П рез 1973 г. е построена 35-километровата отсечка на парижкото околовръстно шосе. Пътят безспорно обслужва всичките 100 хил. души, живеещи по протежението му. Но той им
причинява и редица неудобства
Шумът и замърсяването са почти непоносими и затова общината се е заела сериозно с проблема. Части от трасето са изолирани, за да се намалят вредните ефекти от трафика.
Жителите на 7-о авеню на Порт де лила, което стига директно до околовръстния път, години наред са понасяли 80 децибела шум.
Ремон е един от тях и твърди, че след взетите мерки нещата са се променили: "Сега е тихо. При 80 децибела се живее лошо. Прозорците са винаги затворени, при това са двойно изолирани. А сега можем да си позволим да спим на отворен прозорец."
От кухнята на Даниел Ташо, който живее на деветия етаж, се вижда високата бетонова стена, намираща се на пътя.
Даниел отваря прозореца: "Шумът доста намаля. Бетоновото покритие е шумоизолиращо. Освен това върху него ще има парк, достъпен за всички, който ще бъде охраняван и затварян вечер. Много по-добре от непрекъснатата върволица коли и камиони."
Даниел се е родил в този квартал, когато изграждането на околовръстния път на Париж е било още в началото.
Спомня си, че тогава мястото е било много по-спокойно и приятно за живеене.
Той членува в организация в защита на околната среда. Победата над местните власти за подобряване условията на живот край околовръстното шосе всъщност е тяхна.
Варшава няма изцяло изграден околовръстен път
Жителите на полската столица и до днес чакат изграждането на трасе, което да опаше града и да освободи центъра от задръстванията.
За пет години трафикът се е увеличил с 20%. Решението за построяването на пътя обаче продължава да се бави.
Бюрокрацията и все по-организираната и координирана съпротива на местните жители са причините за това.
По последни данни Варшава наброява 1,7 млн. жители. 720 хил. са личните автомобили. Приблизително 200 хил. са колите на обществения транспорт.
Всеки ден половин милион автомобили попадат в големите задръствания в центъра на столицата.
За първи път от години броят на жертвите на пътни инциденти се е увеличил. 140 души са загинали по пътищата на Варшава през последните 12 месеца.
1/4 от столичани страдат от твърде високите нива на шума, който надвишава 20 децибела, колкото е европейската нормата.
Все повече се говори за разрешаване на проблема през 2011- 2012 г., но засега центърът на Варшава остава блокиран.
София се задъхва от натоварения трафик и липсата на места за паркиране. Придвижване понякога отнема часове. Задръстванията са постоянно явление, а въздухът е изключително силно замърсен.
Има и много идеи за решаване на проблема
с трафика - от подземни булеварди, естакадно строителство до разширяване на околовръстното шосе.
В момента дългият над 60 км пръстен около столицата поема целия транзитен трафик, но предстои преустройство на най-тясната част, покрай която в последните години се развихри строителна дейност.
Появиха са нови квартали. Именно в последните години инвеститорите започнаха да предпочитат периферията на града не само за бизнес сградите, но и за строеж на жилищни сгради.
Цял бизнеспарк се оформи до околовръстното в покрайнините на жилищния комплекс "Младост". Предстои реализацията на още бизнес обекти в южната част на околовръстното шосе, най-вече в там, където се планира да бъде последната спирка на метрото.
В резултат на това се покачват цените на имотите.
Прогнозата на брокери сочи, че след 4-5 години в периферията и на жилищния комплекс "Люлин" ще се оформи
нова търговска и промишлена зона
Там цените на земята са все още ниски и има възможности за реализация на големи търговски проекти.
Според столичния архитект картината, която би могла да се види след време, следвайки плана на София, е периферия на града с модерни предприятия, логистични паркове и обслужващи големи молове.
Някои са категорични, че развитието на града ще бъде именно към периферията следвайки линията на метрото, защото аргументите са в полза на чистия въздух в покрайнините и бързата връзка с центъра.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!