0

С тачните комитети на двете общински дружества в столичния градски транспорта са решили категорично, че ще стачкуват на 15 май.

Така протестиращите не се съобразиха с молбата на кмета Бойко Борисов да отложат началото на ефективните действия след изборите за евродепутати на 20 май, за да не се политизира трудовия спор.

Междувременно обаче на днешното заседание на Министерския съвет бяха приети промени в Наредбата за регулиране на заплатите в предприятията и дружествата с над 50% държавно или общинско участие.

Искането на стачните комитети беше тя и данъкът върху социалните плащания да бъдат отменени, както и да се коригира системата за изплащания на болничните, обяснява БГНЕС.

По думите на финансовия министър Пламен Орешарски промените ще позволят още през това тримесечие трудовите възнаграждения да се увеличават с по-големи темпове спрямо досегашната регулация, вкл. и на протестиращите в столичния градски транспорт - "не с 50%, разбира се, но с по-висок процент от досега действащата регулация".

В същото време обаче, в знак на протест срещу предлаганите корекции в наредбата, министрите от НДСВ в тройната коалиция Даниел Вълчев, Гергана Грънчарова, Николай Василев и Веселин Близнаков

напуснаха заседанието на Министерски съвет

при обсъждането на тази точка, като заявиха, че БСП трябва да си поеме политическата отговорност за тези корекции.

"Точки, които не са съгласувани, с които се запознаваме едва минути преди началото на заседанието, по такива важни теми не е подходящо да бъдат същия ден гласувани и обсъждани. Това не е нормална практика", коментира вицепремиерът Даниел Вълчев и добави:

"Ние имаме принципна позиция, че едно правителство не може да работи под натиск. Може да се обсъжда всеки въпрос, но не и под публичен натиск. Това не води до нищо добро в дългосрочен план."

Искането на работещите в столичния градски транспорт от гледна точка на НДСВ било напълно неприемливо в социално отношение, обясни още просветният министър.

"Всъщност исканията, ако някой все още не е разбрал, е един ватман да получава колкото трима учители. Нека тези, които смятат, че това е правилно, да го направят. Аз не считам, че това е правилно; ние не считаме, че това е правилно", категоричен бе Вълчев.

Той напомни, че мнозина у нас живеят все още бедно. Разбираемо било всички да искаме да имаме по-големи доходи, да живеем по-добре, но както показвал световният опит, това не може да става за сметка на макроикономическата стабилност на държавата, заяви още вицепремиерът.

Председателката на стачния комитет в електротранспорта Камелия Кръстанова заяви, че тези искания не са само за работещите в столичния градски транспорт, а за всички граждани, засегнати от наредбата.

Положението е много тежко, разказа тя. Машините са на повече от 30 години и това е опасно и за гражданите, и за ватманите, а хората, отговорни за сервиза им, са със заплати не по-високи от 200 лева и правят само кърпежи, които трудно спасяват положението.

Колегата й Стоил Петров, който оглавява стачния комитет в градския автотранспорт, обобщи, че на ден минават по 1 млн. пътници и на тези хора не може да се осигури сигурност на пътя.

Преди време един шофьор е починал на работното си място и е било късмет, че инцидентът не е станал в активен трафик. Всеки ден

се подавали най-малко две молби за напускане

Исканията на транспортните работници в столицата не са политически, а икономически, категорична бе зам.-председателката на Съюза на транспортните работници към КНСБ Катя Йорданова.

Техните настоявания били отправени към работодателите им, към общината и най-вече към правителството, което повече от четири месеца отказвало преговори с тях.

В писмо до министър-председателя лидерите на КНСБ и КТ "Подкрепа" д-р Желязко Христов и д-р Константин Тренчев обясняват сериозното социално напрежение в столичния авто- и електротранспорт (СКГТ) и предупреждават, че ако не се намери бързо решение на наболелите от години проблеми, ще бъде блокиран транспортът в столицата - а вероятно и в други големи градове.

Те призовават премиера Станишев спешно да се организира среща на най-високо ниво между представителите на двете синдикални конфедерации и браншовите синдикати със Столичната голяма община и правителството.

Водачите на автобуси, трамваи и тролейбуси отправиха и питания към Столичния общински съвет (СОС), който при подготовка на ефективни стачни действия прави предложения за концесиониране на 50% от линиите, обслужвани от гараж "Дружба".

В становище, изпратено до СОС, се пита и защо на концесионерите на отделни линии се заплаща по-висока цена за километър пробег - по 2,40 лева, а на столичния автотранспорт - по 1,80 лева.

От стачните комитети останали изключително възмутени от изказванетона министър Орешарски по-рано днес, че трябва да преговарят единствено и само с общината, разказва още БГНЕС.

Те смятат, че ще се разберат с местната власт, защото, както им е казал зам.-кметът Стоилов, вместо исканите и полагащите се 50% правителството връща само 24% от внесения данък на общината, който е 680 млн. лева.

Транспортът е общинска функция,

подчерта пред Би Ти Ви тази сутрин министърът на финансите. "От 2002 г. стартира процес на фискална децентрализация, който беше подготвян дори преди това, в края на 90-те години.

От 2005 г. ние ускорихме този процес, имаме много добра координация с Националното сдружение на общините и силна подкрепа от тях.

Фискалната децентрализация в най-общ план представлява по-ясно разграничение на отговорностите между централната власт и местните власти", обясни Орешарски.

Според цитираните от него данни за София от миналата година субсидиите, които централният бюджет е прехвърлил на местния и оттук на предприятията от общинския транспорт, са били около 16 млн. лева.

