробег на километър и да строят различни стопански обекти покрай магистралите.

Така според предварителни изчисления около 8 млрд. лева е общата сума, която би трябвало да платят за 35 години шофьорите за преминаване по автомагистралата "Тракия".

Сумата е сметната при разчети за трафик от 25 650 коли на денонощие. Ако такъв трафик не се достигне, държавата е длъжна да доплати.

Според прогнозите подобен интензитет на движение между Калотина и София ще бъде достигнат едва през 2037 г.

Самият договор за отдаване на концесия на автомагистрала "Тракия" на две държавни български фирми и три португалски предизвика много оценки "за" и "против".

Съдът дори не се произнесе с окончателно становище, а отложи делото. След като бе разсекретен договора се оказва, че концесионерът поема изцяло рисковете по строителството и експлоатацията на автомагистралата.

Ако влезе в сила изпълнението на концесията би следвало да бъде въведена тол-системата - такси срещу услугата "ползване на път", което се свързва с изминатото от превозното средство разстояние.

Сегашната винетна система е плащане за правото на достъп за определено време.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Свят Преди 34 минути

Тръмп обяви, че саудитският престолонаследник не е знаел нищо за убийството на Хашоги

Банкоматите спират за часове в Новогодишната нощ

Банкоматите спират за часове в Новогодишната нощ

България Преди 40 минути

Доц. Джеймс Йоловски обясни, че ще има кратко технологично прекъсване заради еврото

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в  Европа

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в Европа

Свят Преди 3 часа

Действията са били организирани и координирани от руски граждани

Заловиха пиян шофьор с почти 5 промила алкохол

Заловиха пиян шофьор с почти 5 промила алкохол

България Преди 4 часа

На водача досега три пъти му е било отнемано свиделството за правоуправление

<p>NASA откри нещо странно на Марс, което може да идва от друга планета</p>

NASA откри странен камък на Марс, който може да идва от друга планета

Свят Преди 4 часа

Необичайният състав на камъка и странната му форма са привлекли вниманието на марсохода Perseverance

Преобърна се цистерна, блокира прохода Боаза

Преобърна се цистерна, блокира прохода Боаза

България Преди 4 часа

Със специализирана техника се извлича тежкотоварният автомобил

Коментарите на Такаичи разгневиха Китай, преговорите за Тайван се провалиха

Коментарите на Такаичи разгневиха Китай, преговорите за Тайван се провалиха

Свят Преди 4 часа

Такаичи предизвика най-сериозния дипломатически конфликт между двете държави от години

Синдикатът „Подкрепа“ започва серия от протести в цялата страна

Синдикатът „Подкрепа“ започва серия от протести в цялата страна

България Преди 5 часа

Протестните действия ще се провеждат поетапно

Кремъл обвини Полша в русофобия

Кремъл обвини Полша в русофобия

Свят Преди 5 часа

„Русия е обвинявана за всички прояви на хибридна и директна война, които се случват“, заяви Дмитрий Песков

О Джей Симпсън

О Джей Симпсън и дългият 30-годишен иск – $ 58 млн. за семейството на Голдман

Любопитно Преди 5 часа

30 години след убийствата на Рон Голдман и Никъл Браун, изпълнителят на наследството поема многомилионния дълг, въпреки скромното състояние на Симпсън

Терористична атака на Западния бряг, един е убит, а трима са ранени

Терористична атака на Западния бряг, един е убит, а трима са ранени

Свят Преди 5 часа

В изявление на военните се казва, че двама нападатели са били убити от военнослужещи, но не се предоставят повече подробности

Националната гвардия на Украйна: Нуждаем се от повече дронове и по-добра тактика

Националната гвардия на Украйна: Нуждаем се от повече дронове и по-добра тактика

Свят Преди 5 часа

Руските сили адаптират тактиката си към условията на приближаващата зима, а украинската армия трябва да въведе двойно повече технологични иновации

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

България Преди 5 часа

Тя се обърна към областния управител на София-град Стефан Арсов

Теодора Духовникова преживя кошмарна турбуленция (ВИДЕО)

Теодора Духовникова преживя кошмарна турбуленция (ВИДЕО)

България Преди 5 часа

Сред пътниците на борда бяха още Луиза Григорова-Макариева, Весела Бабинова и други колеги от спектакъла "Поетите"

<p>Кой стои зад саботажа на жп линията в Полша</p>

Двама украинци, работещи за Русия, са заподозрени за взрива в Полша

Свят Преди 5 часа

Туск описа експлозията на железопътната линия, свързваща полската столица Варшава с границата с Украйна, като "безпрецедентен акт на саботаж"

Тим Кук, изпълнителен директор на Apple

Пред Apple стоят исторически важни решения за бъдещето

Технологии Преди 5 часа

Компанията изглежда съзнава това и се подготвя