П ри покупката на нов автомобил, който отговаря на строги екологични стандарти, да има данъчни облекчения, обмислят в план на нова стратегия за устойчиво развитие на България.
Сред преследваните цели е подмладяване на автопарка и намаляване на замърсяването на атмосферата, информира в. "24 часа".
Според документа още по-големи облекчения ще има при покупката на хибридни коли, който не използват петролни продукти през цялото време.
Същевременно данъците на автомобилите ще бъдат обвързани с количеството вредни емисии, които изпускат.
Екотаксата, която сега се плаща еднократно, в бъдеще ще стане ежегодна, като ще се въведе специална ставка за грам вредни вещества, излизащи от ауспуха на автомобила.
Според проектостратегията това ще накара хората да монтират катализатори на автомобилите си, за разлика от ситуацията в момента - мнозина собственици дори и на по-нови возила свалят катализаторите си при повреда, тъй като замяната им е твърде скъпа.
В документа се твърди още, че транспортът е най-големият замърсител у нас, а освен това потребява и около 1/3 от електроенергията, която използва цялата страна, пише "24 часа".
Трагично е положението с автоипарка у нас - 24% от колите са на възраст между 16 и 20 години, а 39% от тях са още по-стари.
Не по-добра е и ситуацията с пътищата - повечето не са ремонтирани през последните 20 години при предвидена периодична поддръжка на всеки 5-7 години и цялостен ремонт на 12 години.
По данните на екоминистертството в добро състояние у нас са 6537 км пътища, в средно - 5701 км, а в лошо - 6746 км.
За да се намали замърсяването на въздуха, във всички големи градове в страната трябва да се въведе такса за шофиране в централните зони по примера на Лондон, предвижда документът.
Паралелно с това се призовава хората да бъдат отново привлечени към използването на градския транспорт. Тенденцията от последните години обаче е точно обратната - пътуващите с него са намалели с 35% за периода 200-2005 г.
Мерките, които от министерството предлагат, обаче не винаги изглеждат напълно адекватни - увеличаване на таксата за паркиране на градовете, създаване на градски железници, въвеждането на зелена вълна на светофарите специално за автобусите, установяване на специални ленти за движение на обществения превоз.
Макар изричното споменаване, че 1/3 от електроенергията в страната се потребява от транспортния сектор в икономиката, документът призовава за използването на по-екологични возила в градския транспорт - трамваи и тролеи вместо автобуси.
Сред останалите идеи в стратегията е създаването на велоалеи и обособяване на пешеходни зони в центровете на градовете.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!