"За настоящата година сме предвидили 21 и половина, което означава ръст около 1/3, т.е. ние, без да чакаме стачка или други сигнали, сами сме планирали ръст от около 1/3. Ако този ръст ви се струва малък, все пак това са възможностите на държавата", добави той.

Към настоящия момент Столичната община разполага с касови остатъци по сметките си в размер 50 млн. лева, съобщи още министърът и коментира, че това не е никак зле на фона на 90-те години, когато общините са изпитвали хроничен недостиг на средства.

"Ние по стар навик, вероятно от векове, обвиняваме за всичко държавата. Домакинствата обвиняват държавата за доходите, фирмите обвиняват държавата за данъците, общините искат по-големи субсидии.

Самата държава обаче преразпределя средства. Тя взима от някого, за да даде на някого. Трябва да свикнем с тази мисъл. Държавата не печата пари, не ги събира безгранично отнякъде, тя ги взима от гражданите", напомни Орешарски.

Запитан от водещия Николай Бареков справедливи ли са исканията на синдикатите, които искат 250 лв. средно увеличаване на работните заплати в градския транспорт, министърът отговори:

"Сложен въпрос. Всички имаме усещането, че заплатите са ни ниски, и в този аспект изглеждат като че ли справедливи.

От друга гледна точка внимателният анализ показва, че може би заплатите на всички ни, без изключение са високи на фона на произведения от нас брутен вътрешен продукт (БВП)."

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

ГЕРБ, БСП, "Синя София", ИТН и независими срещу проекта за "Патриарх Евтимий"

ГЕРБ, БСП, "Синя София", ИТН и независими срещу проекта за "Патриарх Евтимий"

България Преди 6 минути

Проектът за бул. "Патриарх Евтимий" бе представен в петък от заместник-кмета по транспорт

Как да се грижим за здравето на детските зъби: Научете с нас

Как да се грижим за здравето на детските зъби: Научете с нас

Любопитно Преди 1 час

„Ох, на мама!“ има удоволствието да обяви своето първо голямо целодневно БЕЗПЛАТНО събитие за всички бъдещи и настоящи родители

Хората с инвалидни пенсии останаха без великденска добавка

Хората с инвалидни пенсии останаха без великденска добавка

Пари Преди 1 час

Право на великденска добавка добиха около 534 хиляди души

Грета Гъруиг

Обявиха тазгодишното жури на фестивала в Кан

Любопитно Преди 1 час

Председател е режисьорът на "Барби" Грета Гъруиг

Вижте как да проверите номера и адреса на избирателната си секция

Вижте как да проверите номера и адреса на избирателната си секция

България Преди 1 час

На 9 юни гласуваме на избори 2 в 1 - за Европарламент и за Народно събрание

Затвор без решетки в Самораново

Отварят през септември първия затвор без решетки у нас

България Преди 1 час

Съоръжението е предвидено за настаняване на лишени от свобода, които изтърпяват по-дълги присъди

С документален филм ЕП призовава да използваме гласа си на евроизборите

С документален филм ЕП призовава да използваме гласа си на евроизборите

Свят Преди 1 час

Комуникационната кампания е под мотото „Използвай гласа си. Или друг ще реши вместо теб”

Полските фермери преустановиха блокадите по границата с Украйна

Полските фермери преустановиха блокадите по границата с Украйна

Свят Преди 2 часа

Камионите, превозващи зърно, все още ще срещат известни ограничения, предупредиха украинските митнически власти

НСИ: Населението на България продължава да се топи и да застарява

НСИ: Населението на България продължава да се топи и да застарява

България Преди 2 часа

Към 31 декември 2023 г. населението на страната ни е 6 445 481 души, което представлява 1,4% от това на ЕС

<p>&quot;С течение на времето&nbsp;се превръща в сандък от спомени&quot;</p>

"Сандък от спомени”: Жена е професионален "пазител" на домове във Венецуела

Свят Преди 2 часа

Почистването, класифицирането, защитата и оценката на спомените от чуждото минало е работа на Мария Андреина

Две коли се удариха на кръстовище в Благоевград (ВИДЕО/СНИМКИ)

Две коли се удариха на кръстовище в Благоевград (ВИДЕО/СНИМКИ)

България Преди 2 часа

За щастие при инцидента няма пострадали

<p>&quot;Бях изнасилена. Имам бебе на два месеца&quot; (ВИДЕО)</p>

Бреме за цял живот: Предизвикателствата пред бездомните деца в Малави

Свят Преди 2 часа

Около 4000 деца в Малави живеят на улицата, сочи официална статистика

"Надупчиха колата ѝ с куршуми": Да подадеш сигнал за нередност в РЮА (ВИДЕО)

"Надупчиха колата ѝ с куршуми": Да подадеш сигнал за нередност в РЮА (ВИДЕО)

Свят Преди 2 часа

Често подателите на нередности плащат най-голямата цена в борбата срещу корупцията

<p>Нова ера в&nbsp;модната индустрия на Намибия (СНИМКИ)</p>

Възраждане на викторианските рокли: Нова ера в модната индустрия на Намибия

Свят Преди 2 часа

Традиционната рокля напомня за европейските стилове на обличане, които са били наложени на жените от Дамара

Жерар Депардийо

Арестуваха Жерар Депардийо по подозрения в сексуално насилие

Теми в развитие Преди 3 часа

Ситуацията с френската филмова легенда става все по-притеснителна